Turbodoładowanie silników Diesla zaczęto szerzej stosować w latach 70. Przyczyną była chęć uzyskania większych mocy bez konieczności zwiększania pojemności silnika oraz coraz ostrzejsze normy ekologiczne dotyczące spalin. Sam proces doładowania silnika znany jest od bardzo dawna. Polega na dostarczeniu dodatkowej "porcji" powietrza. Początkowo stosowano doładowanie mechaniczne, sprężarka napędzana była od wału silnika. Nowsze rozwiązanie to turbodoładowanie - wykorzystuje energię spalin w kolektorze wylotowym. Spaliny napędzają wirnik turbiny, która z kolei napędza sprężarkę powietrza. Dzięki turbodoładowaniu udał się bardzo zmniejszyć toksyczność spalin. Dlaczego? Ponieważ przy nadmiarze powietrza w cylindrach poprawia się proces spalania, a im lepsze spalanie, tym toksyczność spalin mniejsza. W silnikach Diesla nadmiar powietrza pozwala także łatwiej utleniać węglowodory aromatyczne, czyli cząstki stałe - bardzo groźne dla zdrowia, ponieważ są rakotwórcze.- Jaka jest charakterystyka silników Diesla z turbodoładowaniem?- Dużo lepsza niż bez niego. Takie silniki mają płaski moment obrotowy przesunięty w lewo. Co to oznacza? Że silnik rozwija prawie maksymalny moment już od 1200-1500 obr./min i utrzymuje go do 2500-3000 tys. obr./min. Ma dużą elastyczność pracy -przy wyprzedzaniu nie trzeba zmieniać biegu na niższy. Jest też ekonomiczny. Aby uzyskać dużą moc, nie trzeba "wkręcać" go na wysokie obroty.- Czy to prawda, że turbina jest bardzo czułym elementem, który łatwo może ulec awarii?- Turbina obraca się z ogromnymi prędkościami dochodzącymi nawet do 200 tys. obr./min. Z tego powodu niezmiernie ważne jest jej prawidłowe smarowanie i chłodzenie. Smarowanie odbywa się olejem silnikowym.Dlatego przy turbosprężarkach należy dbać o jakość oleju i pilnować terminów jego wymiany. Bardzo ważna sprawa to wymiana filtrów oleju. Większość awarii turbosprężarek spowodowana jest zanieczyszczeniami, jakie powstają m.in. z powodu starego oleju. Ważne także, aby nie przegrzewać turbiny. Może to nastąpić, gdy po bardzo szybkiej jeździe nagle wyłączymy silnik. Turbina nie jest wówczas smarowana, a nadal ma bardzo duże obroty i wysoką temperaturę. Po szybkiej jeździe nie wyłączajmy więc silnika przez blisko minutę, pozwoli to turbinie schłodzić się i uchroni ją przed szybkim zużyciem.Naprawa turbosprężarki zawsze jest kosztowna. To wydatek kilku tysięcy złotych. Lepiej go uniknąć.
Turbosprężarka
- Panie Doktorze, współczesne silniki Diesla wyposażane są w turbosprężarkę. Co daje takie rozwiązanie?- Mówiąc najkrócej - większą moc i mniej toksyczne spaliny.