grobów ofiar wypadków drogowych. Prowadzone od kilku lat analizy bezpieczeństwa w ruchu drogowym wskazują, że w październiku notuje się zwiększoną liczbę wypadków.Jedną z okoliczności mających wpływ na wzrost wypadkowości w październiku jest pogorszenie się warunków atmosferycznych oraz częste nagłe zmiany pogody. Decydujący wpływ na bezpieczeństwo ma jednak człowiek. PrędkośćDo większości wypadków dochodzi z winy kierowców (w ubiegłym roku blisko 80 proc.). Dlatego też chiałbym się skupić na nich.Wśród głównych przyczyn wypadków drogowych spowodowanych przez kierowców ciągle na pierwszym miejscu wymienia się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Zaznaczyć trzeba, że nie zawsze chodzi tu o jazdę z prędkością większą niż dopuszczalna, lecz z prędkością nieadekwatną do warunków panujących w danym momencie na drodze. Przypomnę tylko, że ustawodawca nałożył na kierującego obowiązek jazdy z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. Tak więc nawet prędkość dozwolona poza obszarem zabudowanym (90 km/h) - ale w sytuacji, gdy pada deszcz i nawierzchnia jezdni pełna jest kolein - może okazać się prędkością zbyt dużą jak na panujące warunki.Łamanie przepisówInną przyczyną wypadków jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe wykonywanie podstawowych manewrów na drodze, jak: wyprzedzanie, omijanie i wymijanie.Często stawia się pytanie, co stanowi źródło takiego układu przyczyn wypadków drogowych. Czy jest to nieznajomość przepisów ruchu drogowego? Z pewnością ten element ma duży wpływ na taki stan rzeczy, ale głównej przyczyny upatrywać należy w świadomym naruszaniu zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i braku subiektywnego poczucia zagrożenia wśród uczestników ruchu. Niejednokrotnie na drodze widać zachowania, które jednoznacznie wskazują na celowe łamanie zasad ruchu przez niektórych kierowców.BadaniaBadania nad bezpieczeństwem ruchu wskazują, że szczególny nacisk położyć trzeba na grupę tzw. młodych kierowców. Autorzy Krajowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce problem ten umieścili w katalogu zagadnień, które wymagają szczególnej koncentracji działań. Kierowców w wieku 18-24 lata cechuje niejednokrotnie brawura, a jednocześnie nie mają oni dużego doświadczenia w kierowaniu autami.
Policjant radzi
W najbliższy czwartek i piątek część z nas wyruszy odwiedzić groby najbliższych. W chwili zadumy warto sobie uzmysłowić, że każdego roku przybywa blisko 6 tys.