• Niemal jedna piąta samochodów uczestniczących w zdarzeniach drogowych miała zużyte lub zniszczone ogumienie
  • Stan opon może być sprawdzony przez policję w dowolnym momencie, nawet podczas rutynowej kontroli
  • Wskazujemy osiem elementów, które są krytyczne dla bezpieczeństwa jazdy i za które można otrzymać wysoki mandat lub zatrzymany może być dowód rejestracyjny
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Policyjne raporty są nieubłagane i wyraźnie wskazują na to, że aż 17 proc. pojazdów, które uczestniczyły w wypadkach, kolizjach i innych zdarzeniach drogowych miało niesprawne lub nieprawidłowe ogumienie.

Dlatego też, zatrzymując się do kontroli, trzeba się liczyć z tym, że funkcjonariusze sprawdzą także stan opon w pojeździe. Maksymalna kwota mandatu, którą można otrzymać za ich niewłaściwy stan, może wynieść wg nowego taryfikatora do 3 tys. zł, jeśli policjant powoła się na art. 97 k.w., czyli za "wykroczenie przeciwko innym przepisom". W skrajnych przypadkach zatrzymany może być także dowód rejestracyjny samochodu.

Oto sześć elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, nie tylko, aby nie dostać mandatu, ale przede wszystkim po to, aby poruszać się bezpiecznie. Pamiętać o tym warto zwłaszcza teraz, gdy wymieniamy zimowe ogumienie na letnie.

Głębokość bieżnika opony

Pierwsze, na co trzeba zwrócić uwagę, to głębokość bieżnika. Jazda na mocno zużytym ogumieniu jest bardzo niebezpieczna, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Zbyt płytki bieżnik nie radzi sobie z odprowadzaniem dużej ilości wody, co może doprowadzić do groźnego w skutkach poślizgu. Zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika opony to 1,6 mm. Sprawdzić można ją także za pomocą wskaźnika TWI, czyli specjalnego zgrubienia na oponie, które wskazuje minimalną głębokość, kiedy bieżnik się z nim zrówna.

Mandat za jazdę na mocno zużytych (z bieżnikiem płytszym, niż wskazany w przepisach) oponach skończyć się może mandatem karnym w wysokości do 500 zł lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, do momentu usunięcia usterki, czyli wymiany opon na zgodne z przepisami.

Rozmiar opon

Poza sprawdzeniem głębokości bieżnika bardzo często kontrolowany jest także rozmiar opon. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ogumienie nie może wystawać poza obrys samochodu. Modyfikując swój pojazd lub zmieniając opony na nieseryjne, warto wziąć to pod uwagę. Przepis dotyczy zarówno pojazdów osobowych, jak i terenowych. Jeśli koniecznie chcemy zastosować ogumienie, które będzie zbyt szerokie, warto się zastanowić np. nad poszerzeniem nadkoli.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Pęknięcia i wybrzuszenia opony

Widoczne gołym okiem wybrzuszenia, pęknięcia bocznej ścianki opony czy jej przecięcia (zwłaszcza uszkodzenia takie, w wyniku których wystaje osnowa) także mogą być powodem do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Spękane lub zużyte opony

Wizualna ocena, której poddane może być ogumienie podczas policyjnej kontroli, ujawnić może także ich zużycie spowodowane długotrwałym użytkowaniem. Stare opony (eksperci zalecają, aby ogumienie starsze niż 10 lat było wycofywane z eksploatacji) tracą swoje właściwości i ich używanie, nawet wtedy, kiedy bieżnik jest jeszcze głęboki, także może być niebezpieczne. Przed założeniem opon, które mogą nie być "pierwszej młodości" najlepiej jest sprawdzić datę ich produkcji. Jeśli opony zamontowane w samochodzie są zwyczajnie stare, takie auto również może zostać wyłączone z ruchu.

Różne opony na jednej osi

Zgodnie z przepisami samochód nie musi mieć wszystkich opon takich samych, jednak nie może mieć różnego ogumienia na tej samej osi. Stosować można jedynie ten sam model opon w takim samym rozmiarze. Wyjątkiem od tej zasady są koła zapasowe lub "dojazdówki". Zgodnie z nazwą powinny one służyć jedynie do dojazdu do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego.

Opony z kolcami

Polskie przepisy nie dopuszczają do użytku opon z kolcami. Jazda na takim ogumieniu, nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych może zakończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Opony bez bieżnika

Podobnie jak w przypadku opon z kolcami, przepisy wyraźnie mówią także o zakazie używania na drogach publicznych sportowych opon bez bieżnika, czyli tzw. "slicków".

Indeks prędkości

Wyjątkowa dociekliwość kontrolujących może ujawnić także niewłaściwy dla danego samochodu indeks prędkości opon. To także warto mieć na uwadze, dobierając nowe ogumienie do swojego samochodu lub je wymieniając.