Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Masz zaparowane szyby w aucie? Wymień niewielką "tekturkę". Minuta roboty, a efekt murowany

Masz zaparowane szyby w aucie? Wymień niewielką "tekturkę". Minuta roboty, a efekt murowany

Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec

Zaparowane szyby to zmora kierowców jeżdżących jesienią i zimą po polskich drogach. Nie tylko mogą powodować zagrożenie, ale przyczyniają się do szybszego zużycia samochodu. Szukając przyczyny wilgoci, warto pamiętać o wymianie kabinowego filtra powietrza. Czynność trwa nie dłużej niż 5 min, a może dać zaskakujący efekt.

Zużyty kabinowy filtr powietrza to jeden z powodów zaparowanych szyb w aucie (Screen: Facebook/PanMechanik)
Zużyty kabinowy filtr powietrza to jeden z powodów zaparowanych szyb w aucie (Screen: Facebook/PanMechanik)Źródło: Shutterstock / fi3

Temperatura w okolicach zera, deszcz i topniejący śnieg powodują, że łatwo o zaparowane szyby w samochodzie. W takich przypadkach warto ustalić, jak nadmiar wilgoci przedostaje się do auta. Może to być problem związany m.in. z uszczelkami drzwi oraz brudem i błotem w pojeździe. Warto jednak sprawdzić też niewielki kartonowy element, czyli kabinowy filtr powietrza.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zerknij: Szykują reformę, która zmieni oblicze polskich dróg. Sygnalizatory mogą migać

Filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie z brudu, pyłu, zanieczyszczeń oraz wilgoci powietrza, które klimatyzacja zasysa do wnętrza pojazdu. Dlatego warto wymieniać go regularnie.

Jak często należy wymieniać kabinowy filtr powietrza?

Na tak postawione pytanie nie ma jednej, dobrej odpowiedzi. Standardowo producenci rekomendują, aby filtr powietrza wymieniać po przejechaniu 15 tys. km. W przypadku pojazdów, które w ciągu 12 miesięcy pokonują krótszy dystans, należy to robić raz w roku.

Sprawdź: Nowy raport TUV: najlepsze i najgorsze auta według niemieckich diagnostów

Jak wymienić kabinowy filtr powietrza?

Sam filtr — w zależności od producenta i rodzaju — to koszt 20-30 zł. Przypomina on tekturowe prostokątne pudełko z papierową, pozaginaną przestrzenią w środku. Do ceny zakupu należy doliczyć koszty tzw. robocizny. Choć to prosta sprawa, a wymiana trwa ok. 5 minut, to mechanicy chcą za to 50-70 zł.

Jednak można zrobić to samodzielnie. Zazwyczaj kabinowy filtr powietrza montowany jest w okolicy schowka od strony pasażera lub w podszybiu od strony pasażera. Wymiana sprowadza się do odkręcenia zabezpieczeń, zdjęcia starego filtra i złożenia nowego.

Przy operacji tej należy pamiętać o jednej rzeczy. Filtr powinien być zamontowany zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Producenci, aby to ułatwić, oznaczają na opakowaniu i samym filtrze stronę i kierunek, w którym powinien być zamontowany.

Tomasz Gdaniec
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków