Toksyczność spalin udało się w ostatnich latach znacznie zmniejszyć, zarówno w silnikach o zapłonie iskrowym (benzynowych), jak i w dieslach. Ale w roku 2005 wejdzie nowa, ostrzejsza norma Euro 4. Według niej w spalinach silników benzynowych zawartość tlenku węgla nie może przekraczać jednego grama na kilometr jazdy (według Euro 3 może być 2,3 grama), węglowodorów 2,3 grama na kilometr, a tlenków azotu 0,08 grama. W dieslach Euro 4 dopuszcza 0,5 grama tlenku węgla na kilometr, węglowodorów i tlenków azotu 0,3 grama, a cząstek stałych zaledwie 0,025 grama na kilometr. W 2008 roku wejdzie norma Euro 5, która znów zaostrzy te wyśrubowanae normy. Poza tym ograniczana będzie emisja dwutlenku węgla do 140 gram na kilometr jazdy. Żeby spełnić te normy, trzeba będzie poprawić wtrysk i spalanie w silnikach. Wprowadzenie kilka lat temu systemu Common Rail pozwoliło wyeliminować wadę diesla - zmienne ciśnienie wtrysku w zależności od obrotów silnika. Teraz pora na wtryskiwacze, które pozwolą na zwiększenie szybkości wtrysku (czyli skrócą czas jego trwania). - Czy wiąże się to ze zmianą budowy i zasady ich działania?- Tak. Mam na myśli najnowsze rozwiązanie - wtryskiwacze piezoelektryczne. Pozwalają one na znaczne skrócenie czasu wtrysku do jednej dziesięciotysięcznej sekundy! Dla porównania podam, że w tradycyjnym wtryskiwaczu ten czas wynosi jedną dwutysięczną sekundy, jest więc 5 razy dłuższy.- Jakie korzyści daje krótszy czas wtrysku?-Przede wszystkim bardzo dobre spalanie. Poza tym pozwala na zwiększenie obrotów silnika, a więc i mocy. Nie bez znaczenia jest także wyciszenie pracy silnika. Diesel pracuje wówczas tak cicho, jak jednostka benzynowa. - A co z cząstkami stałymi w spalinach?- Ten problem udało się już dość dobrze rozwiązać. Są w układzie wydechowym filtry, które wychwytują i neutralizują cząstki stałe.- Czy tylko silnik Diesla będzie rozwijany. A co z napędem hybrydowym?- Diesel przede wszystkim. W Europie Zachodniej obserwuje się wielki wzrost popularności tego typu silnika. W 2002 roku około 40 procent nowych samochodów miało silnik wysokoprężny. Oprócz diesla rozwinie się także napęd hybrydowy. Na wiosnę w salonach Toyoty w Polsce pojawi się Prius drugiej generacji. Ale jeszcze długo hybryda nie zastąpi tradycyjnego silnika.
Nowości w dieslu
- Panie doktorze, twierdzi Pan, że w tym roku czeka nas wiele ciekawych rozwiązań dotyczących silnika Diesla. Czego zatem będą one dotyczyły?- Prace konstruktorów koncentrują się na dwóch problemach: zmniejszeniu toksyczności spalin i opracowaniu nowego rodzaju wtryskiwaczy.