Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Jak z ciężarowki zrobić osobówkę? Czyli żegnaj kratko!

Jak z ciężarowki zrobić osobówkę? Czyli żegnaj kratko!

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wiele osób nie przejmuje się, że w dowodzie rejestracyjnym ich samochód określony jest jako ciężarowy, i po samodzielnym zdjęciu kratki oddzielającej część ładunkową od kabiny pasażerskiej użytkuje go jako normalną osobówkę. Jest to jednak postępowanie niezgodne z prawem, nawet jeśli (co zdarza się dość często) przy zakładaniu kratki nie zdemontowano pasa i zagłówka dla środkowego pasażera tylnej kanapy. Jeśli chcemy jeździć bez kratki, lepiej to zalegalizować, zanim zmusi nas do tego skrupulatny funkcjonariusz policji.Udajemy się do firmy uprawnionej do przeróbki pojazdów z ciężarowych na osobowe (w razie kłopotów ze znalezieniem warsztatu najlepiej spytać w wydziale komunikacji lub stacji kontroli pojazdów). Tam zdejmujemy kratkę, montujemy brakujące elementy wyposażenia auta osobowego i otrzymujemy dokumenty (fakturę, zaświadczenie) potwierdzające wykonanie zmian konstrukcyjnych oraz fakt, że firma posiada uprawnienia do ich wykonywania. Koszt:100--750 zł.Jedziemy do stacji kontroli pojazdów.Tam wykonujemy badanie techniczne potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów (82 zł). Zła wiadomość: z mocy prawa jednocześnie musimy wykonać teżstandardowy przegląd techniczny pojazdu za 98 zł.W wydziale komunikacji składamy wniosek o zmianę danych pojazdu, a wraz z nim – dowód i kartę pojazdu, tablice rejestracyjne, dokumenty z firmy, która dokonywała przeróbki, oraz ze stacji diagnostycznej. W kasie urzędu płacimy 72,50 zł za nowy dowód rejestracyjny, legalizację tablic i pozwolenie czasowe. To ostatnie otrzymujemy od ręki, a nowy dowód stałynajczęściej za 2-3 tygodnie. Z nowym dowodem warto możliwie szybko odwiedzić ubezpieczyciela w celu dokonania zmian w polisach.

Jak z ciężarowki zrobić osobówkę? Czyli żegnaj kratko!Źródło: Auto Świat

Jak zapłacić mniej?Zaoszczędzić można, montując pas i zagłówek samodzielnie. Firmę uprawnioną do przeróbki trzeba jednak odwiedzić nawet wtedy, gdy auto ma już pełne wyposażenie samochodu osobowego! Zazwyczaj bez problemu już za 50-100 zł wystawi potrzebne dokumenty! Wiele z nich ma własne stacje kontroli pojazdów. To dobre rozwiązanie – "w pakiecie" będzie taniej.Jaka stacja?Przegląd techniczny zatwierdzający zmiany w konstrukcji i wyposażeniu pojazdu należy odbyć w stacji do tego upoważnionej. Nie musi być to tzw. stacja okręgowa – wystarczy podstawowa stacja kontroli pojazdów o rozszerzonym zakresie uprawnień. Stacji diagnostycznych tego rodzaju działa obecnie tak wiele, że z dotarciem do mającej odpowiednie upoważnienia nie powinno być żadnych kłopotów.

Robert Rybicki
Powiązane tematy:EksploatacjaPorady