Logo
PoradyEksploatacjaMandat za jazdę w okularach przeciwsłonecznych? "Nie chodzi o drogi lans"

Mandat za jazdę w okularach przeciwsłonecznych? "Nie chodzi o drogi lans"

Odpowiednie okulary przeciwsłoneczne a jazda

Dobrze dobrane okulary przeciwsłoneczne chronią przed zjawiskiem olśnienia. To krótki i niebezpieczny moment, gdy kierowca zostaje oślepiony. Równie niebezpieczny jest tzw. efekt zebry, gdy jadąc przez ciemny las, raz po raz na chwilę przebija się ostre światło. To bardzo męczy wzrok wyjaśnia w rozmowie z "Auto Światem" Marek Konkolewski, ekspert ruchu drogowego.

Jak dodaje emerytowany policjant, aby dobrać odpowiednie okulary, warto udać się do specjalisty. Nie chodzi o drogi lans. Nie warto kupować też najtańszych modeli z bazaru. Okulary mają ułatwiać ciężką pracę za kierownicą, m.in. gdy jedziemy na wypoczynek. Źle dobrane tylko to utrudnią dodaje Konkolewski.

Nasz rozmówca ma też radę dla osób, które zapomniały okularów przeciwsłonecznych, a muszą prowadzić pod ostre słońce. Nie zapominajmy, że samochody wyposażone są w daszki przeciwsłoneczne, które chronią przed oślepianiem kierowcy. W zależności od potrzeb można je ustawić odpowiednio do przedniej lub bocznej szyby. Korzystajmy z tego apeluje Konkolewski.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie okulary przeciwsłoneczne są najlepsze do jazdy?
Czy można prowadzić auto w okularach przeciwsłonecznych?
Co grozi za brak obowiązkowych okularów korekcyjnych podczas jazdy?
Jakie są skutki źle dobranych okularów przeciwsłonecznych dla kierowcy?

Czytaj: Policjant zrobił nam listę mandatów dla pasażera. To nie tylko pasy, ale też... prawo jazdy i alkohol

Jakie okulary przeciwsłoneczne są najlepsze dla kierowców?

W polskim prawie nie ma przepisów, które zakazywałby prowadzenia auta w okularach przeciwsłonecznych. Jednak źle dobrane, przepuszczające zbyt mało światła, mogą zmienić widziany obraz i zaburzać odczytywanie kolorów. Dlatego wybierając je, warto zwrócić uwagę na kilka parametrów, które ułatwią lub utrudnią prowadzenie auta.

Kluczową cechą jest filtr UV "zaszyty" w okularach. Najlepiej wybierać te z filtrem UV 400, bo to on blokuje promienie UV i UVB. Równie ważny jest dobór szkieł w odpowiednim kolorze. Zbyt ciemne za bardzo ingerują w naturalne barwy i zmniejszają kontrast. Wybór okularów przeciwsłonecznych do jazdy warto skonsultować z optykiem – nie każde się do tego nadają.

Jeżeli ktoś używa na co dzień szkieł korekcyjnych do redukcji wady wzroku, też może mieć okulary przyciemniane – po prostu może zamówić je u optyka, dobierając stopień zabarwienia do potrzeb.

Uwaga: szkła fotochromowe (samoczynnie przyciemniające się) co do zasady nie działają w aucie albo działają słabo. Istnieją "fotochromy" samochodowe, ale to wysoka półka cenowa.

Obowiązkowe okulary korekcyjne do jazdy – co grozi za ich brak?

Kierowanie pojazdem bez wymaganych okularów jest traktowane jak jazda bez uprawnień. Osoba popełniająca takie wykroczenie podlega karze grzywny nie niższej niż 1,5 tys. zł, karze aresztu lub ograniczenia wolności

przypominają policjanci. W skrajnych sytuacjach policjant może zabrać "prawko".

Zerknij: Oj, zaboli. Z automatu dwa tys. zł mandatu i 15 pkt karnych. CANARD stawia nowe RL w całej Polsce

Udostępnij:
Autor TGd
TGd
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium