„Czy w wyborze kabli rozruchowych jest w ogóle jakaś filozofia? W końcu większość wygląda podobnie, więc po co przepłacać” – jeśli usłyszycie takie opinie, to wiedzcie, że macie do czynienia z osobą, której lepiej nie słuchać w kwestiach motoryzacyjnych. W tym przypadku cena to raczej kwestia jakości produktu, a nie marketingu. Nie przypadkowe na rynku są produkty za 20 zł i za ponad 200 zł.

Jak jednak poznać kable dobrej jakości, skoro faktycznie i te za 20 i te za 200 są grube? Tylko na pozór. W najtańszych produktach mamy tak naprawdę cienki kabel w grubej izolacji, a drogie i dobre kable mają te proporcje odwrócone. Wystarczy wziąć jedne i drugi do ręki, a szybko zorientujecie się, jak duża jest różnica w ich wadze. Oczywiście mówimy o kablach tej samej długości.

Tu warto wyjaśnić, że przewody muszą być grube, by nie stawiały wysokich oporów i by nie nagrzewały się podczas awaryjnego uruchamiania samochodu. To ważne, ponieważ im kabel rozruchowy cieplejszy, tym bardziej wzrasta opór. Po przekroczeniu pewnej granicy wraz z oporem gwałtownie rośnie także temperatura, izolacja zaczyna się wtedy topić, a nawet palić.

Jakiej grubości powinny być kable rozruchowe?

Nie każdy wie, że w kablach rozruchowych płynie prąd o natężeniu o wiele wyższym niż to, które występuję w domowej sieci elektrycznej. Na kablach pojawia się prąd o natężeniu mniej więcej 30-40 razy wyższym niż najwyższe natężenie prądu występujące w domowej sieci 230 V.

Dodatkowo łącząc ze sobą pusty i naładowany akumulator kablami rozruchowymi będzie przez nie przepływać wyjątkowo wysoki prąd - po pierwsze alternator samochodu-dawcy będzie pracować pod wysokim obciążeniem, a po drugie, naładowany akumulator będzie w ekspresowym tempie pozbywał się zgromadzonego ładunku.

Dlatego tak ważna jest grubość samego przewodu który kryje osłonka. Kupując kable warto pod nią zajrzeć i przekonać się, czy producent nie oszczędzał na miedzi – można to zrobić w miejscu łączenia przewodów z tzw. żabkami. Dobrej jakości przewód służący do zbudowania kabli rozruchowych waży 280-300 gram na metr. Do tego trzeba jeszcze doliczyć zaciski. To oznacza to, że dobre kable o długości 3-4 metrów powinny ważyć ok. 2-3 kg. Nie oznacza, to że te lżejsze i cieńsze do niczego się nie nadają. Zapewne poradzą sobie z uruchomieniem aut benzynowych lub nawet małych diesli. Jednak w przypadku większych aut, czy busów z dużymi dieslami przekrój kabla powinien wynosić już co najmniej 25 lub 35 mm2.

Ważne też są same zaciski i jakość ich połączenia z kablem. Żabki powinny mieć mocny uścisk (solidne sprężyny) i możliwie jak największą powierzchnię styku do klemami. Powierzchnia styku z klemami powinna być natomiast możliwie jak największa.

Jakich kabli rozruchowych najczęściej szukają kierowcy?

Żeby to sprawdzić sięgnęliśmy do najnowszego rankingu na stronie Skąpca. Okazuje się, że ze świadomością właścicieli aut nie jest źle. Na pierwszym miejscu najczęściej wyszukiwanych kabli rozruchowych w porównywarce cen, jest produkt nie za 20, ale za ponad 250 zł wykonane z grubego kabla spawalniczego. W pierwszej dziesiątce znalazły się głównie kable o przekroju wiązki powyżej 25 mm2 (są nawet produkty o przekroju 55 mm2) i solidnej wadze. Oto 10. najcześciej poszukiwanych kabli rozruchowych przez kierowców w serwisie Skąpiec:

1. Kable rozruchowe 12/24V Lux-Spaw

Wysoka cena sugeruje, że mamy do czynienia z produktem na lata, który poradzi sobie z odpaleniem aut nie tylko osobowych. Według producenta maksymalny przewodzony prąd może mieć 1500A. Choć opis jest bardzo skromny, firma jako jedna z niewielu podaje wagę (2,8 kg) i przekrój wiązki elektrycznej (25 mm2). Długość kabli to 4 metry.

