- W polskim prawie nie ma przepisów, które zakazywałyby jazdy w okularach przeciwsłonecznych
- Jak wyjaśnia Marek Konkolewski, dobrze dobrane okulary przeciwsłoneczne znacznie ułatwiają jazdę. Potrafią zminimalizować skutki m.in. olśnienia oraz tzw. efektu zebry. — Nie chodzi o drogi lans — precyzuje ekspert
- Wybierając okulary do jazdy autem, warto zwrócić uwagę na "zaszyty" w szkłach filtr UV oraz ich kolor. Źle dobrane ingerują w naturalne barwy i zmniejszają kontrast
- Więcej podobnych wiadomości znajdziesz na stronie głównej Onetu
Odpowiednie okulary przeciwsłoneczne a jazda
— Dobrze dobrane okulary przeciwsłoneczne chronią przed zjawiskiem olśnienia. To krótki i niebezpieczny moment, gdy kierowca zostaje oślepiony. Równie niebezpieczny jest tzw. efekt zebry, gdy jadąc przez ciemny las, raz po raz na chwilę przebija się ostre światło. To bardzo męczy wzrok — wyjaśnia w rozmowie z "Auto Światem" Marek Konkolewski, ekspert ruchu drogowego.
Jak dodaje emerytowany policjant, aby dobrać odpowiednie okulary, warto udać się do specjalisty. — Nie chodzi o drogi lans. Nie warto kupować też najtańszych modeli z bazaru. Okulary mają ułatwiać ciężką pracę za kierownicą, m.in. gdy jedziemy na wypoczynek. Źle dobrane tylko to utrudnią — dodaje Konkolewski.
Nasz rozmówca ma też radę dla osób, które zapomniały okularów przeciwsłonecznych, a muszą prowadzić pod ostre słońce. — Nie zapominajmy, że samochody wyposażone są w daszki przeciwsłoneczne, które chronią przed oślepianiem kierowcy. W zależności od potrzeb można je ustawić odpowiednio do przedniej lub bocznej szyby. Korzystajmy z tego — apeluje Konkolewski.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie okulary przeciwsłoneczne są najlepsze dla kierowców?
W polskim prawie nie ma przepisów, które zakazywałby prowadzenia auta w okularach przeciwsłonecznych. Jednak źle dobrane, przepuszczające zbyt mało światła, mogą zmienić widziany obraz i zaburzać odczytywanie kolorów. Dlatego wybierając je, warto zwrócić uwagę na kilka parametrów, które ułatwią lub utrudnią prowadzenie auta.
Kluczową cechą jest filtr UV "zaszyty" w okularach. Najlepiej wybierać te z filtrem UV 400, bo to on blokuje promienie UV i UVB. Równie ważny jest dobór szkieł w odpowiednim kolorze. Zbyt ciemne za bardzo ingerują w naturalne barwy i zmniejszają kontrast. Wybór okularów przeciwsłonecznych do jazdy warto skonsultować z optykiem – nie każde się do tego nadają.
Jeżeli ktoś używa na co dzień szkieł korekcyjnych do redukcji wady wzroku, też może mieć okulary przyciemniane – po prostu może zamówić je u optyka, dobierając stopień zabarwienia do potrzeb.
Uwaga: szkła fotochromowe (samoczynnie przyciemniające się) co do zasady nie działają w aucie albo działają słabo. Istnieją "fotochromy" samochodowe, ale to wysoka półka cenowa.
Obowiązkowe okulary korekcyjne do jazdy – co grozi za ich brak?
Kierowanie pojazdem bez wymaganych okularów jest traktowane jak jazda bez uprawnień. Osoba popełniająca takie wykroczenie podlega karze grzywny nie niższej niż 1,5 tys. zł, karze aresztu lub ograniczenia wolności
— przypominają policjanci. W skrajnych sytuacjach policjant może zabrać "prawko".
Zerknij: Oj, zaboli. Z automatu dwa tys. zł mandatu i 15 pkt karnych. CANARD stawia nowe RL w całej Polsce