Dzięki temu, że koła nie są zablokowane, auto może jednocześnie hamować i skręcać. Bez układu ABS jest to niemożliwe, auto ze skręconymi, zablokowanymi kołami będzie się poruszało do przodu po linii prostej. Początkowo układy ABS były 2-kanałowe. Oznaczało to, że osobno sterowane są hamulce kół na przedniej i osobno na tylnej osi. Ale to nie zapewniało optymalnego hamowania, a w wielu wypadkach wydłużało drogę zatrzymania pojazdu. Potem nastał czas 3-kanałowych systemów ABS. Osobno regulowane były hamulce na kołach przednich: prawym i lewym, natomiast hamulce obu kół tylnych sterowane były razem. Przy takim rozwiązaniu np. przednie lewe koło mogło poruszać się po nawierzchni o innej przyczepności niż koło przednie prawe. W momencie naciśnięcia hamulca siła hamowania na obu tych kołach była różna - zależna od ich przyczepności.- A jak regulowane są hamulce tylnych kół?- Siła hamowania dostosowana jest do tego koła, które porusza się po bardziej śliskiej nawierzchni. Wada tego rozwiązania to wydłużona droga hamowania. - A jak działa 4-kanałowy system ABS? - To najnowsze rozwiązanie, pozbawione wady układów 3-kanałowych. Każde koło, a ściślej mówiąc hamulec tego koła, sterowane jest oddzielnie. Zaletą jest skrócenie drogi hamowania, ponieważ każde koło ma optymalną przyczepność.- Zasada działania ABS polega na zapobieganiu blokowania kół podczas hamowania. Jednak, aby skutecznie zatrzymać pojazd, częściowe zablokowanie koła może być korzystne.- To prawda, ale tylko w sytuacji, gdy auto porusza się po suchej nawierzchni, a kierowca nie musi wykonywać np. manewru omijania przeszkody. Wtedy zablokowanie kół spowoduje skuteczne zahamowanie. Ale wystarczy, że nawierzchnia będzie mokra, nie mówiąc już o śniegu czy lodzie, i auto bez ABS-u przy ostrym hamowaniu będzie zachowywało się niestabilnie. Co to oznacza? Nie będzie można nim kierować, nie zachowa toru jazdy, a droga hamowania ulegnie znacznemu wydłużeniu.W układach ABS cała sztuka polega na tym, aby tak opracować elektroniczne sterowanie hamowaniem i "odpuszczaniem", żeby cały czas występował częściowy, ale jednocześnie kontrolowany poślizg kół auta. Gdy działa układ ABS, koło jest przyhamowywane nawet kilkanaście razy na sekundę, sygnał do tego płynie z czujników badających prędkość kątową kół.
Nowy system ABS
- Panie doktorze, w opisach technicznych nowych aut można przeczytać, że wyposażane są w 4-kanałowy system ABS. Co to oznacza? - Nasi Czytelnicy wiedzą, że układ antypoślizgowy ABS zapewnia optymalne hamowanie z jednoczesnym zachowaniem kierowalności auta.