• Opony do aut typu SUV muszą być wszechstronne – dobre właściwości tylko na asfalcie albo wyłącznie w terenie to za mało.
  • Choć większość aut klasy SUV sporadycznie opuszcza asfalt, opony testujemy także w warunkach terenowych, m.in. na piasku, trawie, szutrze.
  • Opony typowo terenowe (np. typu MT) zapewniają lepsze osiągi w terenie, ale ich właściwości na utwardzonych drogach są dla większości użytkowników nieakceptowalne.
  • Segment opon do aut klasy SUV to jeden z niewielu segmentów rynku oponiarskiego, który w tym roku rośnie

To prawda, że tylko nieliczne SUV-y regularnie opuszczają utwardzone drogi, przedzierają się przez błota, piaski i wertepy, albo chociaż jeżdżą po szutrach czy trawiastych łąkach. Naszym zdaniem, skoro jednak ktoś decyduje się już na auto z podwyższonym zawieszeniem i napędem 4x4, to mimo wszystko powinien też zainwestować w opony, które w razie potrzeby nie będą ograniczały możliwości samochodu. Bo prawda jest taka, że nie tylko SUV, ale nawet rasowa terenówka, na standardowych, drogowych oponach letnich w terenie daleko nie zajadą.

Opony gotowe do opuszczenia utwardzonej drogi

Sytuacje, w których tylko napęd 4x4 i odpowiednie opony pomagają zachować mobilność, nie są wcale takie rzadkie i zdarzają się nie tylko zimą. Przykłady? Wyjazd z campingu, z przyczepą na haku, podjazd pod trawiastą górkę zwilżoną rosą, jazda piaszczystą, leśną drogą. Bez odpowiedniego sprzętu szybko może się okazać, że trzeba będzie poszukać liny i chętnego do pomocy traktorzysty!

Test opon letnich do aut typu SUV. Testujemy także poza utwardzonymi drogami. Foto: Auto Bild
Test opon letnich do aut typu SUV. Testujemy także poza utwardzonymi drogami.

Duże różnice między poszczególnymi modelami opon

Podczas naszych testów różnice w trakcji między poszczególnymi modelami na poziomie nawet 30 procent. To może już decydować o tym, czy uda się wyjechać o własnych siłach, czy ktoś będzie nam musiał pomóc.

Gdyby jednak chodziło wyłącznie o właściwości trakcyjne w trudnych warunkach, to skupilibyśmy się na oponach typowo terenowych – tyle że SUV-y traktowane są przecież jako auta do codziennej jazdy, głównie po utwardzonych drogach, więc idealna opona do takiego pojazdu musi być możliwie wszechstronna – zapewniać odpowiedni zapas bezpieczeństwa, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, odporność na aquaplaning – ktoś, kto kiedykolwiek jeździł na oponach typu MT ( Mud Terrain – opona terenowa na grząskie drogi) czy nawet AT (All Terrain – uniwersalna opona terenowa), ten wie, że tego typu ogumienie wymaga w takich warunkach daleko idących kompromisów.

Zwycięzca testu opon do aut klasy SUV 2023: Michelin Pilot Sport 4 SUV

W teście opon do aut klasy SUV na rok 2023 wygrał model Michelin Pilot Sport 4 SUV, uzyskując ocenę wzorową.

Jego mocne strony to doskonałe właściwości jezdne na mokrej i suchej drodze, wzorowa odporność na aquaplaning, precyzyjne prowadzenie i reakcje na ruchy kierownicą, a przy tym dobre właściwości terenowe i przekonywający komfort toczenia.

Także cztery inne modele opon uzyskały ocenę wzorową: na drugim miejscu model Turanza 6 Bridgestone, na miejscu trzecim ex aequo FalkenZiex ZE310 Ecorun i Goodyear EfficientGrip 2 SUV, na miejscu piątym – Hankook Ventus Prime 4. Opony marek Uniroyal i Toyo uzyskały ocenę dobrą, opony General (Grabber GT Plus) i Nexen (N'Fera Sport SUV) jedynie zadowalającą.

Cooper Zeon 4XS Sportto opony, które możemy polecić najwyżej warunkowo – oferują jedynie przeciętną przyczepność i wyraźnie wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni, w dodatku nie są wystarczająco odporne na aquaplaning. Najniższą ocenę – „niepolecana” – uzyskały opony Aplus A919. Podczas testu odnotowaliśmy kiepskie wyniki na mokrej nawierzchni, niebezpiecznie długie drogi hamowania na mokrym i na suchym, oraz znacznie podwyższone opory toczenia.

1. miejsce: Michelin Pilot Sport 4 SUV (106V)

  • Etykieta:C/A/B 72 dB
  • Ocena w terenie: 5
  • Ocena na mokrym: 6
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena łączna: wzorowa
  • Zalety: Doskonałe właściwości jezdne na mokrym i na suchym, wzorowa odporność na aquaplaning, precyzyjne prowadzenie, dobre właściwości terenowe i przekonujący komfort toczenia.

