- Takie opinie wynikają z niezrozumienia idei napędu na cztery koła w samochodach osobowych. Jest to rozwiązanie, które przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo czynne. Walory trakcyjne i możliwość poruszania się w trudnym terenie postawiłbym na dalszym miejscu. Niedawno przy okazji omawiania hamowania mówiliśmy o przyczepności kół. Jest ona tym większa, im mniejsza siła działa na koło. Łatwo się o tym przekonać, ruszając z dużym gazem: koła zerwą przyczepność, mówimy potocznie, że buksują. Tak dzieje się przy napędzie na jedną oś (i bez układu ASR). Przy napędzie 4x4 siła napędowa rozłoży się na cztery koła, można wtedy np. ruszać z pełnym gazem. Poza tym w czasie jazdy trudniej zerwać przyczepność kół, auto 4x4 może także przenosić większe siły boczne. - Jaki rodzaj napędu na cztery koła wykorzystuje się w samochodach osobowych? - Są dwa rodzaje napędu: dołączany przez kierowcę i dołączany automatycznie za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Ten pierwszy znajduje zastosowanie w autach terenowych. Ze skrzyni biegów wychodzą dwa wały napędowe do obu osi. Na szosie czy w łatwym terenie wystarcza napęd na przednią lub tylną oś. W trudnych warunkach kierowca dołącza napęd na drugą oś. Gdy warunki są bardzo ciężkie, można dodatkowo skorzystać z reduktora zwiększającego moment na kołach. Z dołączanego napędu 4x4 nie powinno się korzystać na dobrej drodze przy dużych prędkościach.W autach osobowych stosuje się stały napęd na cztery koła. W normalnej jeździe napędzane są koła jednej osi (najczęściej przedniej). Gdy koła napędzane zaczynają mieć poślizg, wtedy automatycznie poprzez sprzęgło lepkościowe część napędu przenosi się na drugą oś. Kierowca nic nie musi robić, co najwyżej podczas jazdy, gdy wyczuje poślizg kół, może lekko dodać gazu. Wtedy zwiększy poślizg i napęd na cztery koła szybciej się załączy. - Samochody osobowe z napędem na cztery koła są droższe od tych samych modeli z napędem na jedną oś. Czy ten wydatek opłaci się? - Jeśli tylko kogoś stać na to, aby więcej zapłacić - namawiam gorąco. Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Sądzę, że z tych samych powodów napęd 4x4 w autach osobowych za kilka, kilkanaście lat upowszechni się na tyle, że będzie wyposażeniem standardowym, tak jak teraz poduszka powietrzna czy system ABS. Poza tym taki napęd przydaje się w zimie oraz na gorszych drogach. Auto staje się bardziej funkcjonalne.
Napęd 4x4
- Panie doktorze, coraz częściej w samochodach osobowych można spotkać napęd na cztery koła. Zastanawiam się, czy takie rozwiązanie jest przydatne, przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie jeździł limuzyną po wertepach czy w lesie.