Pas klinowy to część zamontowana uniwersalnie nie tylko w samochodach z silnikiem benzynowym, ale także z silnikiem wysokoprężnym. Jeśli dojdzie do awarii paska klinowego, jest duże prawdopodobieństwo, że nasza podróż zakończy się szybciej, niż myśleliśmy. Bardzo ważne jest, aby dbać o tę część samochodową i regularnie wymieniać ją w naszym aucie. Aby zrozumieć, dlaczego dochodzi do awarii paska, trzeba poznać jego budowę i mechanizm działania.

Pas klinowy - z czego się składa i jak działa?

Pas klinowy ma bardzo prostą konstrukcję. Ta część samochodowa ma trapezowy przekrój, który złożony jest z warstwy nośnej, czyli stalowych linek, warstwy podatnej (guma lub kauczuk) oraz warstwy tkaninowo-gumowej, która jest szczelnie owinięta taśmą korbową lub w niektórych przypadkach taśmą płócienną. Wielu kierowców uważa, że pasek klinowy jest gumowy - nie jest to jednak prawdą.

Pasek klinowy jest bardzo mocny i jednocześnie elastyczny, giętki oraz przyczepny. Uwaga! Nie jest on rozciągliwy. Warto wiedzieć, do czego tak naprawdę służy pasek w samochodzie. Jego nadrzędnym zadaniem jest napędzanie pracy takich elementów jak alternator, pompa wody oraz klimatyzacja. Alternator w zasadzie działa, dzięki paskowi. Jeśli zerwiemy pas klinowy pod maską, możemy być niemal pewni, że unieruchomimy samochód. Ta część przekazuje energię z silnika do innych ważnych podzespołów. We współczesnych samochodach taki mechanizm nazywany jest napędem serpentynowym. Praca napędu polega na tym, że pasek napędza do działania inne części, które wspólnie oddziałują na dobrą pracę samochodu.

Pasek klinowy - jakie są rodzaje?

W starszych samochodach najczęściej funkcjonuje pasek wieloklinowy, który wykonuje swoją pracę poprzez ruch bocznych jego krawędzi. Jeśli są wytarte, skorodowane, to należy wymienić pas klinowy na nowy. Zużyty nie nadaje się do napędzania innych części samochodowych odpowiedzialnych za poprawną pracę silnika naszego auta.

W nowszych modelach samochodów znajdziemy pas klinowy wielorowkowy. Jego powierzchnia przylega w pełni do kół pasowych. Takie rozwiązanie jest znacznie lepsze, bo pas klinowy pracuje znacznie dłużej oraz ciszej. Ważna jednak jest poprawna eksploatacja i oczywiście, wymiana na czas. Mechanicy samochodowi sugerują, że pasek należy wymieniać średnio co 4 lata, ale tak naprawdę te części samochodowe ulegają zużyciu już po przejechanych 30 000 kilometrów.

Pasek klinowy - awaria i naprawa

Awarię paska klinowego zazwyczaj zwiastuje nieprzyjemny hałas. Jeśli pas klinowy piszczy, znaczy to, że niebawem trzeba będzie go wymienić albo niepoprawnie pracują koła pasowe, lub po prostu źle został zamontowany pasek.

Zużyty pas klinowy ma praktycznie zerowe właściwości tarcia. Piszczący pasek to także duże obciążenie dla alternatora, szczególnie gdy włączamy radio, korzystamy z klimatyzacji lub chcemy użyć konkretnych funkcji elektrycznych. Pasek, który piszczy delikatnie, z czasem zaczyna hałasować bez przerwy. Jednakże nie zawsze taki hałas świadczy o całkowitym wyeksploatowaniu. Czasem może być to spowodowane złym montażem paska klinowego. Pamiętajmy, że napięcie tej części samochodowej powinno wynosić od 5 do 15 mm. Luz paska klinowego może również powodować, że alternator będzie się słabiej ładował.

Zużyte koło pasowe może także prowadzić do zerwania paska klinowego. Co zrobić, jeśli tak się stanie? Najlepiej by było, abyśmy nie kontynuowali jazdy, bowiem możemy po prostu zagotować silnik. Czasem może zdarzyć się tak, że pas klinowy zostanie wciągnięty przez rozrząd. Na szczęście, wymiana paska klinowego to nieduży koszt. Cena tej części samochodowej to około 50 zł. Dodatkowo trzeba doliczyć koszt zakupu napinacza, czyli średnio 200 zł. Regularna wymiana paska klinowego pozwoli cieszyć nam się zawsze sprawnym samochodem.