2. miejsce: Bridgestone Turanza 6 (102H)

  • Etykieta: B/A/B 69 dB
  • Ocena w terenie: 5
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena łączna: wzorowa
  • Zalety: Nowy model o wyrównanych wynikach w poszczególnych próbach, doskonałe właściwości jezdne na mokrej i suchej drodze, dobre właściwości terenowe, odporność na aquaplaning, niskie opory toczenia.

3. miejsce: Falken Ziex ZE310 Ecorun (106H)

  • Etykieta: C/A/A 69 dB
  • Ocena w terenie: 5+
  • Ocena na mokrym: 5
  • Ocena na suchym: 5
  • Ocena łączna: wzorowa
  • Zalety: Markowe opony o dobrych właściwościach terenowych, dynamiczne prowadzenie poza utwardzonymi nawierzchniami, wysoka odporność na aquaplaning, bezpieczne prowadzenie na suchym, krótkie drogi hamowania na mokrym.
  • Wady: Ograniczone prowadzenie boczne na mokrym.

3. miejsce: Goodyear EfficientGrip 2 SUV (106V)

  • Etykieta:C/A/B 71 dB
  • Ocena w terenie: 5
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5
  • Ocena łączna: wzorowa
  • Zalety: Opony klasy premium, o zrównoważonych, bezpiecznych właściwościach jezdnych, odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na mokrym, dobre właściwości terenowe i komfort.
  • Wady: Cena nieco powyżej średniej.

5. miejsce: Hankook Ventus Prime 4 (102H)

  • Etykieta:B/A/A 69 dB
  • Ocena w terenie: 5
  • Ocena na mokrym: 5
  • Ocena na suchym: 5
  • Ocena łączna: wzorowa
  • Zalety: Dobre właściwości offroadowe, zrównoważone prowadzenie na suchej i mokrej drodze, sportowe charakterystyka, krótkie drogi hamowania na mokrym, niskie opory toczenia.
  • Wady: Umiarkowana odporność na aquaplaning.

6. miejsce: Pirelli Cinturato P7 (106V)

  • Etykieta:C/A/B 70 dB
  • Ocena w terenie: 5-
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena łączna: dobra
  • Zalety: Sportowo-dynamiczne właściwości jezdne, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej drodze, odporność na aquaplaning, żwawe zachowanie w terenie.
  • Wady: Przeciętna trakcja w błocie i na szutrze.

6. miejsce: Uniroyal RainExpert 5 (102H)

  • Etykieta:C/A/B 71 dB
  • Ocena w terenie: 5+
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5-
  • Ocena łączna: dobra
  • Zalety: Doskonałe wyniki na nieutwardzonej drodze, wysoka odporność na aquaplaning, pewne zachowanie na mokrym, niskie opory toczenia, rozsądna cena.
  • Wady: Przeciętna przyczepność na suchym.

8. miejsce: Toyo Proxes Comfort (106V)

  • Etykieta:C/A/B 70 dB
  • Ocena w terenie: 5-
  • Ocena na mokrym: 5
  • Ocena na suchym: 5
  • Ocena łączna: dobra
  • Zalety:Zrównoważone właściwości jezdne na mokrym i na suchym, krótkie drogi hamowania na suchym, niskie opory toczenia, rozsądna cena.
  • Wady: przeciętne wyniki w próbach aquaplaningu i poza utwardzonymi nawierzchniami.

9. miejsce: General Grabber GT Plus (102H)

  • Etykieta:C/A/B 71 dB
  • Ocena w terenie: 5
  • Ocena na mokrym: 5-
  • Ocena na suchym: 5-
  • Ocena łączna: zadowalająca
  • Zalety: Zrównoważone, dobre właściwości terenowe, dobra trakcja na piaszczystym podłożu, niskie opory toczenia.
  • Wady: Podsterowność na suchym i mokrym, wydłużone drogi hamowania na suchym.

9. miejsce: Nexen N'Fera Sport SUV (102H)

  • Etykieta: D/A/B 71 dB
  • Ocena w terenie: 5-
  • Ocena na mokrym: 5-
  • Ocena na suchym: 55
  • Ocena łączna: zadowalająca
  • Zalety: Krótkie drogi hamowania na suchym i mokrym, dobra trakcja na trawie i piaszczystym podłożu, rozsądna cena.
  • Wady: opóźnione reakcje na ruchy kierownicą, podsterowność na mokrej i suchej drodze.

11. miejsce: Cooper Zeon 4XS Sport (102H)

  • Etykieta:C/A/B 70 dB
  • Ocena w terenie: 5-
  • Ocena na mokrym: 4-
  • Ocena na suchym: 5-
  • Ocena łączna: polecana warunkowo
  • Zalety:Dynamiczne prowadzenie na suchym, dobra trakcja na żwirze, niskie opory toczenia.
  • Wady: przeciętna przyczepność na mokrym (długie drogi hamowania, podatność na aquaplaning)

12. miejsce: Aplus A919 (102H)

  • Etykieta: E/C/B 71 dB
  • Ocena w terenie: 5
  • Ocena na mokrym: 3
  • Ocena na suchym: 4
  • Ocena łączna: niepolecana
  • Zalety: tanie i dobre w terenie.
  • Wady: niski poziom bezpieczeństwa na mokrej drodze, niebezpiecznie długie drogi hamowania na mokrym, wysokie opory toczenia.