o lampach lub kloszach świateł awaryjnych; są to bowiem lampy kierunkowskazów.Oświetlenie to stosuje sięw razie awarii, czyli uszkodzenia lub przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze. Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,b) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione".Jak wiadomo, na terenie miast światła awaryjne są często włączane nie z powodu awarii, lecz postoju, w związku z załatwianiem sprawy przez użytkownika pojazdu. Oczywiście to naruszenie przepisu, ale podstawowym wykroczeniem jest postój w miejscu zabronionym i on przede wszystkim powinien podlegać karze. Sygnalizowanie zaś takiego postoju jest w rezultacie korzystniejsze dla innych kierujących, zwłaszcza zbliżających się z tyłu, gdyż informuje ich, że pojazd ten należy ominąć.W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest szeroko stosowana w wielu krajach podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony, że światła "stop" nie sygnalizują zwykłego ("roboczego") hamowania, lecz nagłe zmniejszanie prędkości wywołane nieoczekiwaną sytuacją (np. korkiem lub wypadkiem).Zupełnie inny charakter ma krótkotrwałe włączenie omawianych świateł jako podziękowania za okazanąuprzejmość polegającą, np. na ułatwieniu włączenia się do ruchu, zmiany pasa lub wyprzedzeniaw trudnych warunkach.
Światła awaryjne
Światła awaryjne mogą być zdefiniowane tylko przez ich funkcję. Nie można więc mówić, np.