W silnikach Diesla spalanie następuje w wyniku wtryśnięcia pod dużym ciśnieniem paliwa do sprężonego (i nagrzanego na skutek sprężania) powietrza. Im wyższe ciśnienie wtrysku paliwa, tym lepiej. Ale pojawiały się problemy techniczne, w starszych konstrukcjach silników pompy wtryskowe nie dawały wyższych ciśnień niż 400-500 atmosfer. Poza tym od pompy do wtryskiwaczy biegną przewody, a w nich następuje spadek ciśnienia i tzw. pulsowanie. Teoretyczne rozwiązanie tego problemu znane było już od dawna - skoro przewody przeszkadzają, to może je usunąć i połączyć pompę z wtryskiwaczem w jednej obudowie? Rozwiązanie znakomite, ale przez wiele lat trudno było je zrealizować, głównie z powodu kłopotów ze sterowaniem. Dopiero elektronika i pokładowe komputery pozwoliły przełamać tę barierę i od tego czasu datuje się rozwój pompowtryskiwaczy. - Jak wygląda takie urządzenie, gdzie jest montowane? - Pompowtryskiwacz umie-szczany jest w głowicy, oddzielnie dla każdego cylindra. Wygląda jak powiększona dwukrotnie świeca zapłonowa. Pompowtryskiwacz musi mieć własny napęd (od wałka rozrządu). To oznacza, że im większe obroty, tym ciśnienie wyższe. Na wolnych obrotach pompowtryskiwacz daje około 350 atmosfer, a na wysokich nawet 2 tysiące! To wielka zaleta pompowtryskiwaczy. Ale mają one także szereg wad. Jest to rozwiązanie drogie, gdyż samo urządzenie jest skomplikowane technicznie i kosztowne w wykonaniu. Za wadę uznałbym też konieczność napędu każdego pompowtryskiwacza. Problemy pojawiają się też ze sterowaniem - każdy musi być sterowany oddzielnie. - Czy system Common Rail nie ma tych wszystkich wad, jakie występują przy pompowtryskiwaczach?- Układ Common Rail pozwolił wyeliminować zmienne ciśnienie w zależności od obrotów wału korbowego. Umożliwia to zbiornik - tzw. listwa ciśnieniowa (lub kula). Paliwo pod bardzo wysokim ciśniemiem dostarczane jest do zbiornika i dopiero stamtąd do wtryskiwaczy. Ciśnienie wtrysku jest stałe i wynosi około 1600 atm.- Wrócę do pierwszego pytania - co jest lepszym rozwiązaniem: pompowtryskiwacze czy Common Rail?- Zdecydowanie Common Rail. Jest to rozwiązanie nowocześniejsze, pozwala uzyskać stałe ciśnienie, które z kolei zapewnia idealne spalanie, doskonałą dynamikę silnika, jego cichą pracę, ekonomiczne zużycie paliwa.
Jaki wtrysk?
- Panie doktorze, Czytelnicy "Auto ŚWIATA" proszą o wyjaśnienie pewnego problemu związanego z wtryskiem w silnikach wysokoprężnych. Chodzi o to, co jest lepsze: pompowtryskiwacze czy system Common Rail?- Dobre pytanie, ale zanim na nie odpowiem, koniecznych jest kilka informacji wstępnych.