W galerii Przegląd auta w warsztacie samoobsługowym podpowiadamy, jak zaoszczędzić, wykonując samodzielnie podstawowy przegląd auta i proste naprawy. Niestety, brak dostępu do najazdu lub garażu z kanałem znacznie utrudnia, a niekiedy wręcz uniemożliwia skorzystanie z naszych rad.
Jeśli uwzględni się jeszcze brak odpowiednich narzędzi, których skompletowanie kosztuje krocie, nawet mimo posiadania odpowiednich umiejętności niewiele zdziałamy. Właśnie z myślą o takich kierowcach powstały tzw. warsztaty samoobsługowe, czyli punkty wyposażone jak serwisy samochodowe, w których można wynająć stanowisko wraz z podnośnikiem i narzędziami na godziny.
Pomysł, jak przyznał właściciel jednego z punktów, podpatrzony został w Niemczech, gdzie warsztaty samoobsługowe działają z powodzeniem od wielu lat. U nas oferta jest jeszcze niewielka, ale wciąż się rozwija.
Co dostaniesz w cenie wynajmu?
Zakres wyposażenia warsztatów samoobsługowych jest zróżnicowany, podobnie jak koszt wynajmu. Jedni oferują narzędzia w cenie stanowiska, inni żądają dodatkowej opłaty. Zazwyczaj za klucze specjalistyczne lub elektronarzędzia trzeba płacić dodatkowo. Zaletą większości warsztatów jest możliwość wynajmu stanowiska wieczorami.
Na miejscu można liczyć na pomoc obsługi, ale w przypadku poważniejszych napraw radzimy podczas rezerwacji stanowiska zapytać, czy w warsztacie będzie wykwalifikowany mechanik, który pomoże w naprawie. Jeśli nie zdążymy z naprawą w ciągu dnia warsztaty zazwyczaj oferują płatny parking na swoim terenie. Większość z nich prowadzi także sprzedaż części, olejów i chemii.
Oferta warsztatów samoobsługowych
- Opole: www.car-system.com.pl - 25 zł/godz. Koszt wynajmu jednego z 3 podnośników do 3,2 t. Dostępne są też 2 stanowiska bez podnośnika (15 zł) i jedno z podnośnikiem motocyklowym (15 zł). Wynajem narzędzi kosztuje od 15 do 25 zł na czas pracy na stanowisku.Białe Błota k. Bydgoszczy: www.donia.pl - 18 zł/godz. Cena dotyczy wynajęcia podnośnika do 2,5 t. Warsztat ma 5 stanowisk z podnośnikami od 2,5 do 5 t. Zestaw podstawowych narzędzi kosztuje 13 zł na czas najmu stanowiska, inne urządzenia płatne są oddzielnie.Olszewo-Borki: www.fixngo.pl - 15 zł/godz. Cena za wynajem jednego z 2 stanowisk z podnośnikiem hydraulicznym do 3,5 t (po godz. 18 od pon. do pt.: 23 zł). Dodatkowo zapłacimy za narzędzia: 18 zł za zestaw podstawowy lub 28 zł za pakiet rozszerzony bez limitu czasu.Warszawa: www.autohobby.waw.pl - 24 zł/godz. W cenie wynajmu podnośnika hydraulicznego do 3,5 t są wszystkie narzędzia. Warsztat ma 5 stanowisk. Za wynajem stanowiska po 19 od pon. do pt. i po 14 w sob. cena rośnie do 32 zł, a za wynajem po godz. 22 doliczane jest 25 zł.Warszawa: samnaprawiam.net - 25 zł/godz. Cena za stanowisko z kanałem (pon.-pt.) do godz. 20. Dostępne są też 2 miejsca bez podnośnika (15 zł). Podstawowe klucze wliczono w cenę. Można wynająć pakiet: narzędzi premium (20 zł) i elektronarzędzi (30 zł) bez limitu czasu.Warszawa: www.samoobslugowy.waw.pl - 22 zł/godz. Dostępne jest jedno stanowisko z podnośnikiem do 3,5 t. Cena poza godzinami pracy to 25 zł, w niedzielę – 28 zł. Wynajem podstawowych narzędzi to dodatkowy koszt 20 zł, za pakiet rozszerzony zapłacimy 30 zł (bez limitu czasu).Mierzyn: warsztat-samoobslugowy.pl - 30 zł/godz. Dostępny jest jeden podnośnik do 3,5 t. W cenę wliczone są wszystkie znajdujące się na miejscu narzędzia. Wypożyczenie dodatkowych specjalistycznych urządzeń wymaga kaucji. Warsztat przeznaczony jest dla aut osobowych.Gdynia: autoklub-selfservice.pl - 15 zł/godz. Cena dotyczy wynajmu stanowiska z kanałem. Wypożyczenie podstawowych narzędzi kosztuje 10 zł za godz., za przyrządy specjalistyczne zapłacimy kolejne 15 zł za godz. Przy rezerwacji na dłużej niż 4 godz. udzielane są rabaty.
Galeria zdjęć
Podnosimy! Najpierw sprawdzamy, gdzie znajdują się punkty podparcia podnośnika. Pomyłka grozi uszkodzeniem progów lub nawet tym, że auto spadnie nam na głowę.
Koła na pewno trzeba będzie zdjąć, choćby po to, żeby sprawdzić stan hamulców. Przed uniesieniem auta warto więc poluzować śruby – w takiej sytuacji robi się to znacznie łatwiej.
Kontrolujemy płyny chłodzący oraz hamulcowy. Uwaga! Testery płynu chłodzącego nie zawsze pokazują prawidłowe wartości – wszystko zależy od składu chłodziwa.
Zlewarka do oleju ułatwia pracę. Jeśli korzystamy z warsztatu samoobsługowego, nie musimy się martwić o to, co zrobić z przepracowanym środkiem smarnym.
Po podniesieniu auta odkręcamy korek spustowy w misce olejowej i spuszczamy (ciepły!) olej. W czasie, kiedy spływa on do beczki, możemy przyjrzeć się zawieszeniu, układowi kierowniczemu i wydechowi.
Sprawdzamy wszystkie sworznie, przeguby, osłony gumowe, łożyska. Szukamy luzów, wycieków smaru, pęknięć elementów gumowych. Nic nie może stukać ani ocierać!
Kontrolujemy przewody hamulcowe. Niedopuszczalne są pęknięcia, ślady wycieków, przetarcia czy nawet zagięcia. Niepewne przewody należy niezwłocznie wymienić!
W tym aucie hamulce wyglądają bardzo dobrze. Zwracamy uwagę na grubość tarcz i okładzin, na to, czy zużywają się równomiernie i czy na tarczy nie ma głębokich rys lub wżerów. Przegląd hamulców można wykonać samemu, naprawy bezpieczniej powierzyć fachowcom.
Przed wlaniem nowego oleju silnikowego wymieniamy filtr. W niektórych autach można to zrobić tylko od góry, w innych dostęp jest wygodniejszy od spodu.
Kolejny etap przeglądu to sprawdzenie świec zapłonowych. W widocznej na zdjęciach Corsie trzeba było zdemontować osłonę silnika oraz moduł z cewkami zapłonowymi.
Dbajmy o swobodny oddech silnika i pasażerów: podczas każdego przeglądu należy wymienić filtr powietrza i filtr kabinowy oraz wyczyścić ich obudowy.
Test klimatyzacji: uruchamiamy silnik i włączamy schładzanie wnętrza na maksimum. Po kilku minutach powietrze wypływające z nawiewów powinno mieć 4-7°C.