- świeca zapłonowa jest starsza niż samochód. Po raz pierwszy zastosowano ją w silniku zbudowanym przez Karla Benza. Budowa ulegała ewolucji, wprowadzano coraz lepsze materiały, wydłużał się czas używania jednego kompletu świec. Ale kierowcy nie mogą zapominać, że jest to element zużywający się i podlegający okresowej wymianie. Od stanu świec zapłonowych zależy bowiem praca silnika, jego moc, dynamika, spalanie. Żywotność świec zapłonowych wynosi 20-30 tysięcy kilometrów. Potem trzeba je wymienić. Są też świece o przedłużonej żywotności, z elektrodami pokrytymi platyną, wytrzymujące nawet 100 tysięcy kilometrów przebiegu. Ale są droższe i nie zawsze opłaci się je stosować. - Jak jest zbudowana świeca zapłonowa? - W obudowie stalowej znajduje się izolator elektrody środkowej. Ta elektroda łączy się z przewodem wysokiego napięcia. Druga elektroda przymocowana jest do metalowej obudowy. Iskra przeskakuje między elektrodami. Bocznych elektrod może być więcej, np. 2,3,4. Najbardziej odpowiedzialną częścią świecy jest izolator. Wykonuje się go z materiałów ceramicznych odpornych na wysokie temperatury i zmienne ciśnienia. Świeca, a szczególnie końcówka jej izolatora, musi pracować w bardzo trudnych warunkach. Podczas spalania mieszanki, przy pełnym obciążeniu silnika powstaje w komorze temperatura około 3 tysięcy stopni Celsjusza. Ułamek sekundy później, podczas cyklu ssania, temperatura spada do około 100 stopni. I tak na przemian miliony razy. Temparatura stożka (średnia) wynosi 500-800 stopni Celsjusza. Wtedy następuje samooczyszczanie z powstających nagarów. Jeśli temperatura stożka jest niższa (np. przy wolnej jeździe miejskiej), nagar nie wypala się i świeca stopniowo będzie zanieczyszczała się.- Jakie świece są najlepsze. Czy przeciętny kierowca jest w stanie sam je dobrać?- Raczej niech sam nie dobiera, tylko sprawdzi dokładnie w instrukcji obsługi. Świece muszą być dokładnie takie, jak zaleca producent auta. Jeśli wkręcimy świece o złych parametrach, odbije się to na sprawności silnika. - Co to znaczy, że świeca jest zimna lub ciepła? - Świeca zapłonowa, która ma mały pobór ciepła i długi czas odprowadzania go będzie określona jako gorąca. Takie świece stosuje się do silników wysilonych, o dużej mocy. Za świecę zimną uznamy taką, która ma duży pobór ciepła i szybko je odprowadza.- Co możemy w sprawie świec poradzić tym Czytelnikom, którzy kupili lub mają zamiar kupić samochód używany. Nie zawsze dostaną książkę przeglądów czy instrukcję obsługi.- Najczęściej tych dokumentów nie dostaną. Dlatego też radziłbym przede wszystkim sprawdzić stan świec i jeśli budzą jakiekolwiek wątpliwości, wymienić je. To nie jest duży wydatek, a będziemy mieli pewność, że silnik w naszym aucie ma nowe i odpowiednie świece. Przypomnę, że wymieniamy wszystkie świece. Oszczędność kilkunastu złotych może okazać się bardzo kosztowna, np. w sytuacji, gdy trzeba będzie wymienić przepalone z powodu złych świec tłoki.
Świece zapłonowe
- Panie doktorze, świeca zapłonowa ma ponad 100 lat. Jej budowa zmieniła się, ale zasada działania pozostała taka sama.