Opona terenowa potrafi zaoferować nam o wiele więcej niż jej przeciętna zastępczyni przeznaczona do zwykłych samochodów osobowych. Posiadanie SUV-a łączy się z benefitami, do których można zaliczyć choćby napęd 4x4 oraz wyższe zawieszenie, umożliwiające jeżdżenie po mniej utwardzonych drogach w różnych warunkach. Sama specyfikacja pojazdu nie wystarczy, gdy będziemy chcieli odbyć podróż w śniegu czy błocie lub po kamienistych ścieżkach. Wyjeżdżając z salonu, samochody tego typu wyposażone są w opony uniwersalne All Road, które najlepiej sprawdzają się tak naprawdę jedynie na asfalcie. Dlatego najlepiej od razu po zakupie podjąć decyzję o tym, gdzie będziemy podróżować pojazdem i dokonać zakupu odpowiedniego kompletu opon. Głębszy bieżnik, inne właściwości jezdne to tylko kilka różnic w dostępnych na rynku częściach.

Czym powinna charakteryzować się dobra opona terenowa?

Zwykłe drogi nie stawiają tyle wyzwań przed kierowcami, co ścieżki leśne i polne. Do trudniejszych zadań potrzebujemy odpowiedniego wyposażenia. Opona terenowa będzie zdecydowanie różnić się od przeciętnego ogumienia. Posiada ona bieżnik, który ma większe i szerzej rozłożone klocki. Takie rozwiązanie zapobiega ślizganiu się kół i utracie przyczepności na bardziej wymagającej nawierzchni. Odmienna będzie również mieszanka gumowa, która musi być bardziej odporna na przetarcia i przebicia. Żeby wybrać odpowiednie opony, najpierw należy odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie: do czego będziemy wykorzystywać swoje auto? Dopiero wtedy będziemy poszukiwać odpowiedniego dla nas segmentu ogumienia.

Opona terenowa — wybór wcale nie oczywisty

Opona terenowa dzieli się na kilka różnych rodzajów, a ich wybór jest dosyć szeroki. Wyposażając swój samochód, najprawdopodobniej nie spoczniemy na jednym komplecie ogumienia. Sytuacją idealną byłoby posiadać trzy jego wersje — szosowe letnie, szosowe zimowe i terenowe. Do tego dochodzą dwa rodzaje felg, zależne od pory roku. Oczywiście sytuacja taka jest idealna, ale rzadko będziemy z niej korzystać. Powodem będzie przede wszystkim cena oraz wygoda. Na rynku czekają na nas następujące, cieszące się popularnością rodzaje opon:

  • AT (All Terrain) — mają płytszy i węższy bieżnik oraz mieszankę, która sprawia, że nie ścierają się tak szybko na asfalcie. Dobrze radzą sobie na szutrze i piasku, ale gorzej w błocie i na mokrej nawierzchni (50% teren, 50% szosa);
  • MT (Mud Terrain) — typowo terenowe ogumienie z głębokim bieżnikiem i masywnymi kostkami. Szybko oczyszczają się z błota i radzą sobie w każdych trudnych warunkach. Wzmocnione boki zapobiegają rozdarciu. Generują większe spalanie, a na szosie są bardzo głośne (80% teren, 20% szosa);
  • HT („autostradowe”) — opony stworzone z myślą o podróżowaniu rekreacyjnym, w głównej mierze po asfalcie lub dojazdach do posesji, jezior czy działek. Są bardziej wytrzymałe i mają większy bieżnik niż przeciętne opony szosowe (20% teren, 80% szosa).

Opona terenowa rodzi również problemy

Komplikacje związane z niektórymi rodzajami opon mogą dotyczyć nie tylko trudności w kierowaniu pojazdem, ale również wytrzymałości samochodu. Wersje AT lub MT mają zwiększone opory toczenia. Z tego powodu zużywa się więcej benzyny, ale również wystawiony na próbę zostaje układ napędowy. Taka opona terenowa jest dosyć ciężka, więc trzeba liczyć się z eksploatacją elementów kół, takich jak łożyska, wały napędowe, półosie czy sprzęgło. Dlatego właśnie warto stale kontrolować stan techniczny pojazdu, szczególnie po bardziej wymagających podróżach przy użyciu opon MT. To ich negatywny wpływ jest dostrzegalny najszybciej. Sytuacja wygląda podobnie z układem napędowym, zawieszeniem i układem kierowniczym. Najbardziej odporne na obciążenia były stare przekładnie śrubowo-kulowe.