Coraz więcej właścicieli aut, po wizycie w autoryzowanej stacji obsługi przysięga, że już po raz ostatni zapłacili tak dużo za prosty przegląd połączony z wymianą oleju i kilku filtrów. Następnym poszukają warsztatu, gdzie koszt usługi jest określony z góry. Zaletami warsztatów szybkiej obsługi jest właśnie to, że nie tylko wiemy, ile zapłacimy, ale też koszty są znacznie niższe niż w serwisie dilerskim, obsługa równie miła i podobnie zorganizowana, a sam warsztat często równie sterylny.
Wielu jest kierowców, którzy chcąc zaoszczędzić na kosztach poważnej naprawy, trafili do nieznanego wcześniej pseudofachowca, gdzie zostali po prostu naciągnięci, a ich samochód pozostał niesprawny. Ci też mogą stać się klientami warsztatów sieciowych.
Fast fity
Tak potocznie nazywa się warsztaty szybkiej obsługi – to dobre miejsce, aby zlecić podstawowy przegląd auta oraz wymianę olejów, filtrów czy elementów zawieszenia. Nie liczmy na to, że mechanicy, a raczej młodzi „wymieniacze części”, będą zagłębiać się w niuanse i wyszukiwać drobne usterki z takim zapałem, jak pracownicy ASO, którym zależy na tym by sprzedać jak najwięcej oryginalnych spinek i drobiazgów, a za podklejenie tapicerki dopisać do rachunku 200 zł. Jednak podstawową obsługę auta oraz wymianę części wykonają wcale nie gorzej niż pracownicy warsztatu dilerskiego. Za to na pewno taniej. Jest tak dlatego, że niezależnie od marki auta, wymiany części i materiałów eksploatacyjnych są zwykle po prostu łatwe. Jeżeli zaś chodzi o detale, mechanicy w fast ficie nie będą się nimi zajmować, bo do niektórych części oraz instrukcji serwisowych po prostu nie mają dostępu.
Niższe ceny usług i części dostępnych w fast fitach wynikają też z tego, że z zasady nie oferuje się w nich części oryginalnych. Możemy więc liczyć na markowe zamienniki o jakości porównywalnej lub identycznej jak w przypadku części oryginalnych (i to jest w porządku), ale... wiele warsztatów szybkiej obsługi ma w ofercie także natańsze części marek handlowych dużych hurtowni motoryzacyjnych, których jakość nierzadko jest po prostu skandaliczna. Oczywiście, zwykle możemy wybierać spośród kilku marek części, ale nie zawsze coś nam mówią obco brzmiące nazwy. Trzeba wówczas polegać na opinii sprzedawcy, co często kończy się tym, że z najtańszej oferty po prostu nie skorzystamy.
Mimo, że wyposażenie i katalog usług oferowanych przez fast fity stale się poszerzają, nie liczmy na wykonanie skomplikowanych usług. Nie naprawią nam auta po stłuczce, zwykle nie ma mowy np. o diagnostyce układu wtryskowego. Od takich napraw są... fachowcy. Znajdziemy ich w warsztatach specjalistycznych. Niektóre takie serwisy zrzeszone są w sieciach opisanych na kolejnych stronach.
strona 2
NORAUTO
Serwisy Norauto należą do grupy Mobivia, która prowadzi 1118 warsztatów pod różnymi nazwami w 11 krajach świata. W Polsce znajduje się 20 centrów Norauto, w skład których wchodzą serwisy wraz z marketami motoryzacyjnymi. Zazwyczaj są one zlokalizowane na terenie dużych centrów handlowych.
Zakres usług obejmuje m.in.: bieżące czynności eksploatacyjne, wymianę elementów zawieszenia, serwis oponiarski oraz montaż wyposażenia car audio. Na wykonane usługi Norauto udziela europejskiej gwarancji sieciowej, co oznacza, że z gwarancji można skorzystać w każdym centrum tej sieci w Polsce i poza nią (oczywiście, tylko na obszarach działania Norauto).
Firma prowadzi własny program lojalnościowy, w którym zbiera się punkty zgodnie z zasadą 1 zł = 1 pkt. Po uzbieraniu 1000 punktów otrzymuje się rabat w wysokości 10 proc. na jedne nieograniczone kwotowo zakupy. Dodatkowo posiadacze karty klubowej otrzymują kupony na 4 darmowe usługi na łączną wartość 173 zł. Sklep oferuje również wiele produktów pod własną marką.
strona 3
PREMIO
Niemiecka sieć Premio prowadzi ok. 600 serwisów w całej Europie. W Polsce mimo zaledwie kilku lat obecności ma już 92 punkty. Od początku istnienia związana jest z grupą Goodyear, dlatego też w punktach serwisowych oferowane są przede wszystkim opony produkowane przez ten koncern, tj. marki Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava oraz Dębica.
