Jeżeli ktoś jest prawdziwym audiofilem i nie znosi w dziedzinie jakości nagłośnienia żadnych kompromisów, musi nastawić się na spore wydatki. W większości aut trzeba zacząć od wygłuszenia wnętrza, montażu rozbudowanego zestawu głośników – oddzielnych do odtwarzania tonów wysokich, średnich i niskich. Do tego zwrotnice, wzmacniacz i oczywiście subwoofer, czyli głośnik do odtwarzaniadźwięków o najniższych częstotliwościach.
Nie każdy samochód można dobrze nagłośnićNiestety, montaż tak rozbudowanego systemu nie zawsze jest możliwy. Wielu kierowców nie chce decydować się na tak kosztowne modyfikacje samochodu, niektórzy nie mogą tego zrobić z innych powodów. Spore problemy ze słuchaniem muzyki mają np. kierowcy aut użytkowych. W wielu takich pojazdach fabryczne systemy nagłośnienia nie zasługują nawet na tę nazwę - często są to po prostu byle jakie radio oraz małe, fabryczne głośniczki o średnicy zaledwie 10 cm. Standardowy zestaw wystarczy najwyżej do słuchania wiadomości, ale odbiór muzyki nie sprawiażadnej przyjemności – dźwięk jest płytki i pozbawiony basów. Zmieszczenie w takich autach lepszych głośników może wymagać nawet interwencji blacharza, co uniemożliwia przeróbkę w przypadku samochodów służbowych czy leasingowanych.
strona 2
Nieduży, niedrogi i do każdego radiaGłównie z myślą o takich problematycznych przypadkach stworzono niewielkie subwoofery aktywne, które nie wymagają skomplikowanego montażu i mieszczą się w niemal każdym aucie pod fotelem. Ich moc nie oszałamia, a jakość dźwięku jest najwyżej przeciętna, jednak i tak poprawa względem standardowego zestawu będzie olbrzymia. Dodatkowa porcja basów pozwala „poczuć” muzykę, a dźwięk staje się głębszy. Większość tego typu urządzeń skonstruowano tak, aby mogły być podłączane nawet do radioodtwarzaczy, które nie zostały do takiej współpracy przystosowane. Zamontowane w subwooferach filtry pozwalają na pobieranie sygnału z przewodów prowadzących do zwykłych głośników, a nie tylko z wyjścia na głośnik niskotonowy.
Montaż
Dobra wiadomość na początek – ideą przyświecającą konstruktorom takich zestawów było maksymalne uproszczenie montażu. Dodatkowym plusem jest to, że takie urządzenie można później zdemontować, nie zostawiając żadnych śladów – to ważne przy późniejszej odsprzedaży samochodu lub jeśli jazda z subwooferem spodoba nam się na tyle, że postanowimy zastosować sprzęt z wyższej półki.Montaż nie wymaga żadnych ingerencji w fabryczną instalację elektryczną samochodu, subwoofer zasilany jest bezpośrednio z akumulatora samochodu. Dzięki temu nie trzeba obawiać się problemów nawet w przypadku samochodów wyposażonych w instalację typu CAN-BUS.
strona 3
1. KROK
Wyjmujemy radio. Możemy potrzebować specjalnych kluczy – zwykle dostarczanych wraz z radioodtwarzaczem.
strona 4
2. KROK
Przeciągamy przewody RCA dostarczające sygnały z radia do subwoofera oraz przewód sterujący.
strona 5
3. KROK
Subwoofer wymaga solidnego połączenia z masą. Najbezpieczniej jest wybrać do tego metalowy element karoserii.
strona 6
4. KROK
Przewód sterujący podłączamy do wejścia radia sterującego anteną elektryczną lub (jeśli takie jest) subwooferem.
strona 7
5. KROK
Podłączamy do subwoofera kable RCA, przewód sterujący oraz przewód do zewnętrznego panelu sterowania.
strona 8
6. KROK
Panel sterowania umieszczamy w dostępnym miejscu – przewód można poprowadzić pod deską rozdzielczą.
strona 9
7. KROK
Przewód zasilania subwoofera podłączamy do akumulatora, kabel prowadzimy do wnętrza przez tzw.przelotkę.
strona 10
8. KROK
Jeśli wszystko „gra i buczy”, umieszczamy urządzenie pod fotelem, przytwierdzając je uchwytami lub rzepami.
strona 11
Ile to kosztuje?
Najtańsze subwoofery aktywne przeznaczone do montażu pod fotelami można kupić już za ok. 200 zł. Jeżeli chcemy podłączyć takie urządzenie do wyjścia wzmacniaczowego radioodtwarzacza, należy dokupić jeszczeprzewody RCA z końcówkami typu chinch, które w zależności od jakości wykonania i długościkosztują od kilkunastu do nawet kilkuset złotych za zestaw.Oczywiście, w przypadku taniego subwoofera nie warto inwestować w kable do sprzętu audiofilskiego. Zwykle w zestawie wraz z urządzeniem znajduje się okablowanieumożliwiające podłączenie głośnika niskotonowego do przewodów dostarczających sygnał do głośników auta. Można się spodziewać, że jakość dźwięku będzie wtedy gorsza niż w przypadku zastosowania kabli RCA.