Z opisanych przez Pana objawów wynika, że przednie koła są nieprawidłowo ustawione. W przypadku poprawnie wyregulowanej osi wielowahaczowej opony mają bardzo równomierny kontakt z podłożem, zatem opisane przez Pana zjawisko nie powinno występować. Pierwsze, co przychodzi na myśl, to nieprawidłowy kąt pochylenia przednich kół. Nie jest to jednak poważna usterka, więc z jej zdiagnozowaniem i wyregulowaniem powinien poradzić sobie każdy warsztat oferujący usługę ustawienia geometrii. Wobec tak niewielkiego przebiegu (20 tys. km) raczej wykluczamy eksploatacyjne zużycie elementów przedniego zawieszenia, ale być może wpadł Pan kiedyś autem w dużą dziurę? Uwaga: niekiedy nierównomierne zużycie jest spowodowane nieprawidłowym ciśnieniem w oponach! Zanim zacznie Pan sprawdzać geometrię i szukać luzów w zawieszeniu, proszę dokładnie sprawdzić ten parametr. Znamy wiele przypadków, gdy ktoś rozebrał pół auta, zamiast sprawdzić ciśnienie
Nierównomierne zużycie opon w Audi A4
Od jesieni ubiegłego roku jestem właścicielem Audi A4 z silnikiem 1.8 TFSI. Samochód został wyprodukowany w 2014 roku i ma przebieg około 20 tys. km. W ubiegłym tygodniu, przy okazji sezonowego przeglądu, zauważyłem nierównomierne zużycie opon na przedniej osi. Zastanowiło mnie, że obie opony są symetrycznie wytarte: mniejsze zużycie widać od wewnętrznej strony, a większe – na zewnątrz. Różnica to około 0,8 mm, przy czym wielkość ta jest równomiernie rozłożona na całej szerokości opony. Mówiąc obrazowo, przednie opony mają kształt ściętego stożka. Czy takie zużycie wynika ze złej geometrii układu jezdnego, czy raczej jest to wynik pracy wielowahaczowego zawieszenia? Dodam, że jeżdżę dosyć dynamicznie, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.