Oferta opon letnich jest ogromna – w popularnych rozmiarach mamy do wyboru nawet kilkadziesiąt modeli. Od produktów renomowanych marek aż po wyroby firm, o których tylko nieliczni z nas słyszeli. Od opon sprzedawanych niewiele drożej od dobrych gum do rowerów aż po drogie modele klasy premium.
W tegorocznym wielkim teście opon letnich zajęliśmy się ogumieniem w rozmiarze 225/45 R 18. To rozmiar stosowany m.in. w wielu nowych autach kompaktowych, m.in. w Audi A3, BMW serii 1 i 2, VW Golfie, Seacie Leonie, Toyocie Corolli czy Renault Megane. Żeby zapewnić wiarygodne wyniki, opony zostały zakupione anonimowo w handlu detalicznym.
Opony bez szans odrzucamy w pierwszej próbie
Jak to zwykle w naszych testach bywa, tym razem również zaczęliśmy od rundy eliminacyjnej, która w tym przypadku polega na wykonaniu prób hamowania na suchej i mokrej drodze.
Tylko te modele, które wypadły w eliminacjach najlepiej, poddawane są kompletowi prób. Na opony, które nie miałyby szans na naszą rekomendację, szkoda czasu i nakładów, ich badania kończymy na rundzie eliminacyjnej. Podczas właściwego testu badamy m.in. odporność opon na aquaplaning, przyczepność i prowadzenie, ale też trwałość i opory toczenia.
W rundzie eliminacyjnej niespodzianek było niewiele, nadal jest tak, że droższe opony zazwyczaj wypadają lepiej. Od tej reguły zdarzają się wyjątki, takie jak choćby przypadek opon marki Linglong, które uzyskały tak dobre wyniki w próbach hamowania, że zasłużyły na miejsce w finale. Negatywną niespodziankę sprawiły tym razem opony marek Vredestein, Firestone i Semperit, które w eliminacjach wypadły przeciętnie lub wręcz słabo.
Test opon letnich 2023 — próba hamowania na suchej i mokrej nawierzchni
50 modeli opon w próbach hamowania. Tylko dwudziestka o najkrótszych drogach hamowania przechodzi do finału i poddawana jest kompletowi prób.
Pierwszy etap testów, w którym sprawdzamy, czy opony spełniają przynajmniej podstawowe wymagania w dziedzinie bezpieczeństwa, to próby hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Opony pochodzą z normalnej dystrybucji, żeby wykluczyć próby manipulacji przez producentów. Na mokrej nawierzchni hamujemy z prędkości 80 km/h, na suchej drodze – ze 100 km/h. W eliminacjach bierzemy pod uwagę sumę dróg hamowania.
Test opon letnich 2023 — hamowanie na mokrej drodze
Różnica w długości dróg hamowania między oponami, które w naszym teście wypadły najlepiej w próbie hamowania na mokrej nawierzchni (Hankook), a modelem, który w tej samej próbie wylądował na ostatnim miejscu wśród finałowej dwudziestki (Fulda), to niemal 7 metrów. To więcej niż cała długość auta. Dużo? Owszem, ale na tanich oponach nieznanej marki może być jeszcze o... 17 metrów gorzej.
Test opon letnich 2023 — prowadzenie boczne na mokrej drodze
Dobre prowadzenie boczne to podstawowy warunek bezpiecznego zachowania na drodze. Drogie opony renomowanych marek, takie jak choćby Pirelli P Zero PZ4 czy Continental PremiumContact 7, wyraźnie wyprzedzają w tej próbie budżetową konkurencję. Na oponach z najniższej półki cenowej nasze auto testowe sunie przednimi kołami niczym na mydle, wykazując podsterowność na łukach toru.
Test opon letnich 2023 — prowadzenie na mokrej drodze
Na odcinku do badania właściwości dynamicznych na mokrej nawierzchni opony marek premium – Pirelli, Goodyear i Continental – pokazały klasę. Wśród opon oferowanych w niższych cenach całkiem przyzwoicie wypadły gumy marek Maxxis (Victra Sport 5) oraz Yokohama (Advan Sport V107), zapewniając zrównoważone i dynamiczne właściwości jezdne na krętym torze.
Test opon letnich 2023 — aquaplaning
W próbach sprawdzających podatność opon na aquaplaning, zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na łukach, najlepiej wypadły opony Uniroyal RainSport 5 – producent nie kłamał w nazwie, to ogumienie świetne (nie tylko) na deszcz. Również GitiSport S2 nieźle radzi sobie z odprowadzaniem wody spod bieżnika. Mniejszy zapas bezpieczeństwa zapewniają opony marek Sava, Kleber i Nexen.
Test opon letnich 2023 — hałas na suchej drodze
Nowe opony muszą być coraz cichsze, szczególnie w czasach aut z coraz cichszymi napędami (hybrydy, auta elektryczne), w których hałasu opon nie zagłuszają już dźwięki pracującego silnika. Opony Kleber Dynaxer UHP pokazują, jak dużo da się w tej dziedzinie osiągnąć.
Test opon letnich 2023 — hamowanie na suchej drodze
W sytuacji awaryjnego hamowania ze 100 km/h na suchej nawierzchni najlepsze w tej próbie opony marek Goodyear i Hankook też pozwalają zaoszczędzić 7 metrów drogi hamowania w porównaniu z oponami budżetowymi. Kiedy auto na dobrych oponach już stoi w miejscu, to na gumach, na których ktoś próbował przesadnie oszczędzać, wciąż jedzie z prędkością ok. 41 km/h!
Test opon letnich 2023 — prowadzenie na suchej drodze
Opony marek Pirelli oraz Goodyear zapewniają nie tylko maksymalny poziom bezpieczeństwa na suchym krętym torze, ale też sportową przyjemność z jazdy – o oponach marek Giti i Uniroyal tego samego powiedzieć nie możemy.
Test opon letnich 2023 — trwałość
Po jakim przebiegu wysokość bieżnika opon spadnie do minimalnego, dopuszczalnego według prawa poziomu (1,6 mm)? Testy zużycia wykonaliśmy tym razem nie na drodze, ale w powtarzalnych warunkach na stanowisku pomiarowym. Szacowana na podstawie pomiarów trwałość opon marki Goodyear to ponad 63 tys. km, co jest świetnym wynikiem. Tanie w zakupie opony Linglong grają w innej, niższej lidze!
Test opon letnich 2023 — stosunek ceny do trwałości
Niska cena nie zawsze oznacza korzystny zakup. Jeśli uwzględnimy szacowaną trwałość, to 1000 km przejechanych na oponach Goodyeara kosztuje ok. 40 zł, natomiast na droższych i mniej trwałych oponach marki Pirelli – niemal 90 zł. Opony o niższej trwałości warto kupić tylko wtedy, kiedy są znacznie tańsze od opon o wyższym szacowanym przebiegu albo gdy z auta korzystamy naprawdę sporadycznie.
Test opon letnich 2023 — opory toczenia
Im mniej potrzeba siły, żeby pokonać opory toczenia i wprawić koło w ruch, tym oszczędniej da się jeździć. Ważne jednak, żeby niskie opory toczenia nie były okupione np. kiepskimi wynikami w próbach na mokrej nawierzchni. Najlepsze w dziedzinie oszczędzania energii okazały się modele marek Bridgestone i Kleber, za to rozczarowało ogumienie marki Yokohama, generujące ponadprzeciętnie wysokie opory.
Test opon letnich — szczegółowe wyniki wszystkich testowanych opon
Test opon letnich — naszym zdaniem
Zwycięzcą testu opon letnich 2023 został model Eagle F1 Asymmetric 6 marki Goodyear. Przekonał nas do siebie wzorowymi wynikami na mokrej i suchej nawierzchni, ponadprzeciętną trwałością, rozsądną ceną, a co za tym idzie – bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Dzięki temu opony te uzyskały też tytuł "Eko Mistrz 2023".
Tegoroczny test utwierdził nas w przekonaniu, że nadal opon nie należy kupować w ciemno – wprawdzie wybór produktu renomowanej marki zmniejsza ryzyko, że popełnimy błąd, ale wcale nie gwarantuje, że dokonamy najlepszego wyboru.
Różnice między poszczególnymi modelami opon wciąż bywają nadspodziewanie duże – nie tylko w kwestii zachowania na drodze, przyczepności czy emisji hałasu, ale także w dziedzinie trwałości i kosztów eksploatacji. Niska cena zakupu nie świadczy jeszcze o niskich kosztach eksploatacji, bo czasem bardziej opłaca się zapłacić nawet znacznie więcej, ale dłużej cieszyć się dobrymi i bezpiecznymi oponami.