ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to niemiecki automobilklub, zrzeszający około 17 milionów członków. Zajmuje się między innymi testowaniem i opiniowaniem opon. Dzięki profesjonalnemu, rzetelnemu podejściu, zyskał status najbardziej cenionej przez opinię publiczną organizacji.

Posiłkując się opinią ADAC pamiętaj jednak, że czołowa lokata w teście konkretnego modelu wcale nie oznacza, że będzie on najlepszy dla ciebie. Wybrane przez ADAC ogumienie wykazuje najbardziej zrównoważony charakter na określonych nawierzchniach, dlatego przed zakupem zastanów się, czego oczekujesz od nowego kompletu ogumienia i na jakich nawierzchniach będziesz je użytkował najczęściej.

Jak ocenia ADAC? Zasady

Niemiecki automobilklub opiniowane ogumienie ocenia na dwa sposoby: liczbowo (szczegółowe noty) oraz słownie (ocena ogólna). Możliwości opony wyrażone są w wartościach liczbowych - im niżej, tym lepiej. Osiągi opiniowanych modeli ogumienia są oceniane pod kątem siedmiu parametrów: 

  • nośności, 
  • zużycia paliwa, 
  • emitowanego hałasu i komfortu jazdy, 
  • zachowania na suchej nawierzchni, 
  • zachowania na mokrej nawierzchni, 
  • zachowania na ośnieżonej nawierzchni,
  • zachowania na oblodzonej nawierzchni. 

Podsumowaniem szczegółowych not jest ocena ogólna słowna, przyznawana na podobnej zasadzie co oceny szkolne: od bardzo dobrej, przez dobrą, zadowalającą, wystarczającą, po niewystarczającą. 

Ciekawostką jest to, że ADAC nigdy jeszcze nie przyznał żadnemu ogumieniu oceny bardzo dobrej - jest ona zarezerwowana dla opon przyszłości, od których oczekuje się osiągów perfekcyjnych, przewyższających to, co prezentuje sobą do tej pory znane nam ogumienie.

Wyniki testów każdorazowo są publikowane w prasie oraz internecie, dzięki czemu kierowcy na całym świecie mogą zapoznać się z ocenami poszczególnych modeli ogumienia jeszcze przed konkretnym sezonem.

Od kiedy jeździć na oponach zimowych w Polsce?

Choć w wielu krajach europejskich istnieje obowiązek zmiany opon na zimowe, w Polsce nadal zależy to od właściciela pojazdu. Niemniej jednak, większość kierowców decyduje się na sezonową wymianę ogumienia, ze względu na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Rezygnacja z wymiany opon może mieć także konsekwencje finansowe. Jeśli dojdzie do wypadku, większość firm ubezpieczeniowych nie zechce wypłacić odszkodowania, zasłaniając się rażącym niedbalstwem ubezpieczonego.

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Wymiana ogumienia na zimówki powinna nastąpić już wtedy, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia spada poniżej 7 st.C. Analogicznie - zmiana opon na letnie powinna nastąpić wtedy, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia przekracza 7 st.C.

Które opony zimowe według ADAC są rekomendowane na sezon 2019/2020? Wybraliśmy pięć modeli w rozmiarze 185/65R15 T.

Opony zimowe na sezon 2019/2020 z oceną dobrą

Dunlop SP Winter Response 2 185/65R15 88T

Noty szczegółowe:

  • nota łączna - 2,1
  • sucha nawierzchnia - 2,3
  • mokra nawierzchnia - 1,9
  • ośnieżona nawierzchnia - 1,9
  • oblodzona nawierzchnia - 2,5
  • hałas - 2,7
  • nośność - 2,5
  • zużycie paliwa - 1,6

Mimo że nie jest to najnowszy model ogumienia dla sezonu 2019/2020, SP Winter Response 2 wypadły w teście ADAC doskonale. Są przede wszystkim bezkonkurencyjne w jeździe po zaśnieżonej nawierzchni oraz najlepsze pod względem zużycia paliwa. Dobre noty uzyskały także za jazdę na mokrej i suchej nawierzchni. Niestety, słabą stroną opony SP Winter Response 2 jest hałas, choć nie jest to niczym nowym w ogumieniu zimowym. Z pewnością warto wspomnieć o bieżniku w tym modelu, który producent wyposażył w rowki zwiększające przyczepność, lamele i centralne żebro, dostosowane do zimowych warunków na drodze.

