Auto Świat Porady Eksploatacja Nowy akumulator - jak kupić dobrą i odpowiednią baterie do samochodu

Nowy akumulator - jak kupić dobrą i odpowiednią baterie do samochodu

Zwykle raz na kilka lat właściciel auta staje przed koniecznością zakupu nowego akumulatora. Tyle że teraz wybór jest znacznie trudniejszy niż wcześniej. Podpowiadamy, jak nie popełnić kosztownego błędu.

nowy akumulator
nowy akumulatorŻródło: Auto Świat / Piotr Czypionka
  • Zanim kupisz nowy akumulator sprawdź, czy problemy z rozruchem lub brakiem prądu w aucie to rzeczywiście efekt usterki akumulatora
  • Wybór jest teoretycznie duży, ale bezpiecznym rozwiązaniem okazuje się zastosowanie takiego akumulatora, jaki przewidział producent auta 
  • Często przyczyną awarii akumulatora jest usterka układu ładowania

Różnice w cenach między podobnymi na pierwszy rzut oka nowymi akumulatorami bywają naprawdę olbrzymie. I nie chodzi tu wcale o to, że poszczególne marki stosują odmienne polityki cenowe — na półce obok siebie mogą stać np. trzy akumulatory tej samej marki, o tych samych wymiarach montażowych i zbliżonej pojemności, a w cenach różniących się między sobą nawet o kilkaset złotych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy akumulator — modele do wyboru

  • akumulatory standardowe (czasem z różnymi "ulepszeniami"), zwykle już w wersjach bezobsługowych, czyli bez możliwości kontroli i uzupełniania elektrolitu;
  • akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery), w których płyty dodatnie są pokryte warstwą poliestru, przeznaczone do aut z systemami start-stop;
  • akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat), w których pomiędzy płytami ołowianymi są umieszczone maty z włókna szklanego nasycone elektrolitem. Ten typ akumulatorów jest przeznaczony do aut z systemem start-stop, układami odzyskiwania energii podczas hamowania lub po prostu z bardzo dużą liczbą odbiorników.
  • Poza tymi typami czasem trafiają się też akumulatory do specjalnych zastosowań, np. żelowe, spiralne czy też baterie znoszące głębokie rozładowanie. 

Kiedyś, kupując nowy akumulator, wystarczyło z grubsza wiedzieć, jaką powinien on mieć do danej wersji auta pojemność, jakie wymiary i po której stronie obudowy powinien znajdować się "plus", ewentualnie: jaki kształt mają rozmiary zacisku. Teraz sprawa nie jest już taka łatwa. Najprostsza rada: najlepiej kupić akumulator o takich samych parametrach i wykonany w takiej technologii, jaki był zastosowany fabrycznie.

Nowy akumulator — kiedy nie warto przepłacać?

W przypadku starszych aut, bez zaawansowanej elektroniki lub układów start-stop kupowanie drogich akumulatorów EFB czy jeszcze droższych AGM-ów nie ma większego sensu, wręcz może przynieść efekty odwrotne od oczekiwanych. Dlaczego? Bo np. najdroższe i najlepsze pod względem parametrów akumulatory AGM są bardzo wrażliwe na zbyt wysokie temperatury i jeśli są montowane pod maską auta, w pobliżu silnika, to muszą być umieszczone w specjalnej, izolowanej obudowie. Tyle, że niewielu właścicieli aut wpada na taki pomysł, żeby za akumulator aż tak bardzo przepłacać.

Znacznie częściej zdarza się, że właściciel w miarę nowoczesnego auta, w którym po kilku latach bateria "padnie", zamiast kosztującego np. 600 zł AGM-u, takiego jak zamontowany fabrycznie, chce kupić baterię standardową, o tej samej pojemności i nieco niższym prądzie rozruchowym, ale za to kosztującą połowę tej kwoty. Czy to ma prawo działać? Przez jakiś czas prawdopodobnie tak, na dłuższą metę — raczej nie!

