- Warto tym bardziej, że na wiosnę przyszłego roku pojawi się w Polsce seryjnie produkowany model z napędem hybrydowym - Toyota Prius drugiej generacji. Przypomnę, że napęd hybrydowy polega na zastosowaniu w jednym pojeździe zarówno silnika spalinowego, jak też elektrycznego. Wcześniej, kilka lat temu, konstruktorzy próbowali budować auta elektryczne zasilane bateriami akumulatorów. Niestety, okazało się, że to rozwiązanie ma wiele wad. Nie udało się zbudować trwałych, pojemnych i lekkich akumulatorów. Ołowiowe są natomiast bardzo ciężkie, co ogranicza możliwości przewozowe. Auta elektryczne zasilane akumulatorami miały też bardzo mały zasięg (100-150 km), a potem trzeba było długo ładować baterie. - Czy napęd hybrydowy wyeliminował te wady?- Większość tak. Auto hybrydowe napędzane jest silnikiem elektrycznym wtedy, gdy porusza się wolno, nie musi ostro przyspieszać, a jego obciążenie jest niewielkie. Czyli dotyczy to jazdy miejskiej. Jeżeli kierowca chce jechać dynamiczniej, z większymi prędkościami (np. na trasie), wtedy automatycznie włącza się silnik spalinowy. Kierowca nic nie musi w tej sprawie robić, sam niczego nie przełącza, wszystkim steruje komputer. Co więcej, podczas zwalniania czy hamowania auta doładowuje się akumulator. Jest to możliwe dzięki temu, że silnik elektryczny prądu stałego może być jednocześnie prądnicą.W Toyocie Prius kierowca podczas jazdy jest cały czas informowany o tym, które źródło zasilania jest aktualnie wykorzystywane. Informacja pojawia się w postaci graficznej na ciekłokrystalicznym ekraniku umieszczonym na panelu środkowym deski rozdzielczej. Zaleta napędu hybrydowego to nieograniczony zasięg auta. Gdy pracuje silnik spalinowy, ładowany jest akumulator. A gdyby nawet tak się stało, że akumulator rozładuje się (w wyniku awarii), wtedy można wykorzystać silnik spalinowy. - Czy w napędach hybrydowych wykorzystuje się jeden silnik elektryczny?- Najczęściej jeden, ale są już rozwiązania, w których każde koło samochodu ma osobny silnik elektryczny, który je napędza.- Jak w pojazdach z napędem hybrydowym rozwiązano wspomaganie kierownicy, hamulców, napęd klimatyzacji?- Było z tym trochę problemów. W autach z silnikami spalinowymi napęd pochodzi od silnika, w hybrydowych wspomaganie hamulców i układu kierowniczego jest elektryczne. Podobnie napędza się sprężarkę klimatyzacji.
Napęd hybrydowy
- Panie doktorze, październikowy salon samochodowy w Tokio potwierdził wielkie zainteresowanie producentów samochodów napędem hybrydowym. Warto więc przybliżyć naszym Czytelnikom ten temat.