Auto Świat Porady Eksploatacja Bezpośredni wtrysk paliwa - zasilanie w dieslach

Bezpośredni wtrysk paliwa - zasilanie w dieslach

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Sukces silników wysokoprężnych nie byłby możliwy, gdyby nie rozwój układów zasilania tych jednostek. Rewolucją okazał się bezpośredni wtrysk paliwa, który jest w różny sposób realizowany. Najpopularniejsze systemy to: pompy rozdzielaczowe, pompowtryskiwacze oraz common rail. Który ma najwięcej zalet?

bezpośredni wtrysk paliwaŻródło: Auto Świat / Przemek Wąworek, Auto Bild, Mercedes-Benz
  • Z nowszymi normami emisji spalin radzi sobie tylko wtrysk common rail
  • Ostatnie lata przyniosły poprawę jakości osprzętu diesli
  • Pompowtryskiwacze spotkacie głównie w Grupie Volkswagena, ale i ten koncern przekonał się do systemu CR

Ostatnie 25 lat to dla jednostek wysokoprężnych naprawdę burzliwy okres. Obecnie nie mają one dobrej prasy (ale czy na pewno słusznie?), a przecież z rynkowego marginesu (w 1993 r. nie było to nawet 20 proc. europejskiej sprzedaży) trafiły na czoło listy pożądanych napędów. Być może w najbliższym czasie w salonach zostaną wyparte przez hybrydy łączone z benzyniakami oraz elektryki, ale na rynku wtórnym jeszcze długo będą miały dominującą pozycję. Co zaważyło na wzroście popularności? Zdecydowanie poprawiły się kultura pracy oraz osiągi bez straty dla oszczędności.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak