Tak właśnie w laboratoriach Pirelli opracowywane były dwie najnowsze opony zimowe. Nazwa Snowcontrol sama mówi za siebie: ta opona ma przede wszystkim zapewniać pewną jazdę na śniegu i dawać kierowcy pełną kontrolę nad autem. Okazuje się, że nawet bardzo wyrafinowane urządzenia jak ABS, ASR, aktywne zawieszenia nie zapewniają w pełni bezpiecznej jazdy, jeśli podczas ruchu po śliskiej, ośnieżonej nawierzchni opony nie gwarantują dobrej przyczepności. Konstruktorom Pirelli udało się przenieść do Snowcontrol rozwiązania sprawdzone wcześniej w oponie Snowsport (przeznaczonej do samochodów klasy średniej i wyższej). Inny jest jednak kierunkowy wzór bieżnika (chroniony patentem). Wykorzystano w nim tzw. efekt pułapki. Na czym to polega? Śnieg z powierzchni drogi zostaje uwięziony pomiędzy występami bieżnika, a to pozwala zwiększyć własności trakcyjne oraz przyczepność opony. Podczas hamowania lepszą skuteczność zapewniają małe "pazurki" umieszczone na końcach klocków bieżnika. Zróżnicowana geometria "schodków" bieżnika zapewnia z kolei cichą pracę opony Snowcontrol. A teraz to, czego nie widać: materiał, z jakiego wykonano bieżnik. To zawsze jest największą tajemnicą każdej firmy oponiarskiej. Wiadomo tylko, że do mieszanki zastosowano trzy różne polimery o nic nie mówiących laikowi nazwach: BR, NR i SSBR. Jedne polimery (receptura chroniona jest patentem) gwarantują dobrą przyczepność na śniegu, inne to samo, ale w niskich temperaturach oraz na suchych i mokrych nawierzchniach. Snowcontrol są uzupełnieniem Snowsportów. Przeznaczone do aut małych i klasy średniej, oferowane są w 17 rozmiarach na felgi 13, 14 oraz 15 cali.Scorpiony w terenRównolegle z oponami do aut osobowych przedstawiono zimowe gumy Scorpion Ice&Snow opracowane do pojazdów terenowych, których właściciele nie chcą w czasie zimy tracić możliwości bezpiecznego poruszania się w najtrudniejszym terenie. Choć pracują w podobnych warunkach jak opony w autach osobowych, to "zimówki" w pojazdach terenowych mają nieco inne zadania. Muszą zapewnić nie tylko dobry kontakt z podłożem podczas jazdy, ale także przyczepność przy zjeżdżaniu z nierówności, w czasie jazdy po śniegu, lodzie i wodzie. Ice&Snow mają asymetryczny wzór bieżnika, który zapewnia dobrą przyczepność na śniegu podczas jazdy i hamowania oraz ogranicza poślizg na mokrej nawierzchni. Opony Pirelli Scorpion Ice&Snow dostępne są w 9 rozmiarach na felgi o średnicach od 15 do 18 cali. Przeznaczono je do takich pojazdów jak BMW X5, Mercedes klasy M, Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser.R.D.
Pewnie na śniegu
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google.