Auto Świat Porady Eksploatacja Czyścimy układ dolotowy w dieslu common rail - krok po kroku

Czyścimy układ dolotowy w dieslu common rail - krok po kroku

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Dlaczego diesel się „dusi”? Bo po określonym przebiegu - zazwyczaj to 100-150 tys. km - w jego układzie dolotowym zbiera się brud, który potrafi skutecznie zapchać zawór EGR i kolektor, a także zmniejszyć światło kanałów nawet o... ponad połowę! Usterkę nie zawsze łatwo zauważyć, bo złogi odkładają się stopniowo, a towarzyszące im objawy - np. wzrost spalania i pogorszenie osiągów - też postępują powoli. I gdy ktoś danym autem dużo jeździ, może ich po prostu nie zauważyć

układ dolotowyŻródło: Auto Świat / Piotr Wróbel
  • Czysty układ dolotowy to mniejsze spalanie
  • Przy okazji czyszczenia dolotu warto sprawdzić też zawór EGR
  • Już przebieg 100 tysięcy potrafi mocno "zabrudzić" układ dolotowy

W pierwszej części materiału poświęconego układom dolotowym przyjrzeliśmy się silnikom benzynowym. Na przykładzie jednostki 4.2 FSI (Audi RS4) pokazaliśmy, jak wygląda układ dolotowy w aucie po przebiegu nieco ponad 100 tys. km. Po wyczyszczeniu całego brudu silnik odzyskał utracone 60 KM mocy (!). Tym razem pora na diesla common rail - tu dolot ma jeszcze trudniejsze warunki.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel