Awarie układów elektrycznych często nie są niczym poważnym, ale nawet drobne usterki potrafią skutecznie unieruchomić auto. Problemy tego typu są też kłopotliwe z innego powodu – czasem naprawdę trudno je zlokalizować, co sprawia że auto potrafi ugrzęznąć w warsztacie na dłuższy czas. Według mechaników z sieci warsztatów ProfiAuto, problem najcześciej dotyczy: awarii alternatora, rozrusznika, czujników czy usterek centralnego zamka i stacyjki.
Pracownicy warsztatów samochodowych ocenili awaryjność układu elektrycznego w skali od 1 do 6. W zestawieniu uwzględniono także auta w najbardziej przystępnych cenach – do 30 tys. złotych.
W rankingu najlepiej wypadły auta japońskie – aż 4 model z pierwszej piątki to auta z kraju kwitnącej wiśni. Co ciekawe mechanicy wybrali aż trzech zwycięzców, zajęły je ex aequo: Toyota Yaris II, Honda Civic VIII i Audi A4 (B5).
Pierwszą dziesiątkę uzupełniają modele z grupy Volkswagen i Ford Fiesta VII, natomiast najgorzej pod względem trwałości układu elektrycznego wypadają auta francuskie. W ostatniej dziesiątce aż 8 aut to modele marek Renault i Peugeot. Ostatnie miejsce rankingu przypadło Renault Scenic III.

RANKING AWARYJNOŚCI SAMOCHODÓW WEDŁUG POLSKICH MECHANIKÓWProfiAuto
Stan układów elektrycznych w poszczególnych grupach cenowych
Wśród samochodów o wartości do około 10 tysięcy złotych mechanicy najwyższą ocenę (5) wystawili Audi A4 (B5). W tym modelu stwierdzono najmniej awarii lub nie zgłaszano ich wcale. Najniższą notę (2,7) w tym przedziale cenowym uzyskały dwa modele samochodów Renault - Laguna II i Mégane II. W obu zwracano uwagę przede wszystkim na awarie: sterowników UPC/BSI, czujników ciśnienia w oponach, cewek zapłonowych, a także szereg usterek związanych z lampami, zamkami, blokadą kierownicy czy szybami.
W przedziale od około 10 do 20 tysięcy złotych najlepiej wypadła Toyota Yaris II (5,0), która uzyskała jednocześnie najwyższą ocenę układów elektrycznych w całym rankingu (razem z Hondą Civic VIII z wyższej grupy cenowej). W tym modelu mechanicy nie stwierdzali praktycznie żadnych usterek. Najgorzej w tej grupie cenowej wypadł Peugeot 307 (2,7). Jego elektryka została oceniona jako słaba przez mechaników, ale przede wszystkim przez kierowców skarżących się na konieczność częstych wizyt w warsztacie w celu usunięcia jakiegoś problemu. Do najczęstszych należały awarie cewki zapłonowej, nieszczelne zabezpieczenia przewodów i wilgoć wewnątrz układów oraz szereg ogólnych, często powtarzających się usterek, jak np. awarie czujników.
W ostatniej grupie cenowej od około 20 do około 30 tysięcy złotych najlepszy wynik (5,0) uzyskała Honda Civic VIIII. To model, w którym mechanicy mieli najmniej zgłoszeń dotyczących układów elektrycznych. Nie oznacza to jednak, że w tym modelu awarie układu zupełnie nie występują. Wśród usterek typowych dla niego zgłaszano np. uszkodzenia ekranu prędkościomierza. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie jest Renault Scenic III (2,6), który jednocześnie jest modelem najgorzej ocenionym pod względem elektryki w całym „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”.
Źródło: ProfiAuto