Eksperci z zaprzyjaźnionej sieci warsztatów Euromaster, odpowiadają na wasze pytania.
Materiał przygotowany we współpracy z Euromaster.
Galeria zdjęć
Pytanie: W moim aucie silnik diesla dymi na czarno na wolnych obrotach, a przy wyższych obrotach już nie. Co może być powodem takiego zjawiska? Odpowiedź: Czarny dym spowodowany jest najczęściej nieodpowiednią proporcją powietrze-paliwo. Na wolnych obrotach może być dawkowana za duża ilość paliwa (zużycie wtryskiwaczy, przekłamania pomiaru temperatury paliwa, silnika - silnik zimniejszy - dawka większa) oraz po stronie powietrza - mocno zabrudzone kanały dolotu powietrza (kolektor ssący) oraz jeśli to jest silnik turbodoładowany to wraz ze wzrostem obrotów turbiny wzrasta nadmiar powietrza. Wnioskuję że turbina w tym samochodzie nie ma zmiennej geometrii co dodatkowo może zmniejszać ilość (masę ) potrzebnego powietrza na wolnych obrotach. Dodatkowo - mocno zanieczyszczony filtr powietrza - środowisko w jakim samochód jest eksploatowany?
Pytanie: Moje BMW e46 320d z 2002 roku podczas gaszenia silnika strasznie się trzęsie. W innych samochodach, którymi jeżdżę taki efekt nie występuje. Co się mogło zepsuć? Odpowiedź: Uszkodzenie sterowania lub sama klapa gasząca, której zadaniem jest właśnie łagodne zatrzymanie silnika pozbawiając go dopływu powietrza, lub co częściej występuje - koło dwumasowe, a ściślej mówiąc jego zużyte sprężyny obwodowe - w gruncie rzeczy i tak jest całe do wymiany.
Pytanie: Jeżdżę Peugeotem 308. Czy mogę samodzielnie dolać płynu do FAP-a, czy muszę zlecić taką usługę w serwisie? Odpowiedź: Lepiej zlecić tę usługę serwisowi - dobranie odpowiedniego preparatu i jego ilości nie powinno nastręczać problemów, ale...Problem zaczyna sie już na etapie doboru - EOLIS czy INFINEUM ?? Potem potrzebna jest aparatura do nalewania. Nastepnie należy to nalać na max. i powiadomić komputer (czyli niezbędny jest tester, który to umożliwi) że takie uzupełnienie miało miejsce. Na pewno nie warto oszukiwać dolewać oleju napędowego (bo i tacy artysci bywają). A przede wszystkim sprawdzić czy działa poprawnie system "zaliczania " tankowania czyli włącznik + magnes w klapce wlewu paliwa - każde tankowanie (do oporu) powoduje wsztryknięcie środka redukujęcego.
Pytanie: Jak sprawdzić, czy sonda lambda działa poprawnie? Mechanik twierdzi, że ta zamontowana w moim samochodzie jest popsuta, ale komputer nie wyświetla żadnego błędu. Odpowiedź: Nie wiemy czy to sonda dwustanowa, czy szeroko pasmowa, czy z grzałką czy bez, ale mniejsza... Jeśli jest uszkodzona grzałka sondy to rzeczywiście niektóre starsze sterowniki "nie widziały" tej usterki. Samą sondę można bez problemu sprawdzić zwykłym najtańszym miernikiem. Na zakresie 20 Volt, na pracujacym silniku, podłączamy sie do kostki sondy. W starszych samochodach na przewodach białych zmierzymy napięcie grzałki, a na pozostałych dwóch, napięcie powinno sie zmieniac dwa razy w ciagu sekundy od 0,1 - 0,9 Volta.
Pytanie: W moim Audi A3 1.9 TDI na wolnych obrotach słychać dziwne odgłosy (chrobotanie, szumy), które znikają po naciśnięciu pedału sprzęgła. Co to może być? Odpowiedź: Najczęściej koło dwumasowe - po wciśnięciu pedału sprzęgła napinamy wszystkie lużne i zużyte elementy - hałas znika
Jeśli masz problem ze swoim samochodem. Nie wiesz jak dokonać prostej, lub też bardziej skomplikowanej naprawy. Zadaj pytanie naszym ekspertom z sieci warsztatów EuroMaster, na wszystkie postaramy się udzielić odpowiedzi.