REKLAMA
Auto Świat Porady Eksploatacja Zawór EGR - po co w silniku ten kłopotliwy dodatek?

Zawór EGR - po co w silniku ten kłopotliwy dodatek?

Zawór EGR w układzie recyrkulacji spalin stosowany jest w silnikach od kilkudziesięciu lat, ale wciąż nie udało się stworzyć konstrukcji, które byłyby całkowicie odporne na uszkodzenia. Zawór EGR pojawił się najpierw w autach przeznaczonych na rynek amerykański, bo tam najwcześniej pojawiły się przepisy drastycznie ograniczające emisję toksycznych związków z rur wydechowych.

zawór egr
Zobacz galerię (9)
Auto Świat / Archiwum
zawór egr
  • Za uszkodzony zawór EGR często odpowiadają wyeksploatowane wtryskiwacze
  • Nie warto kupować zaworów EGR niewiadomego pochodzenia
  • Nierówna praca silnika, wzrost spalania i gorsze osiągi to oznaka niesprawnego zaworu EGR

Zawór EGR — po co i dlaczego?

Po co się montuje zawory EGR i jak działają? Otóż, jak sama nazwa wskazuje, służą one do wpuszczania spalin z powrotem do cylindrów. Wbrew obiegowej opinii nie chodzi tu wcale o "dopalanie" spalin, ale o to, żeby obniżyć temperaturę w komorze spalania oraz spowolnić nieco ten proces — dzięki temu da się o kilkadziesiąt proc. obniżyć emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu (różnych związków występujących zwykle pod wspólną nazwą NOx).

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji