Czy napęd na tył jest zły?- Jeśli weźmiemy pod uwagę sterowalność pojazdu, wtedy trzeba twierdzić, że napęd na koła tylne jest niedoskonały. W przypadku tego napędu koła tylne pchają auto, a układ powstających sił jest niestateczny, co z kolei powoduje trudności z utrzymaniem kierunku jazdy. Mówiliśmy w ubiegłym tygodniu o kątach znoszenia opon. Przy napędzie na tył znoszenie kół tylnych jest większe niż przednich, pojazd staje się więc nadsterowny (na zakręcie tył ucieka na zewnątrz).Ale napęd tylny ma też wiele zalet. Łatwiej jest wtedy rozwiązać strefy zgniotu, zużycie opon jest bardziej równomierne niż przy napędzie przednich kół, łatwiej odizolować drgania silnika od karoserii.- Dlaczego napęd na koła przednie pojawił się tak późno? - Konstruktorzy od dawna wiedzieli, że jest to lepsze rozwiązanie, ale nie potrafili usunąć wielu problemów technicznych. Trzeba było wymyślić taki sposób, aby koła były jednocześnie napędzane i skrętne. Przy napędzie na przód jazda jest stabilna, koła przednie "ciągną" auto, łatwo jest także utrzymać kierunek zarówno na zakręcie, jak i na prostej.Zaletą przedniego napędu jest też mała wrażliwość auta na boczne podmuchy wiatru. Samochód łatwiej można opanować w trudnych sytuacjach.- Czy w zależności od rodzaju napędu należy stosować inne techniki jazdy? - Przy normalnej jeździe nie będzie to potrzebne. Ale w sytuacjach trudniejszych, na śliskiej nawierzchni, podczas awaryjnego hamowania, w czasie jazdy z dużą prędkością na zakręcie itp. należy mieć świadomość, które koła są napędzane i jak w związku z tym auto może się zachowywać. Wspominałem już, że napęd kół tylnych powoduje nadsterowność pojazdu i wyjeżdżanie tyłem z zakrętu. Trzeba więc być przygotowanym na kontrę kierownicą. Dobrzy kierowcy z dużym doświadczeniem najczęściej wolą napęd na tył, ponieważ pozwala "pobawić się", prowadzić auto z poślizgami. Ale kierowcom o mniejszym doświadczeniu polecam napęd na koła przednie. Pojazd jest wtedy łatwiejszy do prowadzenia i opanowania.- Czy można zlikwidować kąty znoszenia opon, zwiększając w nich ciśnienie?- To nie jest dobra metoda. Zwiększenie ciśnienia ponad zalecane przez producenta spowoduje znaczne pogorszenie komfortu jazdy, zmniejszy przyczepność opony do podłoża, spowoduje również szybsze zużycie czoła bieżnika oraz elementów zawieszenia. Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest założenie opon o niskim profilu.
Na przód czy na tył?
- Panie doktorze, przez wiele lat w napędach samochodów stosowany był układ klasyczny: silnik z przodu, napęd na koła tylne. Dziś takie rozwiązanie spotkać można tylko w dużych limuzynach, większość aut ma napęd na koła przednie.