2. Sakura Kable rozruchowe SS3624

Na drugiej pozycji znalazły się kable rozruchowe ze znacznie niższej półki cenowej. Według producenta produkt przeznaczony jest do uruchamiania pojazdów z silnikami o pojemności zaledwie 2 l. Maksymalny przewodzony prąd przy tej długości kabla może mieć 200A. Ich waga to niespełna 1 kg. Kolejny minus to długość – tylko 2 metry.

3. APA Kable rozruchowe 29257

Kolejny produkt wyglądający solidnie. Według producenta zastosowano tu przewody o przekroju aż 55 mm2. Nie podano jednak już wagi ani wartości maksymalnego natężenie prądu.

4. ProPlus Kable rozruchowe 35 mm

Cena blisko 200 zł sugeruje, że przekrój kabla 35 mm2 jest prawdziwy. Potwierdza to waga – 2,45 kg. Według producent kable nadają się do uruchamiania silników benzynowych o pojemności do 7 l i diesli do pojemności do 4,5 l. Produkt ma certyfikaty TüV/GS.

5. ProPlus Kable rozruchowe 25 mm

Ten sam producent, ale w nieco tańszej wersji i cieńszym kablem – waga 1,62 kg Według producent kable nadają się do uruchamiania silników benzynowych o pojemności do 5,5 l i diesli do pojemności do 3 l. Także certyfikat TüV/GS. Długość kabli to 3,5 m.

6. ProPlus Kable rozruchowe 50 mm

To zdecydowanie najdroższe kable w naszym zestawieniu, ale także jedne z najgrubszych. Przekrój zastosowanej wiązki wynosi 50 mm2, co oznacza, że można za ich pomocą odpalać nie tylko auta osobowe i dostawcze, ale także ciągniki siodłowe i traktory. Długoś kabli wynosi 5 m, a ich waga ponad 4 kg.

7. GYS Start

W kablach zastosowano wiązkę o przekroju 16 mm2, a długość przewodów wynosi 3 m. Maksymalne natężenie jakie wytrzymają wynosi zaledwie 320A. To produkt, który można zastosować przy uruchamianiu awaryjnym aut z niewielkimi silnikami benzynowymi. W przypadku diesli wiązka powinna mieć już co najmniej 25 mm2. Waga: 1,16 kg.

8. AEG Automotive

Kolejna propozycja do właścicieli aut osobowych z silnikami o niedużej pojemności (do 2,5 l). Przewody zastosowane tu mają przekątną 16 mm2. Długość kabli to 3 m, ale nie podano już ich wagi, ani maksymalnego natężenie prądu z jakim sobie poradzą.

9. NEO Przewody rozruchowe

Produkt znanej firmy Neo Tools, ale nie oznacza to, że poradzi sobie z każdym autem. Mimo, że cena nie jest najniższa to przewody mają dość mało imponujące parametry. Z opisów sklepów wynika, że przewody Neo o kodzie 11-834 wytrzymają prąd o natężeniu zaledwie 200A. Długość 2,5 m, a przekrój przewodu to zaledwie 14 mm2. Plusem jest 25-letnia gwarancja.

10. Sakura Kable rozruchowe SS3626

Drugi model kabli firmy Sakura w naszym zestawieniu, tym razem nieco dłuższy (3 m) i z nieco grubszą wiązką. Według producenta kable wytrzymają natężenie prądu do 400A, a zlecane silniki, w jakich mogą być stosowane to benzyniaki, nie przekraczające 3 l pojemności. Waga: 1,06 kg.

Kable rozruchowe w najlepszych cenach. Sprawdź, nasze propozycje