Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Czy elektryki są praktyczne? Nissan Leaf kontra VW e-Golf: porównanie

Czy elektryki są praktyczne? Nissan Leaf kontra VW e-Golf: porównanie

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Modne elektryki w teorii są świetne: e-Golf powinien przejechać 231 km, a Leaf – nawet 270 km na prądzie. Nasz test pokaże, jak to wygląda w rzeczywistości...

Nissan Leaf i VW e-Golf - porównanie
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Nissan Leaf i VW e-Golf - porównanie
  • Myślisz, że wszystkie elektryczne kompakty "palą" tyle samo prądu? Nic podobnego!
  • Golf okazuje się praktyczniejszym, wygodniejszym samochodem, ale...
  • ...jeździ mniej dynamicznie od mocniejszego Leafa

Ta historia zaczyna się na autostradzie. 182 km od naszej redakcji. Kiedy dojeżdżaliśmy do celu, w obu autach kończył się prąd. VW e-Golf pokazywał zasięg 5 km, a Nissan Leaf – zero. Pewnie potraficie sobie wyobrazić, że nasi kierowcy testowi trochę strachu się najedli. Środek autostrady, akumulator już powoli pada, a do najbliższego zjazdu jeszcze trochę. I obaj utrzymują, że jechali nie szybciej niż 110 km/h.

Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Jeśli jednak ktoś będzie próbował wam wmówić, że diesle się skończyły, a przyszłość należy do aut elektrycznych, możecie przytoczyć niniejszą historię: w piątek musieliśmy zawieźć testowane samochody elektryczne na zamknięty obiekt, naładować je przez weekend, w poniedziałek przyjechać znowu na tor testowy (oczywiście, samochodami z silnikami spalinowymi), przeprowadzić pomiary aut elektrycznych, przetestować je, sfotografować.

Potem przez noc naładować, we wtorek znowu spalinowymi na tor, żeby odebrać auta elektryczne i zawieźć je z powrotem do redakcji, i od razu podłączyć do ładowania. A po co to wszystko?

Żeby mieć lepsze sumienie, bo się lokalnie nie emituje dwutlenku węgla ani tlenków azotu. Ale czy te samochody są też dobre dla użytkownika? Właśnie tego się zaraz dowiecie. Chyba już widzicie, jak szalone jest wykorzystywanie samochodów elektrycznych do tego, do czego się nie nadają, czyli do nieprzerwanego użytkowania na dalekich trasach...

Dalekich trasach? Każdy musi sam sobie odpowiedzieć na pytanie, czy 182 km to długi dystans. To tak, jakby przejechać 91 km w jedną stronę i wrócić, nie mając żadnej rezerwy na np. nieprzewidziane korki na trasie. Tyle teorii – czas wziąć nasze elektryki pod lupę. Zacznijmy od Nissana. Pewnie wiecie: Nissan Leaf, najlepiej sprzedające się auto elektryczne na świecie, pojawił się na rynku 7 lat temu. Dziś w sprzedaży jest już druga generacja, która jest całkiem duża. Ma 4,49 m długości i przerasta Golfa o 22 cm. Ale w ogóle się tego nie czuje.

Przedni fotel na przykład nie daje się wystarczająco daleko odsunąć – kierowcy o wzroście 190 cm i więcej nie będą mieli wygodnie. Z tyłu narzekać mogą też niżsi, bo dach jest za nisko, a podłoga – pod którą znajduje się akumulator – za wysoko. Przez to siedzi się z podkurczonymi nogami. A skoro już jesteśmy z tyłu: bagażnik (435 l) okazuje się większy niż w e-Golfie (341), ale nie jest ustawny.

Oto przykład na wykorzystanie aut elektrycznych do tego, do czego się nie nadają: jazdy na długim dystansie, wymagającej szybkiego "taknowania".

