• Silniki aut z amerykańskiego rynku z reguły dobrze znoszą zasilanie gazem
  • Komponenty instalacji muszą być odpowiednio dobrane, żeby zaspokoić duże zapotrzebowanie silnika na paliwo
  • Instalacja do dużego silnika V8 z pośrednim wtryskiem benzyny, pochodzącego z rynku amerykańskiego, może być tańsza niż do mniejszej, doładowanej jednostki z bezpośrednim wtryskiem, z rynku europejskiego

U każdego prawdziwego fana motoryzacji basowy bulgot amerykańskiego silnika „V8” to dźwięk, który powoduje szybsze bicie serca i uśmiech na twarzy. Niestety, zwykle uśmiech ten znika przy pierwszej wizycie na stacji benzynowej. Amerykanie mają nieco inne od naszego podejście do gabarytów aut, wielkości napędzających je silników i do ich zużycia paliwa. To, co w kraju, w którym litr benzyny kosztuje w przeliczeniu niewiele ponad 3 złote uchodzi za akceptowalne, w Europie wzbudza często popłoch u nabywców. Zupełnie niesłusznie, bo przecież w większości przypadków stosunkowo łatwo da się sprawić, żeby koszt tankowania amerykańskiego „krążownika” nie był u nas wcale wyższy, niż w jego ojczyźnie.

Instalacja gazowa – czy to wypada?

Wielu nabywców dużych, prestiżowych aut traktuje montaż instalacji gazowej jako temat wręcz wstydliwy. Czy to w ogóle wypada, żeby do mocnego silnika montować gaz? Ależ oczywiście, i nie jest to wcale rozwiązanie popularne wyłącznie w Polsce. O zaletach instalacji gazowych, szczególnie w autach z potężnymi silnikami przekonali się już także nasi zachodni sąsiedzi – wystarczy prześledzić oferty sprzedaży „amerykanów” na niemieckim rynku, żeby się przekonać, że w przypadku wielu modeli trudniej znaleźć auto bez instalacji gazowej, niż takie po przeróbce. To nie tylko kwestia zauważalnych oszczędności na kosztach tankowania, ale też i ekologii, w wielu krajach użytkownicy aut na LPG mogą liczyć na preferencje podatkowe, bo to paliwo jest traktowane jako bardziej przyjazne dla środowiska niż benzyna. Zresztą, w USA też przybywa aut zasilanych gazem, choć większość z nich to (na razie) samochody flotowe, w przypadku których nawet niewielkie różnice między cenami benzyny i gazu poważnie wpływają na rachunek ekonomiczny.

Rachunek korzyści

W przypadku aut z rynku amerykańskiego, wyposażonych w duże silniki trudno wręcz znaleźć argumenty przeciwko zamontowaniu instalacji gazowej. Jednostki o dużych pojemnościach są z reguły znacznie mniej wysilone od europejskich silników o podobnej mocy, dzięki czemu naprawdę świetnie radzą sobie przy zasilaniu paliwem gazowym. To nie znaczy, że zadowoli je dowolna instalacja! Z reguły nie ma za to problemów ze znalezieniem miejsca na zbiornik gazu. A oszczędności? Te są naprawdę duże – co najmniej kilkaset złotych miesięcznie i to już przy przeciętnych przebiegach to kwoty obok których trudno przejść obojętnie. Jak to w przypadku instalacji gazowych zwykle bywa – przeróbka zwraca się tym szybciej, im więcej auto zużywa paliwa i im więcej kilometrów przejeżdża.

W przypadku aut amerykańskich, których silniki mają zwykle dosyć konwencjonalne rozwiązania techniczne plusem jest to, że montaż dobrej instalacji gazowej kosztuje często mniej niż „zagazowanie” nowoczesnej, trochę mniejszej, wysilonej jednostki europejskiej z bezpośrednim wtryskiem benzyny – dzięki temu inwestycja w instalację z reguły zwraca się już po kilku miesiącach. Przy dobrze zestrojonej instalacji gazowej, w przypadku dużych silników, szczególnie współpracujących z automatycznymi skrzyniami biegów, nie ma mowy o jakimkolwiek spadku osiągów.

Ile kosztuje instalacja LPG?

Nowoczesne auta z rynku amerykańskiego nie mają już tak prostej elektroniki, jak w przypadku konstrukcji sprzed lat – mają m.in. rozbudowane systemy autodiagnostyki i oczyszczania spalin, przez co wymagają wysokiej jakości sterowników do instalacji, współpracujących z fabrycznym OBD, pozwalających na korekty dynamiczne. Warto wiedzieć, że źle zestrojona instalacja gazowa może mieć wpływ nie tylko na pracę silnika, ale też np. na zachowanie automatycznej skrzyni biegów. Ale bez obaw – nowoczesne instalacje gazowe nie muszą być wcale drogie!

