Poduszka silnika to zwykle gumowa konstrukcja z rdzeniem tłumiąca drgania, znajdująca się bezpośrednio pod silnikiem. Taka wersja, mimo swoich lat w branży motoryzacyjnej nadal sprawuje się całkiem dobrze. Obecnie częściej wykorzystywane są jednak poduszki hydrauliczne, w tym przypadku wypełnione olejem. Zawierają one w sobie dwie komory oddzielone membraną. Niwelowanie wibracji następuje pod wpływem nacisku na wspomnianą właśnie osłonkę. Poduszki silnika mają za zadanie zwiększyć komfort użytkowania samochodu, tłumiąc hałas i minimalizując drgania. Należą one do części eksploatacyjnych, posiadających skończoną żywotność i podlegających wymianie okresowej.
Pierwsza pomoc przy awarii poduszki silnika
Podejrzewając uszkodzenie poduszki silnika, warto udać się do dobrego i zaufanego mechanika, ponieważ próba zdiagnozowania usterki na własną rękę przez laika może skończyć się fiaskiem i przynieść więcej problemów, niż korzyści. Mechanik po rozpoznaniu awarii poduszki silnika powinien zdecydować się na jej całkowitą wymianę. Nowoczesne poduszki hydrauliczne kosztują ok. 300 zł, w zależności od producenta i zaawansowania technologicznego samego samochodu. Olejowe poduszki montuje się częściej w przypadku silników Diesla, a gumowe można spotkać przy standardowych silnikach benzynowych.
Objawy uszkodzonej poduszki silnika
Uszkodzone poduszki silnika są bardzo szybko zauważalne przez kierowców. Aby sprawdzić ich stan, należy zwrócić uwagę na kilka szczegółów pracy maszyny. Na początku można usłyszeć charakterystyczne, niskie dudnienie przy odpaleniu silnika, a nawet ruszaniu samochodem. Co więcej, auto z uszkodzonymi poduszkami wibruje pozostawione na tzw. „luzie”. Dobrze jest przyjrzeć się wszelkim niestandardowym odgłosom dobiegającym ze skrzyni biegów, a także intensywnym drganiom, towarzyszącym zapalaniu i gaszeniu silnika. Nie każdy jednak posiada słuch absolutny w kwestii motoryzacyjnych odstępstw od normy, dlatego dobrze jest udać się na konsultację do dobrego mechanika.
Co ciekawe, drgania i hałasy są częściej odczuwalne w przypadku uszkodzonej poduszki w silnikach Diesla lub posiadających nieparzystą liczbę cylindrów. Oprócz zdawania się jedynie na słuch warto również otworzyć maskę samochodu przy pracującym silniku i sprawdzić, jak zachowuje się on przy nagłym zwiększeniu obrotów. Jeśli widać znaczącą zmianę w drganiach, najprawdopodobniej należy przygotować się na wymianę poduszek. Diagnoza awarii tej części samochodu jest bardzo trudna, jeśli jest wykonywana na własną rękę. Chociażby w przypadku właścicieli aut z silnikami wysokoprężnymi trudno jest zastosować powyższe rady ze względu na to, że takie jednostki będą wprawiały karoserię w mocne drgania za każdym razem. Co więcej, sam wygląd poduszek może być mylący dla niedoświadczonego oka — pomimo ich dobrego stanu zewnętrznej strony, środek mógł ulec zniszczeniu, przez co może dochodzić do wycieku.
Diagnoza poszczególnych silników i ich poduszek
Sprawdzanie awarii poduszek silnika wymaga specjalistycznej wiedzy, a także sprzętu w postaci kanału, a może nawet podnośnika do wyciągnięcia jednostki napędowej. W zależności od typu i ułożenia silnika podejmuje się różne kroki diagnostyczne. W przypadku motorów benzynowych umiejscowionych pionowo należy wjechać samochodem na kanał lub podnieść go, a następnie sprawdzić, w jaki sposób zachowują się poduszki i czy nie zostały uszkodzone. Mając do czynienia z autem, w którym napęd benzynowy ułożony jest horyzontalnie, trzeba sprawdzić, czy sam silnik i skrzynia biegów nie poruszają się w zbyt mocny sposób.
Sprawa wygląda odwrotnie z samochodami napędzanymi motorami Diesla, ponieważ w tym wypadku to sztywność i brak naturalnego ruchu jednostki są oznaką usterki poduszek. Bez względu na rodzaj silnika, najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do profesjonalisty i zlecenie mu wymiany poduszek. Można mieć wtedy pewność, że przy diagnozie problemu nie pojawi się kolejny.
Koszt wymiany poduszki silnika
Awarię poduszki silnika można naprawić za stosunkowo niską cenę, w zależności od typu silnika samochodu. Nowoczesne poduszki hydrauliczne stosowane przy silnikach Diesla kosztują ok. 300 zł, a te gumowo-metalowe można dostać już do 150 zł. Koszt samej usługi wymiany poduszki, biorąc pod uwagę brak innych mankamentów napotkanych po drodze, to w zależności od warsztatu od 50 do 75 zł za jedną poduszkę. Warto pamiętać, aby wybrać oryginalną część dedykowaną danemu modelowi samochodu lub przynajmniej jej dobry zamiennik. Korzystanie z najtańszych zamienników jest rozwiązaniem krótkofalowym i nie do końca bezpiecznym, a przy kwestiach silnika warto jednak zadbać o jego dobry stan i przedłużoną żywotność.