I jeszcze ten próg załadunku! W obu bagażnikach patrzymy na kable do ładowania (nikt nie będzie codziennie zwijał kabla i chował go do torby). Dlatego sugerujemy producentom samochodów, by przyjrzeli się, jak sobie z tym radzą firmy od odkurzaczy – automatycznie zwijany kabel to byłoby coś!

A jak jest w e-Golfie? Tak jak w każdym innym Golfie. Czyli: dobra widoczność, dużo miejsca, wygodne fotele z przodu i z tyłu, Golf po prostu jest wszechstronny i ma znakomitą ergonomię, której Nissanowi brakuje, jeżeli chodzi o pozycję kierowcy. Wiecie, że Leaf ma kolumnę kierownicy regulowaną tylko w pionie?

Zajmijmy się jednak jazdą. Taki elektryczny samochód ma pierwszorzędny zryw (czyli szybkość, z którą przyrasta przyspieszenie), nie potrzebuje chwili na zastanowienie. Ale jeśli cały czas będziesz cisnąć gaz i cieszyć się z dynamicznej jazdy, to akumulator wyczerpie się tak szybko, jak szklanka piwa w środku lata.

To, co zwraca uwagę: na kocich łbach i pęknięciach asfaltu hałasuje przednia oś Leafa, e-Golf z kolei wygładza je bez żadnego niepokoju przedniej osi, a odgłosy pokonywania fug asfaltu dochodzą z tyłu. W Nissanie trzeba się przyzwyczaić do pracy pedału hamulca: na początku jest bardzo czuły, samochód staje dęba po postawieniu stopy na pedale. Poza tym układ hamulcowy nie jest tak skuteczny, jak ten w Golfie. Około 40 m drogi hamowania to w takim aucie za dużo – za taki wynik zapewne odpowiadają ekologiczne opony.

A ile kosztuje jazda? W przypadku ładowania domowego i kosztu 60 gr za kilowatogodzinę 100 km w Nissanie kosztuje około 13 zł, w Golfie – ok. 11 zł. A jeśli chodzi o ładowanie z szybkiej ładowarki ulicznej – mniej więcej trzy razy drożej.

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuVolkswagenNissan
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s8,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,6 s13,6 s
Elastyczność 60-100 km/h5,0 s4,4 s
Elastyczność 80-120 km/h6,7 s5,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1581/439 kg1585/410 kg
Rozdział masy (przód/tył)55/45 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/10,9 m11,8/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,2 m39,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,7 m40,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)
Testowe zużycie energii14,9 kWh/100 km = 114 g CO2/km*17,5 kWh/100 km = 134 g CO2/km*
Zasięg240 km230 km

*przyjęta emisja dwutlenku węgla: 617 kg/kWh wg electricitymap.org.

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaVW e-GolfNissan Leaf
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11901090
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14801410
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)10101025
Zakres regulacji fotela(mm)240210
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)755725
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14551400
Wysokość nad głową z tyłu(mm)975915
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350335

Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr do tyłu, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażnika)

Dane producentae-GolfLEAF
Silnik elektrycznysynchroniczny, z magn. trwałymsynchroniczny, z magn. trwałym
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanieakumulatory litowo-jonoweakumulatory litowo-jonowe
Napięcie (V)/pojemność akumulatorów (kWh)323/35,8350/40
Moc maksymalna (KM)136150
Maks. moment obrotowy (Nm)290320
Prędkość maksymalna (km/h)150144
Czas ładowania za pomocą domowej ładowarki17 h (2,3 kW)/10 h 50 min (3,6 kW)16 h (3 kW)/8 h (6 kW)
Czas szybkiego ładowania45 min40 min
Hamulce (przód/tył)/napędtw/t/na przednie kołatw/t/na przednie koła
Pojemność bagażnika (l)341-1231435-bd.
Katalogowy zasięg (km)231270
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Turanza T001Dunlop Enasave EC300
Rozmiar opon testowanego auta205/55 R 16215/50 R 17
Emisja CO2 wg katalogowego zużycia energii (g/km)121* z uwzgl. strat ładowania127* z uwzgl. strat ładowania
Średnie katalogowe zużycie energii (kWh/100 km) wg WLTP15,7 bez uwzgl. strat ładowania20,6 z uwzgl. strat ładowania

*przyjęta emisja dwutlenku węgla: 617 kg/kWh wg electricitymap.org.

