Szczególnie ważne jest odpowiednie smarowanie czopów wału korbowego umieszczonych w panewkach.Między czopem a panewką tworzy się bardzo cienki klin olejowy. Ale powstaje on tylko wtedy, gdy wał szybko się obraca. To samo dotyczy styku pierścieni z cylindrami. W pierwszej fazie rozruchu silnik pracuje na sucho.Skoro zatem przy rozruchu smarowanie jest bardzo słabe, zimnego silnika nie można od razu wprowadzać na wysokie obroty, gdyż zużywa się wtedy błyskawicznie, a nawet może ulec uszkodzeniu. - W jaki sposób kierowca jest informowany o niesprawności układu smarowania?- Na desce rozdzielczej znajduje się czerwona lampka kontrolna ciśnienia w układzie smarowania. Wynosi ono od około 1 atm na wolnych obrotach do 4 atm przy wysokich obrotach. Lampka zapala się, gdy ciśnienie w układzie spadnie do ok. 0,7 atm.- Jakie są przyczyny spadku ciśnienia smarowania?- Najczęstszą jest zbyt mała ilość oleju w misce. Dlatego należy sprawdzać poziom oleju i uzupełniać jego ubytki. Druga to nieszczelności układu smarowania. Trzecia - niedrożność przewodów, którymi tłoczony jest pod ciśnieniem olej. Przewody mogą zatykać się z powodu nagaru lub drobnych zanieczyszczeń w oleju. Czwarty powód - rzadko spotykany - uszkodzenie pompy olejowej. - W nowych samochodach oleju prawie nie ubywa, najczęściej można jeździć bez dolewek od wymiany do wymiany. A w starszych?- Najczęściej producenci zalecają wymianę oleju co 15 tys. km przebiegu lub raz w roku. Tych zaleceń należy przestrzegać. Stary, przepracowany olej ma gorsze własności smarne, szybciej tworzą się z niego nagary. Co do nowych aut - i w nich należy co jakiś czas sprawdzać poziom oleju, choć rzeczywiście dolewki potrzebne są bardzo rzadko. W starszych i bardzo starych autach ubytki mogą powstawać szybko - mówimy wtedy, że auto bierze olej.Należy wtedy stosować częste dolewki, ale w małych porcjach. Jednorazowo nie powinno się dolewać więcej niż 0,5 litra oleju. - Po 1 maja do Polski napływa dużo starych aut z Zachodu. Jak postępować z nimi, aby układ smarowania był w nich sprawny?- Przede wszystkim wymienić filtr i olej na nowe. Do starych aut nie stosować olejów syntetycznych, tylko mineralne. I sprawdzić, czy silnik nie ma wycieków, a jeśli są, to je usunąć.
Układ smarowania
- Panie Doktorze, co kierowca powinien wiedzieć o układzie smarowania silnika?- Prawidłowe działanie tego układu jest bardzo ważne, ponieważ wpływa na najdroższy podzespół samochodu, czyli silnik. Olej nie tylko smaruje współpracujące części silnika, również chłodzi jego elementy od wewnątrz, a także rozpuszcza i zmywa osady powstające w trakcie spalania paliwa.