Jeżdżąc późnym wieczorem lub w nocy, trzeba być bardzo skupionym na tym, co dzieje się na drodze. Utrudniają to wszechobecne źródła światła, które mogą oślepiać kierowcę (bezpośrednio lub przez lusterka) oraz mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo i jakość podróży. Jest to szczególnie istotne jesienią i zimą.

Do czego służy "języczek" pod lusterkiem?

Na szczęście już lata temu inżynierowie przyjrzeli się temu problemowi i rozwiązali uporczywą przypadłość, wystarczy "przyciemnić" lusterko. Właśnie taką funkcję ma języczek pod lusterkiem. Przestawienie jego pozycji zmienia pozycję lusterka. Co prawda wtedy widok nie jest już tak wyraźny, jednak można kontrolować sytuację z tyłu, a jednoczenie światło nie pada wprost w oczy kierowcy.

Lusterka przyciemniane automatycznie

Wiele nowych samochodów nie posiada już języczka, ale spokojnie — jeśli nie ma żadnego elementu pod lusterkiem, to oznacza, że przyciemnia się ono automatycznie w zależności od natężenia światła, które na nie pada. Są dwa rodzaje takich lusterek. Pierwsze z nich działa dzięki specjalnemu czynnikowi chemicznemu, którym pokryta jest tafla szkła. Środek ten "pochłania światło", dzięki czemu ściemnia lusterko.

Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne

Drugi rodzaj, bardziej skuteczny, do swojego działania wykorzystuje elektronikę. Urządzenie jest podłączone do zasilania i posiada czujniki kontrolujące natężenie światła i dostosowujące stopień ściemnienia. Z tyłu lusterka znajduje się drugi czujnik, który bada światło dzienne. Dzięki niemu w dzień urządzenie nie reaguje, a ściemnianie zaczyna dopiero po zmierzchu. Taką funkcję posiadają także lusterka boczne.