Zakres usług w poszczególnych serwisach jest zróżnicowany, jednak w większości przypadków – najmniejszy spośród wszystkich prezentowanych sieci. Warsztaty Premio zajmują się więc głównie serwisem ogumienia, układów hamulcowych i wydechowych oraz wymianą płynów eksploatacyjnych.
W przyszłości planowane jest rozszerzenie zakresu usług. Sieć rozwija się na zasadzie franczyzy. Nie możemy liczyć na gwarancję sieciową – jest ona udzielana wyłącznie na zasadach ogólnych, zgodnie z przepisami polskiego prawa. Sieć Premio wprowadza okresowe promocje, podczas których można w niższych cenach nabyć opony, felgi czy akumulatory.
strona 4
AUTO CREW
Serwisy sieci Auto Crew funkcjonują w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii, na Słowacji, w Czechach oraz RPA. W Polsce działa 51 punktów. Sieć należy do największego dystrybutora części zamiennych – firmy Inter Cars SA (podobnie jak Q-Service i Perfect Service).
Rozwija się na zasadzie patronackiej, dlatego też zakres świadczonych usług oraz ceny mogą różnić się w poszczególnych punktach. Wyróżniającą cechą warsztatów sieci Auto Crew jest bogaty zakres usług, który bardziej przypomina ASO niż typowy fast fit.
Niektóre warsztaty oprócz standardowej obsługi eksploatacyjnej oferują również: naprawy blacharsko-lakiernicze, montaż i obsługę instalacji LPG, a nawet prowadzą stacje kontroli pojazdów. Auto Crew zapewnia gwarancję sieciową na podstawie wydawanych przez siebie książek serwisowych.
Jest ona ważna na terenie całej Polski. Warsztaty współpracują z platformą internetową Motointegrator. Na jej stronach można zamówić części i umówić się na wymianę w najbliższym serwisie (m.in. Auto Crew) w dogodnym terminie.
strona 5
FEU VERT
Feu Vert to sieć warsztatów typu fast fit powstała w 1972 r. we Francji. Dziś na terenie Francji, Hiszpanii, Portugalii i Polski funkcjonuje 438 punktów. W samej Polsce działa 20 punktów własnych firmy Feu Vert, w tym 13 warsztatów Feu Vert Car Service (to dawne stacje Shell Autoserv) oraz 7 autocentrów Feu Vert, czyli serwisów połączonych z samoobsługowym marketem motoryzacyjnym.
Warsztaty Feu Vert wykonują wszystkie usługi związane z bieżącą obsługą samochodów, z wyjątkiem napraw blacharsko-lakierniczych. Specjalizują się w: obsłudze ogumienia, geometrii podwozia, kontroli i naprawach układu hamulcowego, wymianie elementów zawieszenia, diagnostyce komputerowej, serwisie klimatyzacji i wymianie rozrządów.
Dodatkowo oferowany jest darmowy montaż opon zakupionych w sieci. Serwisy udzielają gwarancji (sieciowej) na wykonane usługi przez okres 6 miesięcy lub 10 tys. km. Ponadto, po wjeździe na stanowisko bezpłatnie sprawdzanych jest 6 newralgicznych punktów auta oraz poziom oleju. Sieć oferuje kredyty na zakup części i ogumienia.
strona 6
BOSCH CAR SERVICE
Międzynarodowa sieć warsztatów zrzeszonych pod logo znanego producenta części i układów wtryskowych – firmy Bosch. W Polsce działa 260 placówek Bosch Car Service.
Warsztaty te świadczą bardzo szeroki zakres usług zarówno z zakresu diagnostyki, elektrotechniki, jak i mechaniki samochodowej – to coś więcej niż zwykłe fast fity, dlatego możemy tu zlecić poważne naprawy. Większość serwisów utrzymuje wysoki standard obsługi, o czym świadczą zdobyte certyfikaty ISO.
Możemy się też liczyć z tym, że będziemy zachęcani tam do montażu nienajtańszych części Boscha. Wynika to z tego, że punkty partnerskie tej sieci muszą osiągać pewien miesięczny poziom sprzedaży części marki Bosch.
EUROMASTER
Euromaster otworzył 1700 punktów serwisowych na terenie 15 państw, z których 30 zlokalizowano w Polsce. Sieć należy do grupy Michelin. Nie dziwi więc, że warsztaty zajmują się głównie serwisem opon do wszelkego rodzaju pojazdów.
Ponadto wykonywane są proste wymiany eksploatacyjne (wymiana płynów, układy hamulcowe, elementy zawieszenie itp.). Każdy serwis zobowiązany jest do uzyskania „Certyfikatu Zgodności Euromaster”, który gwarantuje jakość świadczonych usług na podobnym poziomie. Ceny są ujednolicone wyłącznie w czasie trwania kampanii promocyjnych. W warsztatach nie obowiązujegwarancja sieciowa.
strona 7
EUROWARSZTAT
Serwisy EuroWarsztat należą do międzynarodowej sieci EuroGarage, która w chwili obecnej na terenie Europy zrzesza 3966 warsztatów. W Polsce znajduje się 70 EuroWarsztatów.