Zapytaliśmy specjalistę ds.technicznych Zenit, ile kosztuje montaż instalacji gazowej do typowego „amerykanina”. W przypadku instalacji Zenit Black Box koszt montażu to:

  • do auta z silnikiem 6-cylindrowym: od 3500 zł
  • do auta z silnikiem 8-cylindrowym: od 4500 zł

Oczywiście, na rynku amerykańskim występują też konstrukcje o bardziej europejskich rozmiarach, 4-cylindrowe, wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Również one wprost „proszą się” o montaż gazu. Dlaczego? Bo po europejskich drogach jeździ się inaczej niż w USA – z reguły szybciej i na krótkich trasach, przez co u nas tamtejsze auta palą wyraźnie więcej niż w swojej ojczyźnie. Dlatego cena instalacji gazowej do Forda Fusion (chętnie sprowadzanego do Polski amerykańskiego odpowiednika modelu Mondeo), dedykowanej do silników z bezpośrednim wtryskiem gazu, pozytywnie zaskoczy niejednego właściciela.

A co z mniej popularnymi autami z silnikami z bezpośrednim wtryskiem? Jeśli do danego modelu auta nie ma jeszcze opracowanej instalacji, to warsztat firmowy marki Zenit ma dedykowaną ofertę – instalację zamontuje taniej, tyle że nie od ręki, bo specjaliści będą musieli wykonać pomiary i dostroić parametry instalacji do potrzeb danej wersji silnikowej. Korzyść jest w takiej sytuacji obopólna – klient otrzymuje tańszą instalację i to „uszytą na miarę”, a producent instalacji ma opracowaną technologię montażu do kolejnego modelu.

Jak dużo zaoszczędzisz na LPG?

Widoczny na zdjęciach Dodge Durango w konfiguracji fabrycznej spala ok. 17 l benzyny na 100 km. Jeśli założymy, że auto przejeżdża miesięcznie ok. 2 tys. km, to miesięcznie jego tankowanie kosztuje niemal 1700 zł (przy cenie benzyny na poziomie niespełna 5 zł). Po zamontowaniu instalacji gazowej, przy założeniu że zużycie gazu będzie o ok. 20 proc. wyższe niż benzyny, koszt tankowania spada do ok. 800 zł! To z kolei oznacza, że wydatek na montaż instalacji zwróci się już nawet po 5 miesiącach, a miesięczne oszczędności wyniosą ok. 700 zł. W skali miesiąca to może niewiele, ale w ciągu 5 lat można w ten sposób zaoszczędzić na kosztach paliwa niemal 43 tys. zł, czyli równowartość całkiem przyzwoitego, niewielkiego auta. Warto? Oczywiście, że tak!

Daniel Śniadecki, specjalista ds. technicznych marki Zenit:

Przy doborze instalacji do auta z rynku amerykańskiego, szczególnie jeśli mamy do czynienia z dużymi silnikami V6 czy V8 olbrzymie znaczenie ma właściwy dobór komponentów, w szczególności odpowiednich reduktorów. Z doświadczenia wiemy, że warto użyć reduktorów o znacznym zapasie wydajności, nawet takich, które teoretycznie przeznaczone są do silników o mocy wyższej niż ta, którą dany silnik dysponuje. Wynika to z faktu, że wiele takich jednostek ma bardzo duże chwilowe zapotrzebowanie na paliwo. Reduktor musi być na tyle wydajny, żeby nawet przy znacznym obciążeniu zapobiec jego wychładzaniu oraz zubożeniu mieszanki, aby uniknąć gwałtownego wzrostu temperatury w komorach spalania. Rezerwy wydajności instalacji powinny być naprawdę duże, bo amerykańskie auta z potężnymi silnikami są często wykorzystywane w Europie do szybkiej jazdy autostradowej czy do holowania ciężkich przyczep.

Kolejną ważną kwestią jest zastosowanie zbiornika gazu o odpowiedniej pojemności, bo zbyt częste tankowanie jest po prostu uciążliwe dla użytkowników. Najczęściej polecamy do takich aut zbiorniki toroidalne pełne, które przy takich samych wymiarach montażowych zapewniają większą pojemność od standardowych zbiorników toroidalnych, a jednocześnie nie zmniejszają walorów praktycznych auta, tak jak to jest zwykle w przypadku zbiorników cylindrycznych.