"K" - kierunkowskaz włączamy w celu zasygnalizowania zamiaru wykonania danego manewru, np. zmiany kierunku ruchu. W tej fazie musimy najpierw rozważyć, czy kierunkowskaz w konkretnej sytuacji jest wymagany, a więc czy zamierzamy zmienić kierunek jazdy lub pas ruchu. Poza tym należy go włączyć w odpowiednim momencie, aby nie wprowadzić w błąd innych uczestników ruchu. "M" to manewr (np. skręt na skrzyżowaniu albo wyprzedzanie). Każde wykonanie manewru powinno być dodatkowo poprzedzone trzema bardzo istotnymi elementami. Pierwszy z nich to właściwa pozycja pojazdu, a więc precyzyjne ustawienie samochodu do manewru odpowiednio wcześniej przed wykonaniem go (np. zbliżenie się do lewej krawędzi jezdnina drodze jednokierunkowej przed zamiarem wykonania skrętu w lewo lub do prawej krawędzi przed skrętem w prawo). Drugi element to skorygowanie prędkości jazdy do takiej, przy której wykonanie manewru odbędzie się bezpiecznie dla nas i pozostałych uczestników ruchu. W końcu po trzecie, dokładne obserwowanie na bieżąco sytuacji na drodze - co aktualnie widzimy i co jest lub będzie związane bezpośrednio z manewrem, który wykonamy. Dzięki takiej obserwacji i w zależności od tego, co zobaczymy, podejmujemy decyzję oraz realizujemy manewr lub oczekujemy na zmianę sytuacji pozwalającą na bezpieczne przeprowadzenie go.Włączony kierunkowskaz nie upoważnia jeszcze do wykonania manewru!Sam manewr możemy wykonać dopiero po wcześniejszym upewnieniu się, że czynność ta nie zagrozi bezpieczeństwu ruchu, a także po odpowiednio wcześniejszym i zrozumiałym dla innych uczestników ruchu zasygnalizowaniu naszych zamiarów kierunkowskazem. Aby nasza jazda była zawsze bezpieczna, nigdy nie włączajmy kierunkowskazu bez wcześniejszej obserwacji sytuacji na drodze w lusterku. Technika zasad kierowania samochodem polecana przez organizacj' DSA (Driving Standards Agency) podpowiada nam, że nie wolno zakładać, że dzięki włączonemu kierunkowskazowi zawsze możemy bezpiecznie wykonać każdy manewr. Inni uczestnicy ruchu mogą bowiem nie zauważyć sygnału włączonego w naszym pojeździe lub błędnie zrozumieć nasze zamiary co do dalszej jazdy.Nie zajeżdżaj innym drogiDzięki ciekawej właściwości lusterka wewnętrznego można zapobiec zajeżdżaniu drogi przy kończeniu manewru wyprzedzania. Wystarczy nie wracać na wcześniej zajmowany pas, zanim wyprzedzane auto nie ukaże się w wewnętrznym lusterku wstecznym (rys. 4). Gdy widzimy je w prawym lusterku, jest jeszcze zbyt blisko (rys. 3)
Stosuj zasadę LKM!
Rozszyfrujmy litery skrótu LKM. "L" - lusterko,co należy rozumieć jako obowiązek upewnienia się w lusterku o aktualnej sytuacji na drodze, innymi słowy należy obowiązkowo dokonać dokładnej obserwacji.