Zakres świadczonych przez nie usług jest zróżnicowany: od prostych wymian eksploatacyjnych, przez prace blacharsko-lakiernicze po zawansowane naprawy elektroniki samochodowej. W chwili obecnej sieć nie udziela gwarancji sieciowej, jednak w przypadku awarii podczas podróży można liczyć na bezpłatną pomoc w innym serwisie EuroWarsztat niż ten w którym wykonano naprawę. Sieć prowadzi promocje ogólnokrajowe np. „Wymień komplet amortyzatorów, a czwarty dostaniesz za1 zł”.
strona 8
FIX AUTO
Najmłodsza i najmniejsza sieć w naszym zestawieniu. Aktualnie działają 3 warsztaty na terenie Warszawy, kolejne dwa są w budowie. Obecne serwisy powstały na bazie warsztatów Midas, dzięki czemu mają jednolitą architekturę i zakres usług.
Sieć specjalizuje się w: bieżących czynnościach eksploatacyjnych, diagnostyce samochodowej oraz we wszelkiego rodzaju naprawach mechanicznych, z wyjątkiem prac blacharsko-lakierniczych i „elektryki” pojazdowej. Udzielana gwarancja na wykonane usługi obowiązuje we wszystkich warsztatach sieci. Prowadzone są także okresowe promocje na niektóre usługi. W najbliższym czasie sieć zamierza wprowadzić karty stałego klienta uprawniające do rabatu.
strona 9
LEADER SERVICE
Sieć niezależnych warsztatów Leader Service została założona przez firmę Fota SA (dystrybutor części zamiennych) i liczy 400 serwisów obsługujących zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze.
Obecnie zakres usług i ceny są zróżnicowane w zależności od punktu, jednak sieć w drugiej połowie 2010 roku zamierza w pewnym stopniu ujednolicić ofertę. Planowane jest również w tym terminie wprowadzenie gwarancji sieciowej oraz programu lojalnościowego dla stałych klientów.
Ciekawą usługą będzie uruchomienie aplikacji, za pomocą której klienci będą mieli możliwość m.in. sprawdzenia historii napraw swojego pojazdu czy dokonania rezerwacji terminu wizyty w jednym z warsztatów sieci.
strona 10
O.K. SERWIS
Sieć niezależnych warsztatów zrzeszonych pod wspólną marką O.K. Serwis, liczy obecnie blisko 280 punktów na terenie całego kraju. Jest to patronacka sieć dystrybutora części zamiennych – firmy Inter Team.
Warsztaty oprócz jednolitego oznakowania prowadzą również okresowo wspólne akcje promocyjne, jak np. bezpłatne badania stanu amortyzatorów. Zakres usług w poszczególnych punktach sieci jest bardzo zróżnicowany, podobnie jak ceny.
Warsztaty O.K. Serwis nie oferują gwarancji sieciowej na wykonywane usługi. Niestety, jak to często bywa w sieciach budowanych na zasadach patronackich, niektóre punkty przypominają raczej garaże niż warsztaty typu fast fit.
strona 11
Q–SERVICE
Sieć Q–Service zrzesza 500 niezależnych warsztatów na terenie Polski. Właścicielem marki jest Inter Cars. W przeważającej części warsztaty oferują bardzo szeroki wachlarz usług z zakresu napraw mechanicznych.
Ceny ustalane są indywidualnie przez partnerów. Serwisy na podstawie umowy o współpracyzobowiązane są do udzielania gwarancji na terenie Polski na podstawie wydawanej klientowi książeczki serwisowej z historią przeglądów i napraw.
Wyszukiwarkę serwisów oraz szczegóły dotyczące godzin otwarcia i zakresu świadczonych usług można znaleźć na platformie internetowej Motointegrator.pl oraz na stronach sieciowych.
strona 12
PERFECT SERVICE
Kolejna sieć niezależnych warsztatów, której patronuje Inter Cars, wcześniej należąca do przejętego w 2007 r. dystrybutora części do aut azjatyckich – JC Auto. Podobnie jak Q–Service i Auto Crew, warsztaty zrzeszone w tej sieci mają zróżnicowany zakres usług naprawczych, a także niejednolite ceny.
Partnerzy sieci również zobowiązani są do udzielania gwarancji sieciowej na podstawie wydawanej książeczki serwisowej obejmującej regiony, w których występują warsztaty z tym samym logo. O aktualnych promocjach w sieci Perfect Service oraz lokalizacji najbliższego warsztatu można się dowiedzieć za pośrednictwem wspólnej strony internetowej www.perfectservice.pl.