Czy np. benzyna o zbyt niskiej liczbie oktanowej może spowodować uszkodzenie silnika?- Może, choć nie od razu, po przejechaniu np. 50 czy 100 kilometrów. Za niska liczba oktanowa powoduje spalanie detonacyjne, bardzo szkodliwe dla silnika, dla jego trwałości. Ale jakość benzyny określa nie tylko liczba oktanowa. Ważna jest również liczba motorowa - niepodawana na dystrybutorach. Ważny parametr to także prężność par. - Czy określa on, w jaki sposób benzyna paruje? - Raczej, w jakiej temperaturze. W zbiorniku jest pewna ilość benzyny, a nad nią zbiera się warstwa par. Gdy prężność par benzyny w baku zrówna się z ciśnieniem w układzie paliwowym, wtedy benzyna zaczyna wrzeć. Od razu uspokajam: to, że benzyna wrze, wcale nie oznacza, że się zapali. Chodzi o coś innego. W czasie wrzenia tworzą się pęcherzyki powietrza i paliwa. W autach starszej konstrukcji, z silnikami gaźnikowymi te pęcherzyki powietrza w układzie paliwowym są bardzo niebezpieczne, gdyż powodują przerwy w dopływie paliwa i w efekcie silnik może "krztusić się", a nawet gasnąć.- Czy dotyczy to tylko silników gaźnikowych? - Tak. Przy zasilaniu gaźnikowym ciśnienie w układzie paliwowym wynosi 1 atmosferę, pary benzyny łatwo osiągają tę wartość. W układach wtryskowych jednopunktowych może być podobnie. Przy wtrysku wielopunktowym ciśnienia są wyższe, więc prawdopodobieństwo powstania korków powietrznych jest małe.Dodatkowym czynnikiem ułatwiającym wzrost ciśnienia par benzyny jest wysoka temperatura otoczenia. Dlatego należy na to zjawisko zwracać uwagę latem w krajach, gdzie temperatury są wysokie. - Skoro wiadomo, że benzyna paruje, jak zapobiega się temu zjawisku?- Do paliwa dodawane są komponenty zmniejszające prężność par benzyny oraz jej parowanie. I tu wróćmy do początku naszej rozmowy o jakości paliw - żeby ustrzec się przed rozmaitymi niespodziankami, należy unikać tankowania na przypadkowych stacjach, gdzie paliwo może być złej jakości. Przypomnę raz jeszcze - nie tylko liczba oktanowa umieszczona na dystrybutorze jest ważna. - Czy właściciele starych aut z wysłużonymi silnikami mogą bez obawy tankować słabszą benzynę?- Odradzałbym. Tankowanie benzyny niskiej jakości do starych samochodów może spowodować spalanie stukowe - w układzie paliwowym mogą powstawać korki powietrzne. Dodatkowe zagrożenie to różnego rodzaju zanieczyszczenia, jakie mogą występować w benzynie gorszej jakości.
Jakość benzyny
- Panie doktorze, ostatnio pojawiły się niepokojące informacje o wynikach badań jakości paliw na polskich stacjach. Okazało się, że ta jakość jest niska.