Logo

Niskiej jakości opony: dlaczego trudno wyważyć niektóre koła i jak to zrobić, żeby było dobrze?

  • M.in z powodu stosowania coraz większych opon w samochodach, częściej pojawiają się problemy z odpowiednim wyważeniem kół. Problemy mogą jednak dotyczyć także opon w małych rozmiarach
  • Im mniej ciężarków użyje się do wyważenia koła, tym lepiej
  • Niektóre defekty kół można zredukować jedynie za pomocą wyważarki z testem drogowym
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Opona pod wpływem obciążenia, tocząc się po nawierzchni, delikatnie się ugina. A co, jeśli w jednym miejscu – zazwyczaj na wysokości, gdzie warstwy osnowy opony nachodzą jedna na drugą – opona jest minimalnie twardsza? Wtedy całe koło zaczyna delikatnie podskakiwać, przy czym podczas jazdy z niewielką prędkością jest to zupełnie nieodczuwalne. Dopiero, gdy koło samochodu zaczyna obracać się z prędkością 40-50 razy na sekundę (w praktyce przy prędkości ok. 100 km/h i wyższej), pojawiają się wibracje na kierownicy – niemal identyczne jak te, które spowodowane jest „zwykłym,” niedoważeniem koła.

Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: Opony
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu