Auto Świat Porady Eksploatacja Trzymasz nogi na desce rozdzielczej w czasie jazdy? Lepiej zobacz, czym to grozi!

Trzymasz nogi na desce rozdzielczej w czasie jazdy? Lepiej zobacz, czym to grozi!

Po kilku godzinach jazdy pasażerom w aucie może zrobić się niewygodnie. To nie powód, żeby opierać nogi na desce rozdzielczej – wystarczy niewielka stłuczka, żeby skończyło się to tragicznie!

Nogi na desce rozdzielczej samochodu – czy tak samo chętnie położylibyście nogi na uzbrojonej minie?Yuliya Loginova / Shutterstock
  • Opieranie nóg o deskę rozdzielczą jest śmiertelnie niebezpieczne
  • Jeśli wystrzeli poduszka powietrzna, to na połamaniu nóg może się nie skończyć
  • Umieszczanie czegokolwiek na osłonie poduszki powietrznej lub tuż przy niej jest śmiertelnie niebezpieczne
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Wystarczy dokładniej przyjrzeć się autom stojącym w korkach – bez większego problemu zauważymy takich, którzy szukając wygodnej pozycji na fotelu pasażera, opierają stopy o deskę rozdzielczą. Tego typu zachowania pojawiają się także w sieci.

Może to i wygodne – (zmiana pozycji dobrze robi, bo m.in. poprawia krążenie) – ale w tym konkretnym przypadku skrajnie niebezpieczne. Dlaczego? Bo w niemal wszystkich już autach pod deską rozdzielczą po stronie pasażera znajdują się poduszki powietrzne. Warto sobie uświadomić, że wielkość poduszki i siła zamontowanego w niej ładunku zostały tak dobrane, żeby zatrzymać impet uderzającego w nią ciała, które napiera przy uderzeniu z dużą prędkością taką siłą, jakby ważyło czasem nawet kilka ton. Przy projektowaniu poduszek powietrznych konstruktorzy uwzględniają też odstęp pasażera od poduszki i czas jej napełniania. Wszystkie takie kalkulacje biorą w łeb, jeśli ktoś w momencie wystrzału poduszki jakkolwiek jej dotyka. Opierając stopy o deskę rozdzielczą, być może unikniemy drętwienia nóg czy dyskomfortu po długiej jeździe, ale w razie niewielkiej nawet stłuczki narażamy się na ryzyko najcięższych obrażeń, a nawet śmierci.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Trzymanie nóg na desce rozdzielczej — co się może stać?

Co się może stać? W chwili odpalenia poduszki, jeśli pasażer ma oparte o nią stopy, a brakuje przewidzianego przez konstruktorów odstępu, airbag działa jak katapulta. Jakie dokładnie grożą obrażenia? To zależy od kilku czynników – m.in. od prędkości, masy ciała, ustawienia fotela, zapięcia i napięcia pasów bezpieczeństwa. Jeśli fotel ma oparcie ustawione w miarę pionowo (czyli poprawnie), pasażer opierający stopy o deskę rozdzielczą jest przypięty pasami, to siły towarzyszące wystrzałowi poduszki i naporowi ciała na nią, przejmą prawdopodobnie w większości nogi i miednica. Może dojść do połamania kości, w tym do złamań otwartych – w skrajnych przypadkach głowa kości udowej może zostać wyrwana z panewki w miednicy! Grożą też bardzo poważne obrażenia kręgosłupa, aż do jego złamania czy uszkodzenia rdzenia kręgowego. A co jeśli pasażer nie będzie przypięty albo będzie leżał na fotelu z mocno pochylonym oparciem? Wtedy poduszka zadziała jak katapulta i zostanie on wystrzelony z fotela w kierunku tyłu auta. To się może skończyć "złamaniem karku" czy innymi obrażeniami kręgosłupa, poważnymi urazami czaszki. Śmierć lub kalectwo do końca życia są tu naprawdę prawdopodobne i to nawet w przypadku aut, które uchodzą za bezpieczne i mają komplet gwiazdek w testach zderzeniowych!

Kiedy może wystrzelić poduszka?

Warto sobie uświadomić, że do wystrzelenia poduszki powietrznej może dojść przy naprawdę niewielkiej stłuczce, nawet w przypadku np. najechania na drugie auto w korku. Nie da się określić, przy jakiej prędkości może dojść do uruchomienia zabezpieczeń pirotechnicznych. W większości aut poduszki czołowe otwierają się wtedy, gdy następuje zderzenie z przeszkodą pod kątem do 30 stopni od osi wzdłużnej pojazdu, a opóźnienie wynosi 8-15 g. To odpowiada mniej więcej uderzeniu w twardą przeszkodę z prędkością od około 30 km/h. Czasem jednak wystarczy np. najechanie ze zbyt dużym impetem na "śpiącego policjanta", choć algorytmy sterowników poduszek zwykle skutecznie blokują ich uruchomienie w sytuacjach, kiedy jest to niepotrzebne.

Tego też nie powinieneś robić!

  • Nie umieszczaj niczego na osłonie airbagu – ani na kierownicy, ani na desce rozdzielczej. Nawet niewielki znaczek, emblemat, pilot do radia czy uchwyt na telefon mogą – w razie odpalenia poduszki – zadziałać jak pocisk wycelowany w głowę siedzącego przed nimi pasażera. Nawet producentom zdarzają się czasem w tej dziedzinie wpadki – było już kilka akcji przywoławczych w związku ze źle zaprojektowanymi emblematami na kierownicach, które w trakcie wypadku raniły kierowców.
  • Nie jedź bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.
  • Nie opieraj się o obudowę poduszki powietrznej rękoma.
  • Nie siadaj zbyt blisko kierownicy.
  • Nie kładź się na fotelu – pasy mogą cię wtedy nie utrzymać we właściwej pozycji.
  • Nie ruszaj bez poprawnego ustawienia zagłówka – musi być miarę blisko głowy, nie za wysoko i nie za nisko!
  • Nie sadzaj na swoich kolanach dziecka, psa, kota – w razie wystrzelenie poduszki mogą tego nie przeżyć!
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków