70 procent musi być odprowadzone na zewnątrz silnika, aby nie uległ on przegrzaniu i uszkodzeniu. W nowoczesnych autach układ chłodzenia działa automatycznie, ale kierowca co jakiś czas powinien skontrolować, czy wszystko dobrze funkcjonuje. W silnikach spalinowych zarówno za niska, jak też za wysoka temperatura pracy jest szkodliwa. Gdy silnik ma za niską temperaturę, paliwo w komorze spalania nie odparowuje całkowicie,jego drobinki osiadają na elementach wewnętrzynych silnika i w efekcie tworzą się nagary. Gdy temperatura pracy jest za wysoka, pogarsza się smarowanie silnika, w skrajnym przypadku może on ulec uszkodzeniu. Wzrasta też toksyczność spalin, szczególnie dużo jest w nich tlenków azotu. - Jak dobrać właściwy płyn chłodniczy?- Najlepszym środkiem chłodniczym jest woda, najszybciej odprowadza ciepło. Ale ma wiele wad: w zimie zamarza, wywołuje korozję, tworzy osady. Stosuje się więc płyny chłodnicze będące roztworem wody z glikolem etylenowym. Mają one bardzo niską temperaturę zamarzania, zawierają dodatki zabezpieczające przed pienieniem się płynu, nie są agresywne wobec aluminium, gumy i tworzyw - nie niszczą więc elementów układu chłodniczego. Jak poznać, że płyn chłodniczy jest dobry? Na rynku mamy bogaty wybór, należy przede wszystkim sprawdzić, czy na opakowaniu widnieje certyfikat. To duża litera B w trójkącie. Trzeba też pamiętać, że nawet najlepszy płyn chłodniczy z czasem ma coraz gorsze właściwości. Należy więc wymieniać go minimum co 3 lata. - Co zrobić, jeśli stwierdzimy ubytek płynu w układzie? - Należy ten ubytek uzupełnić. Nie można przy tym mieszać płynów różnej jakości i od różnych producentów. W sytuacjach awaryjnych, na trasie, z braku płynu można dolać zwykłej wody. Ale później należy albo wymienić płyn, albo dodać koncentratu. Chodzi o to, aby nie rozcieńczyć środka chłodniczego i nie pogorszyć jego właściwości. Trzeba też pamiętać, że układ chłodzenia działa pod ciśnieniem. Nie wolno więc odkręcać korka wlewu do chłodnicy, gdy silnik jest gorący. Rozgrzany płyn może wtedy wytrysnąć i spowodować poparzenia. Najlepiej w ogóle nie odkręcać korka do chłodnicy. Płyn wlewamy do zbiorniczka wyrównawczego umieszczonego w komorze silnika. Oprócz dolewania płynu należy co jakoś czas sprawdzić, czy działa termostat, obejrzeć elastyczne przewody i ich opaski zaciskowe, sprawdzić, czy działa dmuchawa chłodnicy. Może ona przez chwilę pracować także po wyłączeniu zapłonu.
Układ chłodzenia
- Panie doktorze, zrobiło się ciepło, a więc warto porozmawiać o układzie chłodzenia w naszych autach.- W silnikach spalinowych tylko 30 procent energii uzyskanej ze spalenia paliwa zamieniane jest na pracę mechaniczną.