W ostatnich kilku latach nastąpił niezwykle gwałtowny rozwój silników Diesla. Stały się one bardzo sprawne, oszczędne i - co ważne - ekologiczne, ich spaliny są mniej szkodliwe niż silników benzynowych. To wszystko powoduje, że udział diesli szybko zwiększa się, w niektórych krajach zachodnich już teraz ponad 50 procent nowych samochodów wyposażane jest w silniki Diesla.- A jaką mają przyszłość napędy hybrydowe czy ogniwa wodorowe? - To bardzo nowoczesne rozwiązania, ale niestety wciąż droższe niż tradycyjne, z silnikami spalinowymi. Auta zasilane ogniwami wodorowymi testują wszyscy poważni producenci, a niektórzy zapowiadają, że za 5-8 lat zaoferują seryjnie produkowane modele z tym rodzajem napędu. Problemy techniczne już zostały rozwiązane, teraz chodzi tylko o obniżenie ceny i bezpieczeństwo. Auta hybrydowe produkowane są seryjnie (najpopularniejsza jest Toyota Prius), w Japonii i w USA ich popularność gwałtownie wzrasta. - Ale wróćmy do diesla. Jakie zmiany w tym silniku spowodowały wzrost jego popularności?- Przede wszystkim możliwość sterowania wtryskiem. A to z kolei stało się możliwe dzięki komputerowemu sterowaniu. Wtryskiem możemy zmieniać moc silnika w zależności od potrzeb i jego obciążenia. Nowoczesne diesle mają wtryskiwacze pozwalające na zmianę czasu wtrysku. Chodzi bowiem o to, aby ten czas był jak najkrótszy, bo wtedy jest niewielka zwłoka od momentu wtrysku do zapalenia się paliwa. A jeśli ta zwłoka jest niewielka, wtedy spalanie jest optymalne, a sprawność silnika duża. Można także w trakcie pracy silnika zmieniać kształt strugi paliwa (może mieć ona mniejszy lub większy kąt albo ulegać dużemu rozproszeniu i przybierać np. kształt parasola). Dzięki temu otrzymujemy optymalną moc i oszczędzamy paliwo. W nowoczesnych dieslach prędkość strugi paliwa dochodzi do 100 m/s, a ciśnienie wtrysku nawet do 2 tysięcy atmosfer. Nowoczesne systemy Common Rail pozwalają uzyskiwać stałe, bardzo wysokie ciśnienie niezależne od obrotów silnika. Paliwo tłoczone jest do zbiornika i dopiero stamtąd - ze stałym ciśnieniem -kierowane do wtryskiwaczy. W starych dieslach ciśnienie zależało od obrotów i w każdym cylindrze było inne.- Zachwala Pan silniki Diesla. Czy zatem kupując auto używane, warto zdecydować się na taki silnik?- Tak, ale pod warunkiem, że nie jest to bardzo stary egzemplarz. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że samochody z dieslami do 10 lat warte są zainteresowania.
Silniki Diesla są OK!
- Panie Doktorze, twierdzi Pan, że nowoczesne silniki Diesla są lepsze od benzynowych i że diesel będzie je stopniowo wypierał.-Tak.