Jak sprawdzić, czy rzeczywiście trzeba go już wymienić? Maciek CieślakProblemy z rozruchem mogą być jednym z symptomów świadczących o konieczności wymiany akumulatora. Radzę jednak nie podejmować zbyt pochopnie decyzji o zakupie nowego. Najlepiej oddać akumulator do sprawdzenia w specjalistycznym serwisie, który skontroluje jego wydajność pod obciążeniem przy pomocy specjalnego testera. Każdy akumulator ulega po kilku latach naturalnemu zużyciu. Jeżeli niedomagania pojawiają się wcześniej, np. po roku, to należy wnikliwie poszukać ich przyczyn. W większości akumulatorów, nawet w tych oznaczonych jako bezobsługowe, warto sprawdzić stan elektrolitu. Jego zbyt niski poziom może skutkować niedostateczną wydajnością baterii. Jeżeli płyty akumulatora nie są zakryte elektrolitem, należy uzupełnić jego poziom wodą destylowaną. Często kierowcy decydują się na wymianę baterii, mimo że stara nie była jeszcze zużyta, a tylko rozładowana. Zanim pozbędziemy się akumulatora, można spróbować go doładować. Trzeba też sprawdzić stan instalacji elektrycznej samochodu. Zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki prąd ładowania może spowodować przedwczesne zużycie akumulatora.Wysoki prąd rozruchowyCzy to prawda, że przy wyborze akumulatora najważniejszy jest jak najwyższy prąd rozruchowy?Waldek z Warszawy Przy wyborze akumulatora należy się kierować przede wszystkim zaleceniami producenta samochodu odnośnie pojemności akumulatora. Jeżeli nie wymaga on szczególnie wysokiego prądu rozruchowego, to nie warto upierać się przy ogniwie o wyśrubowanych parametrach.Istnieje kilka norm, według których można podawać prąd rozruchowy. Szczególnie akumulatory mniej znanych firm mają na opakowaniu podaną wartość według najkorzystniejszej normy. Jeżeli bateria ma rzeczywiście wysoki prąd rozruchowy, to zazwyczaj parametr ten jest okupiony niższą trwałością. Płyty muszą mieć większą powierzchnię, są za to cieńsze i bardziej podatne na uszkodzenia.
Odpowiedzi ekspertów
Sprawdzamy akumulatorOd kiedy zrobiło się chłodniej, coraz częściej mam problemy z rozruchem samochodu. Podejrzewam, że winny jest akumulator, bo rozrusznik coraz słabiej porusza silnik.