Logo

Który pas wybrać? (2)

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pokazany tu sposób jazdy prowadzi do "samooczyszczania się" ronda, co znacznie poprawia jego przepustowość; pojazdy opuszczające pas zewnętrzny lub środkowy zwalniają miejsce pojazdom z pasa bliższego wyspy, co jest zasadą ruchu okrężnego. Pojazd A (rys. 1) po skręceniu w prawo zwalnia zewnętrzny pas dla B opuszczającego rondo na następnym wylocie. Jeżeli zaś pojazd A podążałby prosto (co jest w zgodzie z przepisami), pojazd B mógłby opuścić skrzyżowanie bezkolizyjnie, równolegle z nim. Z kolei pojazd C skręcający w lewo może zająć miejsce zwolnione przez B na pasie prawym.Podobnie postępujemy na obwiedni trzypasowej (rys. 2) z tym, że z pasa środkowego na wlocie mogą wjechać na skrzyżowanie tylko kierujący jadący prosto. Skręcający zaś w lewo będzie mógł przemieścić się na pas środkowy (i ewentualnie prawy) zwolniony przez jadących prosto. Nie obawiajmy się wjeżdżać na wewnętrzny pas ronda, aby skręcić w lewo.Na rondach o wielu pasach i bardzo dużych wyspach centralnych konieczne jest przemieszczanie się z pasa na pas, zarówno ku wyspie, jak i odwrotnie. Wówczas ustępujemy pierwszeństwa poruszającym się pasem, na który zamierzamy wjechać. Zachęcam jednak wszystkich znajdujących się na obwiedni, by (choć przepisy tego nie nakuzują) ułatwiali zmianę pasa ruchu tym, którzy ją sygnalizują, zwłaszcza w celu opuszczenia ronda, co znacznie usprawnia ruch.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu