Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Nagar w silniku — czym to grozi, jak się tego pozbyć?

Nagar w silniku — czym to grozi, jak się tego pozbyć?

Nagar w silnikach i problemy tym spowodowane to temat znany od dawna, a nowe jednostki są często na nie bardzo podatne. Efekty brudnego dolotu to m.in.: spadek mocy, gorsza reakcja na gaz, nierzadko — podwyższone spalanie. Da się jednak w miarę łatwy sposób pozbyć nagaru z silnika, jak również prostymi sposobami ograniczyć jego osadzanie się w dolocie.

nagar w silnikuŹródło: Auto Bild
  • Problem dotyczy głównie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem oraz nowoczesnych diesli
  • Koszt czyszczenia przeważnie zamyka się w przedziale 250-700 zł
  • W naszym wypadku Audi RS4 odzyskało aż 60 KM!

O tym, że coś dolega silnikowi, właściciele dowiadują się na różne sposoby. Jednych alarmuje zapalająca się regularnie kontrolka "check engine" i notorycznie powtarzające się przypadki przejścia auta w tryb awaryjny, inni doznają poważnego rozczarowania podczas wizyty na hamowni, gdy dowiadują się, że część stada obiecanych przez producenta koni mechanicznych albo padła, albo się rozbiegła, gdyż moc jest wyraźnie niższa od obiecanej.

Nagar w silniku — zatkany kolektor dolotowy

Pierwsza próba zdiagnozowania problemu często kończy się niepowodzeniem, bo np. okazuje się, że wszystkie komponenty nadzorowane przez układ diagnostyki pokładowej działają poprawnie. Doświadczeni mechanicy wiedzą jednak, gdzie w takich sytuacjach zajrzeć — często ubytek nawet kilkudziesięciu koni mechanicznych mocy wynika z tego, że silnik "dusi się" przez osady ograniczające przepustowość kolektora dolotowego. Problem dotyczy zarówno benzyniaków, jak i diesli, choć szczególnie częsta jest ta przypadłość w nowoczesnych silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

WIP
Powiązane tematy:warsztatEksploatacjaSilnik