Moc silnika spalinowego można zwiększyć poprzez powiększenie jego pojemności. Ale można to zrobić tylko w pewnych granicach, barierą jest wielkość, ciężar i duże spalanie. Druga możliwość zwiększenia mocy to wyższe obroty. Ale tu też są granice: w dieslach jest to ok. 5 tys. obr./min. Trzecia metoda to doprowadzenie do cylindra większej ilości powietrza. Wtedy możliwe jest lepsze spalanie,a sprawność silnika wzrasta.- Lepsze spalanie, bo mamy nadmiar powietrza?- Nie tylko. W dieslu do sprężonego w cylindrze powietrza wtryskiwane jest paliwo. Najlepiej byłoby, gdyby to paliwo zapalało się od razu w wielu punktach. Ale w cylindrze są miejsca, gdziejest mniej lub więcej rozpylonego paliwa. Jeśli tlenu nie będzie wystarczająco dużo, wtedy to paliwo nie zdąży się spalić całkowicie i powstaną cząsteczki wolnego węgla, czyli sadze. Razem ze spalinamiprzez układ wydechowy wyrzucone zostaną do atmosfery. Same sadze nie są szkodliwe, ale jeszcze w cylindrze osiadają na nich niespalone węglowodory. Dopiero wtedy robi się niebezpiecznie, bo węglowodory tworzą cząsteczki stałe bardzo szkodliwe dla organizmu, są rakotwórcze. Wraz z powietrzem przedostają się one do naszych płuc. Doładowanie daje zwiększoną dawkę tlenu, umożliwia lepsze spalenie mieszanki i cząstek stałych.- Jaka jest ich dopuszczalna zawartość? - W Europie Zachodzniej obowiązuje norma Euro 3. Według niej maksymalna zawartość cząstek stałych w spalinach silnika Diesla może wynosić 0,05 grama na kilometr jazdy. Norma Euro 4, którą spełniają już "na zapas" niektóre nowoczesne silniki benzynowe i turbodiesla, zmniejsza tę normę o połowę - do 0,025 grama na kilometr jazdy. - O czym powinni pamiętać kierowcy jeżdżący autami z silnikami Diesla z turbodoładowaniem?- Turbina sprężarki napędzana jest energią spalin. Obraca się z bardzo dużą prędkością dochodzącą do 100 tys. obr./min. Ważne jest jej prawidłowe smarowanie (zapewnia to olej smarujący silnik). Olej powinien być dobrej klasy, dobrany według zaleceń producenta silnika. Niezmiernie ważna jest jakość paliwa, czyli oleju napędowego. 90 procent awarii silników TD występuje z powodu złej jakości oleju napędowego. Powtórzę więc: nie należy korzystać z przypadkowych, niemarkowych stacji, gdzie jakość paliwa może być za niska.Ważne jest też, aby po dłuższej, bardzo szybkiej jeździe "wystudzić" turbinę przy pracującym silniku. Wtedy turbina jest smarowana i schładzana. Wyłączenie silnika od razu pozbawi ją smarowania i skróci jej żywotność.
Turbodiesel
- Panie doktorze, większośćsilników Diesla ma turbodoładowanie. Dlaczego?- Chodzi o uzyskanie większej mocy i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.