Standardowe nowe akumulatory nie są przystosowane do trybu pracy i do obciążeń występujących w instalacjach elektrycznych nowych aut. Trwałość akumulatorów mierzy się m.in. liczbą cykli rozruchu auta — dla standardowych baterii to zwykle 30-50 tys. cykli, lepsze akumulatory EFB powinny wytrzymać ok. 100 tys. cykli, a topowe AGM-y mają w optymalnych warunkach wystarczyć nawet na ponad 300 tys. uruchomień silnika.

Nowy akumulator — jak działają poszczególne typy akumulatorów?

Cykl pracy akumulatora AGM
Cykl pracy akumulatora AGMŻródło: Auto Świat

Akumulatory AGM należą do najbardziej odpornych na wielokrotną pracę cykliczną i duże obciążenia, dobrze znoszą głębokie rozładowania, za to są zupełnie nieodporne na zbyt wysokie temperatury, dlatego z reguły nie montuje się ich pod maską samochodu w bezpośredniej bliskości silnika, ale np. w bagażniku lub w kabinie auta. Jeśli już trafiają pod maskę, to do specjalnej, izolowanej termicznie obudowy. Powyższy wykres pokazuje, jakim obciążeniom w aucie jest poddawany taki akumulator: częste rozruchy, głębokie rozładowania, bardzo szybkie ładowanie podczas procesu rekuperacji energii w trakcie hamowania.

Cykl pracy akumulatora EFB
Cykl pracy akumulatora EFBŻródło: Auto Świat

Akumulatory EFB są konstrukcją pośrednią pomiędzy klasycznymi akumulatorami rozruchowymi a bateriami wykonanymi w technologii AGM. W takim akumulatorze płyta dodatnia jest pokryta warstwą poliestru, co ma służyć poprawie stabilności masy czynnej. W praktyce taki akumulator ma po prostu wyższą od baterii standardowych odporność na pracę cykliczną (czyli na następujące po sobie cykle ładowania i rozładowania). Akumulatory EFB mają w aucie nieco spokojniejsze życie od AGM-ów.

Cykl pracy akumulatora standardowego
Cykl pracy akumulatora standardowegoŻródło: Auto Świat

Standardowe akumulatory składają się z sześciu cel, każda o napięciu znamionowym wynoszącym nieco ponad dwa wolty. Płyty dodatnie i ujemne akumulatora są zanurzone w elektrolicie (roztwór kwasu siarkowego). Tego typu akumulatory są wrażliwe zarówno na głębokie rozładowanie, jak i na zbyt intensywne ładowanie — w takim wypadku tzw. masa czynna może spłynąć z płyt do elektrolitu i bateria nadaje się wtedy do wymiany. Cykl pracy w aucie: krótkie rozładowanie przy rozruchu, a później w miarę równomierne ładowanie.

Nowy akumulator — budowa akumulatora AGM

budowa akumulatora AGM
budowa akumulatora AGMŻródło: Auto Świat

W nowych akumulatorach wykonanych w technologii AGM pomiędzy płytami ogniw znajdują się maty z włókna szklanego nasączone elektrolitem. Płyty są mocno sprasowane, dzięki czemu akumulator AGM ma bardzo niską oporność wewnętrzną. Taka konstrukcja zapewnia, że reakcje między elektrolitem i masą czynną przebiegają szybciej niż w akumulatorach o klasycznej konstrukcji, dzięki czemu takie baterie z jednej strony mogą dostarczyć więcej energii w jednostce czasu, a z drugiej strony są też przystosowane do szybszego ładowania. Akumulatory AGM mają szczelne obudowy, z których nie wydostają się nawet opary elektrolitu.

Przeczytaj też:

Nowy akumulator — naszym zdaniem

Co z tego, że standardowy nowy akumulator kosztuje o połowę mniej od akumulatora AGM, skoro w aucie, które wymaga lepszej baterii, będzie służył kilka razy krócej? W nowych autach systemy zarządzania energią są bardzo wrażliwe i zastosowanie niewłaściwej baterii albo niezarejestrowanie w sterowniku auta dobrze dobranego nowego akumulatora może wywołać bunt elektroniki!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków