Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Żarówki H7 - sprawdziliśmy, które świecą najlepiej

Żarówki H7 - sprawdziliśmy, które świecą najlepiej

Przygotowaliśmy ważny dla kierowców test żarówek H7, by pomóc w wyborze właściwego oświetlenia samochodowego. Jest to niezwykle istotne, by po zmroku nie tylko mieć dobrą widoczność, ale i nie oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. W sklepach jest bardzo dużo żarówek samochodowych, które wyglądają podobnie, ale świecą bardzo różnie. Które wybrać? Od nich zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy nocą!

Test żarówek H7 - sprawdziliśmy, które świecą najlepiejŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
  • H7 stosuje się w głównych reflektorach samochodu
  • Służą zarówno jako światła drogowe, jak i mijania
  • żarówki H7 muszą posiadać homologację ECE, która dopuszcza je do użytku w ruchu drogowym
  • coraz popularniejsze są żarówki H7 LED, które nie zawsze są w pełni legalne

Artykuł został pierwotnie opublikowany 10.12.2018 r.

Podczas badań homologacyjnych sprawdza się, czy żarnik żarówek ma poprawną geometrię i czy emituje odpowiednią ilość światła. Niestety, żarówki przekazane przez producenta do badań homologacyjnych mogą być (i często są) selekcjonowane lub specjalnie produkowane pod kątem badań. To, co trafia na półki sklepowe, może mieć całkiem inną jakość. Druga sprawa to skuteczność żarówek w praktyce. Niewielkie modyfikacje konstrukcji żarnika, które mieszczą się w normie, mogą spowodować znaczącą poprawę oświetlenia drogi – to w każdym razie obiecują producenci.

Nasz test żarówek H7

My sprawdzaliśmy Test żarówek H7 w reflektorze o konstrukcji elipsoidalno-soczewkowej mającym dobre parametry i czułym na jakość źródła światła, choć olśnienie dla tego reflektora mniej wzrasta po użyciu złych żarówek niż w konstrukcji "refleksyjnej" – w innym przypadku uzyskane wyniki mogłyby być gorsze. Badania wykonano w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie w ramach projektu badawczego ITS i kampanii "Oświeceni" fundacji "Jedź Bezpiecznie". Uwaga: nie badaliśmy, czy żarówki spełniają normy homologacyjne, tylko to, jak oświetlają drogę w praktyce.

Żarówka to ważny, ale tylko jeden z elementów reflektora. Ta sama żarówka włożona do innej lampy będzie oświetlać drogę lepiej lub gorzej. To działa i w drugą stronę: dobry reflektor może oświetlać drogę słabo, poprawnie lub doskonale – w zależności od zastosowanej żarówki. W wyjątkowych przypadkach może zdarzyć się, że wadliwa geometria żarnika nałoży się na wadę geometryczną reflektora i efekt oświetleniowy będzie poprawny. To jednak rzadkość.

Test żarówek H7: ciekawostka

Ciekawostką jest jakość żarówek montowanych w autach w fabryce (OEM). Nie jest tajemnicą, że producenci reflektorów na pierwszy montaż i samochodów narzucają producentom żarówek wymagania znacznie ostrzejsze niż homologacyjne. Stąd "pozostałe" żarówki, które schodzą z taśm produkcyjnych i nadal spełniają wymagania homologacyjne, ale nie są tak precyzyjne, trafiają na rynek jako części zamienne.

Podobnie może być z żarówkami o zwiększonej wydajności (np. +120 proc.), których jakość może być różna w zależności od miejsc dystrybucji. Kupujący żarówki nie ma możliwości tego sprawdzić, a jak pokazują wyniki naszego testu żarówek H7 może być z tym bardzo różnie, np. dobrze wyselekcjonowana żarówka standardowa może być lepsza od "przeciętnej" żarówki typu "+100 proc".

Szczegółowe wyniki naszego testu żarówek H7 znajdziecie w galerii.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków