Auto Świat > Porady > Eksploatacja > "Majonez" pod korkiem wlewu oleju. Wyjaśniamy, co oznacza

"Majonez" pod korkiem wlewu oleju. Wyjaśniamy, co oznacza

Co może zwiastować biała maź znaleziona pod korkiem wlewu oleju? Wokół tego "majonezu" wyrosło sporo miejskich legend, dlatego wyjaśniamy, kiedy jego obecność jest niepokojąca. W niektórych sytuacjach rzeczywiście trzeba będzie sięgnąć głęboko do portfela.

"Majonez" pod korkiem wlewu oleju wzbudza panikę u kierowców
"Majonez" pod korkiem wlewu oleju wzbudza panikę u kierowcówŹródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek
  • W najgorszym wypadku biały szlam pod korkiem oznacza naprawę silnika, która będzie wymagać głębokiego sięgnięcia do portfela. Może pochłonąć kilka tys. zł!
  • Zamiast wpadać od razu w panikę, lepiej jednak wykonać samemu proste i szybkie badanie. Wyjaśniamy, na czym to polega

"Majonez", "masełko", "glut". W żargonie kierowców i mechaników występują różne nazwy zwyczajowe, ale w praktyce oznaczają to samo – biało-żółtą maź przypominającą konsystencją popularne produkty spożywcze. Znalezienie takiej substancji pod korkiem wlewu oleju może być zwiastunem jednej z najmniej przyjemnych (bo kosztownych!) usterek samochodu, ale może też być... naturalnym efektem eksploatacji auta w zimie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

"Majonez" pod korkiem. Najgorszy scenariusz, czyli uszczelka pod głowicą

Po takim odkryciu wielu kierowców wpadnie w stan przedzawałowy, ufając opiniom gawędziarzy z grup motoryzacyjnych. "To na pewno przepalona uszczelka pod głowicą, współczuję" – brzmi najczęściej spotykana w internecie "diagnoza". Z tą pewnością byśmy uważali, bo "majonez" może być symptomem innych, mniej groźnych usterek lub... ich braku. Poza tym sama maź to za mało – problem pojawia się wtedy, gdy jednocześnie występuje kilka objawów (np. biały dym z wydechu, "bąblowanie" lub szybkie ubywanie płynu chłodniczego).

Jeden symptom to za mało. "Majonez" nie jest decydujący
Jeden symptom to za mało. "Majonez" nie jest decydującyŹródło: Auto Świat

Panikę wywołuje pojawiający się na horyzoncie wydatek. Nic dziwnego, wymiana przepalonej uszczelki pod głowicą to bowiem jedna z najkosztowniejszych operacji serwisowych. Chociaż sama część nie jest droga (koszt od kilkudziesięciu do kilkuset zł), wymaga demontażu wielu innych elementów i wykonania dodatkowych czynności, które zapewnią nam spokój w przyszłości. Nie warto szukać oszczędności – to naprawa z gatunku tych, które można wykonać dobrze albo... tanio.

Koszty robocizny będą wysokie, bo na liście zadań znajdują się punkty, takie jak planowanie głowicy, kontrola i wymiana lub oczyszczenie prowadnic, uszczelniaczy oraz gniazd zaworowych. Warto byłoby też zainwestować w nowe śruby głowicy, a już na pewno w napęd rozrządu (nie zalecamy montażu części sprzed awarii!). Mechanik doliczy do tego ceny chłodziwa i świeżego oleju, którym trzeba zalać naprawiony silnik, windując ostateczny rachunek nawet do kilku tys. zł.

Planowanie (szlifowanie) głowicy
Planowanie (szlifowanie) głowicyŹródło: Auto Świat

Co innego może oznaczać "majonez" pod korkiem wlewu oleju?

Przestraszonych uspokajamy – "majonez" nie zawsze pojawia się na skutek wymieszania oleju silnikowego z płynem krążącym w układzie chłodzenia (do tego prowadzi właśnie nieszczelność uszczelki lub głowicy). Biała maź pod korkiem wlewu oleju jest zupełnie naturalnym zjawiskiem w samochodach eksploatowanych w chłodniejsze dni na krótkich odcinkach.

Budzące tyle negatywnych skojarzeń "masełko" nieświadomie może wozić ze sobą wielu kierowców kręcących się zimą "wokół komina". Jazda na tak małych dystansach sprawia, że silnik jest wiecznie niedogrzany i skrapla się w nim para wodna, która nie ma jak odparować. Problem powinien zniknąć już po kilku dłuższych trasach.

Bardziej niepokojący jest "majonez" pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego
Bardziej niepokojący jest "majonez" pod korkiem zbiorniczka wyrównawczegoŹródło: Auto Świat

Wątpliwości związane z tym, czy to awaria, można rozwiać samemu, korzystając z prostego testera do wykrywania spalin w układzie chłodzenia (na portalach aukcyjnych takie zestawy kosztują 15-50 zł). Można też zlecić badanie mechanikowi dysponującemu profesjonalnym sprzętem, ale taka usługa będzie droższa. Podsumowując, owiany złą sławą "majonez" nie musi oznaczać kosztownej naprawy i czasami da się ją wykluczyć już prostą diagnostyką. Nie warto od razu wpadać w panikę!

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków