Oznaczenia opon – podstawowe informacje

Aby dobrać odpowiednie opony, należy zwrócić uwagę na ich rozmiar, przystosowanie do sezonu, czy też indeks nośności. Skąd mamy mieć pewność, że wybierany komplet ogumienia będzie optymalny dla naszych potrzeb, dostosowany do modelu samochodu i zgodny z przepisami? O ile kupujemy nowe opony, o tyle możemy liczyć na wsparcie sprzedawcy, jednak w przypadku zakupu używanego sprzętu (albo samochodu), dobrze jest wiedzieć, gdzie szukać informacji. Podpowiadamy, jak czytać rozmiar opon i jak odnaleźć wszystkie potrzebne dane.

Rozmiar opony – jak odczytać symbol?

Podstawowa informacja, na podstawie której dobieramy ogumienie do konkretnego modelu auta, to rozmiar opony. Na bocznej ściance znajdziemy symbol w formacie np. 225/55 R 18. Każde oznaczenie rozmiaru jest zapisywane w ten sam sposób, tzn. że pierwsza, trzycyfrowa liczba to szerokość opony [mm]. Druga liczba, zapisana po ukośniku, to profil, czyli stosunek wysokości do szerokości, wyrażony w procentach. Następna litera wskazuje na rodzaj konstrukcji opony: R – Radial, B – Bias-ply, lub D – Diagonal. Ostatni symbol – liczba umieszczona po literze R, oznacza odpowiedni dla opony rozmiar felgi, na której ma być umieszczona, oczywiście wyrażony w calach.

Nośność opony i indeks prędkości

Po kodzie rozmiaru następna widniejąca liczba wskazuje na nośność opony. Kody nośności dla samochodów osobowych zawierają się w przedziale od 75 do 105, gdzie danej liczbie przypisana jest konkretna wartość maksymalnego obciążenia dla opon. Przykładowo dla indeksu 75 odpowiada wartość 387 kg. Następna litera w sekwencji szyfru to indeks prędkości, który wskazuje maksymalną prędkość dla opony przy pełnej nośności. Kod w postaci litery od A do Z opisuje konkretną, maksymalną prędkość, np. T – 190 km/h.

Oznaczenia DOT – jak sprawdzić rok produkcji opony?

Jeśli chcemy mieć pewność, że opony są nowe, trzeba znać ich datę produkcji. Normy dotyczące obrotu oponami według Polskiego Komitetu Normalizacji, stawiają sprawę jasno – za nowe uznaje się opony, które są nie starsze, niż trzy lata od daty produkcji widniejącej na bocznej ściance. Jak sprawdzić wiek opony? Symbol, który rozpoczynają litery DOT, zawiera w swoim ciągu cztery cyfry, np. 3419. Pierwsze dwie oznaczają zawsze tydzień, a kolejne rok produkcji danej opony.

Nie jest powiedziane, że kompletowanie opon musi przebiegać na podstawie tejże daty, ale pełnowartościowe ogumienie w chwili sprzedaży może mieć maksymalnie trzy lata i o tym należy pamiętać. Istotne będzie też dostosowanie go do sezonu, szczególnie zimowe opony. Istnieje tylko jedno oficjalne oznaczenie zimówek – 3PMSF, choć często zamiast tego symbolu na oponie widnieje ikona trzyszczytowej góry z płatkiem śniegu. Jeśli na bocznej ściance znajdziemy ten kod, to znaczy, że opona przeszła testy zatwierdzone przez dyrektywę UE.

Inne oznaczenia opon

Może się też zdarzyć, że na zimowych oponach znajdzie się kod M+S (Mud + Snow), który mówi o przeznaczeniu bieżnika do jazdy po błocie i śniegu. Oprócz tego na oponach znajdują się podpowiedzi dotyczące sposobu montażu, ale też wskaźniki zużycia bieżnika (w kształcie trójkąta) – jeżeli opona jest zużyta do wierzchołka symbolu, tzn. że pozostało 1,6 mm bieżnika i należy koniecznie wymienić ogumienie. Dodatkowe informacje dotyczące montażu kół i ogumienia można odnaleźć, jeśli wiemy, gdzie są oznaczenia na felgach stalowych bądź aluminiowych – zwykle symbole widnieją na wewnętrznej ich stronie.