Kleber Krisalp HP3 185/65R15 92T

Noty szczegółowe:

  • nota łączna - 2,3
  • sucha nawierzchnia - 2,1
  • mokra nawierzchnia - 2,3
  • ośnieżona nawierzchnia - 2,5
  • oblodzona nawierzchnia - 2,5
  • hałas - 2,8
  • nośność - 2,0
  • zużycie paliwa - 2,2

Krisalp HP3, choć należy do klasy średniej, pod względem parametrów jazdy na mokrej i ośnieżonej nawierzchni wyprzedza czołowe modele z klasy premium. Za wysokie noty od ADAC odpowiada z pewnością elastyczna mieszanka gum, doskonale wspomagająca samochód zwłaszcza podczas jazdy na oblodzonej nawierzchni. Nie sposób pominąć także kierunkowego bieżnika oraz rozkładu lameli i rowków, dzięki którym przyczepność podczas zimowych warunków na drodze wzrasta.

Inne opony zimowe z oceną dobrą:

Hankook Winter i*cept RS2 185/65R15 88T

Noty szczegółowe:

  • nota łączna - 2,6
  • sucha nawierzchnia - 2,5
  • mokra nawierzchnia - 2,1
  • ośnieżona nawierzchnia - 2,5
  • oblodzona nawierzchnia - 2,6
  • hałas - 2,9
  • nośność - 2,0
  • zużycie paliwa - 2,6

Przedstawiciel klasy średniej, jakim jest model Winter i*cept RS2 W452, na tle innych wyróżnia się przede wszystkim zoptymalizowanym wzorem bieżnika, przystosowanym do pracy na śniegu. Ten model sprawdzi się również podczas jazdy na mokrej nawierzchni, dając stabilność prowadzenia i odpowiednią przyczepność. Dodatkowym atutem jest wzmocnienie stopki i ścian bocznych opony, zapewniające przyczepność przy wchodzeniu w zakręt. 

Michelin Alpin A4 185/65R15 88T

Noty szczegółowe:

  • nota łączna - 2,8
  • sucha nawierzchnia - 2,2
  • mokra nawierzchnia - 2,1
  • ośnieżona nawierzchnia - 2,8
  • oblodzona nawierzchnia - 2,3
  • hałas - 3,0
  • nośność - 1,5
  • zużycie paliwa - 2,7

Michelin Alpin A4, bazując na doświadczeniu jednego z najpopularniejszych producentów na świecie, oferuje doskonałą przyczepność na śniegu i świetne osiągi na lodzie. Nie zawodzi także na suchej nawierzchni, a o wszechstronności tego ogumienia świadczą niskie zużycie paliwa i ogromny komfort podróży. Elastyczność mieszanki gum w niskich temperaturach zapewnia większą trwałość opony, dzięki czemu zdecydowanie wydłuża jej żywotność.

Inne opony zimowe z oceną zadowalającą:

Notę wystarczającą w rozmiarze 185/65R15 T otrzymał model Sava Eskimo S3+.

Noty szczegółowe:

  • nota łączna - 2,6
  • sucha nawierzchnia - 3,6
  • mokra nawierzchnia - 2,8
  • ośnieżona nawierzchnia - 1,9
  • oblodzona nawierzchnia - 2,3
  • hałas - 2,7
  • nośność - 2,0
  • zużycie paliwa - 2,0

Najniższą notę w teście ADAC dla opon zimowych o rozmiarze 185/65R15 T otrzymał model Toyo Snowprox S943.

Noty szczegółowe:

  • nota łączna - 5,1
  • sucha nawierzchnia - 3,0
  • mokra nawierzchnia - 2,6
  • ośnieżona nawierzchnia - 5,1
  • oblodzona nawierzchnia - 2,5
  • hałas - 2,6
  • nośność - 2,0
  • zużycie paliwa - 2,1

Rosnąca popularność zakupów przez internet dosięgła także segment oponiarski. Wybrane opony zimowe możesz więc kupić bez wychodzenia z domu. Koniecznie jednak przygotuj się merytorycznie do tej decyzji. W wyborze odpowiedniego ogumienia z pewnością pomagają takie rankingi jak ten, opinie innych użytkowników oraz mnogość sklepów internetowych, dzięki której zawsze znajdziesz odpowiednią dla siebie cenę i opcję dostawy towaru. 

Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Sprawdź obniżki już dziś i kupuj mądrze!