z dnia 30.12.2003 r., poz. 2250), dostępnym np. w internecie. Badanie auta osobowego kosztuje obecnie 100 zł. Nie trzeba się go bać - diagności rzadko odmawiają wpisu w dowodzie rejestracyjnym w sytuacjach innych niż zagrożenie bezpieczeństwa albo oczywiste niezgodności w dokumentach. Jeśli auto ma poważne usterki, diagnosta wydaje zaświadczenie o negatywnym wyniku badania, które musi precyzyjnie określać przyczyny uznania stanu pojazdu za niezadowalający. Mamy 14 dni na usunięcie usterek i znacznie tańsze (ok. 20 zł) badanie skrócone w tej samej stacji. Jeśli nie skorzystamy z tej możliwości, za ponowne badanie zapłacimy pełną kwotę. Kiedy na badanie?Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego przeprowadza się 3 lata po pierwszej rejestracji, następnie po dwu latach, a potem stację kontroli pojazdów odwiedzać trzeba co roku. Dotyczy to także aut sprowadzonych z zagranicy, choć są wydziały komunikacji, które "z automatu" określają termin następnego badania na rok po rejestracji w Polsce, nawet jeśli auto jest 2- czy 3-letnie. Co roku badać trzeba pojazdy wyposażone w instalację do zasilania LPG. Oprócz badań okresowych wykonuje się tzw. badania pierwsze (podlegają im m.in. taksówki osobowe i pojazdy sprowadzone z zagranicy przed pierwszą rejestracją w kraju), a także badania dodatkowe, które obowiązują m.in. samochody zarówno skierowane do badań przez starostę (w praktyce przez urzędnika wydziału komunikacji) i organa kontroli ruchu drogowego jak i te, w których dokonano zmian konstrukcyjnych, wymagających korekty danych w dowodzie rejestracyjnym. Badania te dotyczą też aut, w których po kolizji lub dokonano napraw na kwotę powyżej 2 tys. zł. Identyfikacja pojazduDyskwalifikują: m.in. brak zgodności numerów VIN i silnika z dowodem rejestracyjnym, brak tabliczki znamionowej lub numeru silnika (jeśli jest w dowodzie), nielegalizowane lub uszkodzone tablice rej.Układ jezdnyDiagnosta ogląda opony (podczas kontroli ciśnienia), przejeżdża przez płytę do pomiaru zbieżności, urządzenie do badania amortyzatorów, ogląda i sprawdza elementy na kanale. Dyskwalifikują: m.in. opony różnej konstrukcji i o innych rozmiarach na tej samej osi, zużyty bieżnik opon, widoczne pęknięcia opon, nadmierne luzy na kole kierownicy, pęknięcia obudowy przekładni kierowniczej, wycieki oleju, nadmierne luzy na przegubach drążków, sworzniach wahaczy i zwrotnicy oraz łożyskach kół, pęknięcia lub odkształcenia elementów podwozia i ich niepewne mocowanie do nadwozia. Przed przeglądem: usuwamy oczywiste zaniedbania. Elementy podwoziowe wymagające napraw wskaże nam diagnosta.Układ hamulcowyDiagnosta bada pojazd na rolkach i ogląda elementy układu. Dyskwalifikują: m.in. nierównomierne działanie hamulców (ale postojowy może działać na jedno koło), samodzielne zmiany konstrukcyjne jakichkolwiek części (z wyj. aut dla inwalidów), brak nakładki antypoślizgowej na pedale, niedziałanie wspomagania, brak zapadki blokującej na dźwigni hamulca ręcznego, otarcia, uszkodzenia i korozja przewodów,ślady wycieków płynu hamulcowego. Przed przeglądem: jeśli tylko wiesz o jakichś usterkach, jedź do warsztatu. Z niesprawnymi hamulcami na pewno przeglądu nie przejdziesz.Układ napędowyDiagnosta bada skład spalin analizatorem i ogląda pojazd. Dyskwalifikują: m.in. zauważalne poluzowania lub brak śrub mocujących zespoły napędu do nadwozia, nadmierna emisja związków szkodliwych, świecenie kontrolki silnika (w pojazdach w nią wyposażonych), niewłaściwe działanie systemu diagnostyki EOBD, wyraźnie zauważalne spalanie oleju silnikowego (nie dotyczy dwusuwów), wycieki paliwa i oleju tworzące plamy na podłodze. Przed przeglądem: w starszych autach dobrze będzie wyregulować gaźnik i zapłon.Instalacja gazowaDiagnosta ogląda elementy instalacji i bada szczelność. Dyskwalifikują: m.in. nieszczelność jakiegokolwiek elementu instalacji, brak lub niedziałanie sygnalizacji zasilania gazem, brak lub przysłonięcie otworów wentylacyjnych, wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w sytuacji zatrzymania silnika, nieprawidłowe działanie zaworów lub poprowadzenie przewodów, brak homologacji elementów (dla instalacji dopuszczonej do ruchu po 30.05.1999 r.). Na przegląd należy zabrać ważne świadectwo badania technicznego butli (zbiornika gazu). Nadwozie, wydechDiagnosta ogląda nadwozie i wydech. Dyskwalifikują: m.in. uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób konstrukcję nadwozia lub grożące oderwaniem części, pęknięcie szkieletu siedzenia, brak ocechowania szyb, nieszczelny układ wydechowy. Przed przeglądem: usuń istotne usterki. OświetlenieDiagnosta sprawdza oświetlenie i ustawia światła mijania. Dyskwalifikują: m.in. niewłaściwa liczba świateł, brak wyraźnej granicy światła i cienia świateł mijania, barwa niezgodna z przepisami (np. kierunkowskazy - tylko tzw. żółta samochodowa), brak kontrolek świateł drogowych, przeciwmgielnych i kierunkowskazów. Przed przeglądem: sprawdź wszystkie lampy. Po co narażać się na odesłanie do poprawki? Nie zwlekaj!Na przegląd lepiej zgłosić się na kilka dni przed upływem terminu badania technicznego. Nie wszyscy wiedzą, że obecne przepisy nie przewidują już stosowanego przez długie lata tzw. warunkowego dopuszczenia do ruchu. Jeśli więc wynik badania technicznego będzie negatywny, to trzeba będzie poruszać się autem niemającym dopuszczenia do ruchu, co grozi mandatem, odholowaniem i poważnymi konsekwencjami w razie wypadku czy kolizji. Jeśli zgłosimy się odpowiednio wcześniej, zyskamy kilka dni na usunięcie usterek i ponowne (skrócone) badanie kontrolne. Michał Jałoszyńskiupoważniony diagnosta
Przygotuj się na przegląd
Wielostronicową listę dyskwalifikujących usterek znajdziemy w załączniku nr 1 do rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie badań technicznych pojazdów (Dz.U.