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażeniee-GolfLEAF
WersjaStandard40 kWh Tekna
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne + kolanowaS + SS + N
Regulacja kolumny kierownicyw pionie i w poziomietylko pionowa
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDN/SS/S
Klimatyzacja automatyczna/pompa ciepłaS (dwustrefowa)/4050 złS (jednostrefowa)/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/770 złS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSS
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/1050 złS/S/S
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/SS/S/S
Czujnik światła/deszczu/półautonomiczna jazdaS/S/NS/S/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterkaS/S/SS/S/S
Podgrzewane przednie fotele/tylna kanapa/kierownica1200 zł/N/NS/S/S
Adaptacyjny tempomatSS
Czujniki parkowania tylne + przednie/kamera cofania1110/1250 złS/S (widok 360 stopni)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/1720 złS/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)4170 zł (pakiet)S
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych4170 zł (pakiet za obie opcje)S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/2050 złS/5100 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2080 zł/16 cali (bez dopłaty)2400 zł/17 cali (bez dopłaty)

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenye-GolfLEAF
Cena podstawowa169 490 zł173 600 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)49,4 proc.45,4 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu187 150 zł**173 600 zł

**cena Volkswagena zawiera także wirtualny kokpit za 2340 zł.

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.VolkswagenNissan
Przestronność z przodu403325
Przestronność z tyłu302318
Pojemność bagażnika251317
Ładowność1587
Widoczność201715
Fotele, pozycja kierowcy302823
Ergonomia obsługi201717
Jakość wykończenia201715
Suma punktów200156137
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VolkswagenNissan
Przyspieszenie251921
Elastyczność252224
Poziom hałasu151212
Zachowanie na drodze302727
Komfort jazdy302423
Układ kierowniczy151414
Średnica zawracania542
Skuteczność hamulców403124
Suma punktów185153147
KosztyMaks. pkt.VolkswagenNissan
Cena po doposażeniu501013
Utrata wartości15710
Zużycie prądu302220
Wyposażenie – komfort402829
Wyp. – bezpieczeństwo302525
Ubezpieczenia1033
Gwarancja15810
Przeglądy1099
Suma punktów200112119
Wynik końcowy585421403
Miejsce w teście 1.2.

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Porównanie zużycia energii Nissan Leaf i VW e-Golf
Porównanie zużycia energii Nissan Leaf i VW e-GolfŻródło: Auto Świat

Katalogowych danych nie dało się porównać wprost, bo Nissan podaje zużycie prądu „gniazdko-koła”, a VW – „akumulator-koła”. W przybliżeniu można wyliczyć zużycie energii z akumulatorów, jeśli zna się zasięg i pojemność baterii, więc tak zrobiliśmy. Otrzymany wynik katalogowy Leafa bez strat ładowania jest szacunkowy i tak wypada go traktować.

Nissan Leaf 40 kWh kontra VW e-Golf 36 kWh - podsumowanie

Jazda autem elektrycznym sprawia ogromną frajdę, ale trzeba mieć dużo pieniędzy, żeby chcieć w ten sposób chronić planetę. Zarówno VW e-Golf, jak i Nissan Leaf kosztują z dodatkami około 180 000 zł i nie przejeżdżają nawet 250 km na jednym ładowaniu. VW potrafi wszystko trochę lepiej od Nissana, ale – podobnie jak Leaf – nadaje się raczej na drugi pojazd w rodzinie. Trzeba mieć jeszcze kasę na inne auto na długie dystanse. Spalinowe.

A jakie jest Wasze zdanie o takich samochodach? Chcielibyście na co dzień jeździć "elektrykiem"? Zapraszamy do komentowania.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków